اعتیاد در ورزش؛ از ورزشکاران سرشناس ایرانی تا مارادونا و مایکل فیلیپس

معضل اعتیاد جدی‌ترین مسئله اجتماعی جامعه است که از افراد معمولی تا ورزشکاران از آن جدا نیستند. اعتیاد مسیر حرفه ای بسیاری از ورزشکاران را تغییر داده است و آینده آنان را تاریک کرده.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتیاد به مواد مخدر مخصوص افراد عادی جامعه نیست بلکه در بین افراد سرشناس و مشهور نیز اعتیاد به مواد مخدر به طور چشمگیری وجود دارد که ورزشکاران از این موضوع مبرا نیستند. تعداد ورزشکارانی که به علت اعتیاد به مواد مخدر از ورزش کنار رفتند، زیاد است و از اسطوره‌های ورزشی تا نوجوانان تازه کار در دام این بلا گرفتار شده‌اند.
به بهانه پنجم تیر ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با اعتیاد به برسی اعتیاد چند ورزشکار پرداخته شده که در زیر می‌خوانید:

اعتیاد بازیکنان استقلال به مواد مخدر

ناصر عباسی بازیکن دهه ۶۰ تیم استقلال، در یک برنامه تلویزیونی، به اعتیادش اظهار کرد و گفت: وقتی به استقلال آمدم، با بهترین بازیکن تیم که آرزو داشتم حتی کنار او بنشینم، تا شش صبح تریاک کشیدیم و بعد سر بازی رفتیم. وی در ادامه بیان کرد: شب قبل از بازی و ساعت ۱۲ شب برف زیادی می‌آمد و ما دو نفر در یکی از خیابان‌های جردن بودیم و به خیال اینکه بازی فردا انجام نخواهد شد به جایی که نباید، رفته و تا ۲، ۳ صبح پای بساط نشستیم. پس از آن خواستیم به منزل برویم که مشاهده کردیم هنوز برف می‌بارد و به اتفاق آن شخص به نیاوران رفته و تا شش صبح تریاک کشیدیم. به یاد دارم که ساعت ۱۲ ظهر از طرف باشگاه استقلال و آقای اولیایی برای ما پیغام فرستاده بودند که سریعاً خود را به ورزشگاه برسانید و دلیل غیبت خود را پیش از بازی توضیح دهید که ما خشکمان زد. سریعاً به سمت ورزشگاه حرکت کردیم که در آخر وقت به حوالی استادیوم رسیدیم و متوجه شدیم زمین خشک است و بازی برگزار می‌شود و آنجا برف نباریده است که مرا به دلیل دیر رسیدن به اردو نیم‌ساعت قبل از بازی کنار گذاشتند، اما به آن شخص که به همراه من تا نیمه‌شب در حال مصرف تریاک بود، مجوز بازی داده شد، به زمین رفت، دو گل هم زد و بهترین بازیکن زمین هم شد. من هم در نیمه دوم آن دیدار بازی خیلی خوبی را انجام دادم. اعتیاد مجتبی محرمی مجتبی محرمی طبق اعترافات خودش، به مواد مخدر معتاد بوده است و در یک مصاحبه نیز بسان می‌کند: من از ۲۷ سالگی معتاد شدم. قبلش اعتیاد نداشتم. خیلی‌ها درباره‌ام دروغ می‌گویند. دلیلی ندارد که بخواهم دروغ بگویم. اما من آن سال‌ها خلاف‌های دیگر می‌کردم، ولی اعتیاد نداشتم. الان حالم بهتر است، ولی مشکل ریوی‌ام هنوز پابرجاست.

مهدی فنونی زاده و اعتیاد به تریاک

مهدی فنونی‌زاده یکی از بازیکنان بزرگ تیم ملی و استقلال، سال‌ها درگیر مبارزه با ترک اعتیاد بود. فنونی در مصاحبه‌ای می‌گوید: بعد از اینکه از پاس تهران جدا شدم، به اواخر فوتبال خود رسیده بودم، قصد داشتم کار جدیدی را شروع کنم، به همین دلیل به تولیدی دوستم رفتم تا در خصوص شروع یک کار جدید با هم صحبت کنیم، در آنجا دیدم دوستم خیلی عادی در حال مصرف مواد است و به من یک تعارف زد و گفت با یک‌بار مصرف‌کردن کسی معتاد نشده است. برای اینکه فکر نکند خودم را گرفته‌ام، کنار او نشستم و به قول معروف یک پُک زدم. از آن روز به‌بعد هفته‌ای یک‌بار به بهانه کار پیش دوستم می‌رفتم و درواقع با هم مواد می‎‌زدیم! به خودم آمدم و دیدم مواد کشیدن من به سه روز یک‌بار کشیده است و دست برقضا دوستم بعد از مدتی از ایران رفت و حالا من باید به صورت مستقیم از دلال مواد خریداری می‌کردم. بدترین روزهای من زمانی بود که اقوام و دوستان نزدیکم حس کرده بودند معتاد شده‌ام، اما من خودم را گول می‌زدم که ورزشکار معتاد نمی‌شود. در آذر ۱۳۸۸ به این نتیجه رسیدم که به‌خاطر همسر و دخترم باید ترک کنم و عزم خود را جزم کردم تا زندگی جدیدی را شروع کنم. موفق شدم و حالا چندسالی است که مدیر مرکز ترک اعتیاد در تهران هستم تا بتوانم به افراد زیادی برای بازگشت به زندگی کمک کنم.

بررسی اعتیاد در بین ورزشکاران/ از ورزشکاران سرشناس ایرانی تا مارادونا و مایکل فیلیپس


رضا رجبی و اعتیاد به دلیل فوت پدر

رضا رجبی، فوتبالیست از ستاره‌های استقلال بود. رجبی از اواخر دهه ۶۰ بعد از فوت پدر و به دلیل وابستگی شدید به خانواده و، هضم‌نکردن فوت پدر به مصرف تریاک روی آورد و ۶ سال تریاک مصرف کرد سپس از سال ۷۴ به سمت هروئین رفت. رجبی می‌گوید: با مصرف هروئین تا خوابیدن روی صندلی‌های پارک‌های عمومی هم پیش رفتم. سرانجام مسئولان یکی از مراکز ترک اعتیاد من را در پارک پیدا کرده و به مرکز بردند. رضا رجبی بعد از ترک اعتیاد به تدریس در مدارس فوتبال می‌پردازد.

حبس ابد علی اکبریان در پی اعتیاد

علی اکبریان معروف به روماریوی فوتبال ایران، در خصوص معتاد شدنش، اظهار می‌کند: در میهمانی دوستانه به مواد مخدر معتاد شدم. به یک نفر از دوستانم ۲۰۰ هزار تومان پول دادم تا برایم مواد مخدر بخرد. ۴۰ گرم شیشه برایم خرید و زمانی که آمد شیشه‌ها را بدهد، ماشین پلیس را سر خیابان دیدم. وقتی مأموران به ما نزدیک شدند، دوستم بسته مواد را به پشت‌بام انداخت؛ بسته‌ای که ۳۵۰ گرم کراک داخل آن بود و مأموران خیلی زود بسته را پیدا کردند و ما را به اداره آگاهی بردند. فردای آن روز پدر دوستم آمد و از من خواست که به او کمک کنم. تا آن موقع نمی‌دانستم داشتن این‌همه کراک جرم سنگینی است و من جرم را به گردن گرفتم. او با فیش حقوقی آزاد شد و من به حبس ابد محکوم شدم. بعد از پنج سال با وثیقه ۴۰۰ میلیون‌تومانی آزاد شدم، برای شهریه دخترم به پول نیاز داشتم که یادم آمد طلبی ۳۰ هزارتومانی از یکی از رفقا دارم. او به من گفت پول نقد ندارد، اما به‌جایش به من ۳۰ گرم شیشه داد تا آن را آب کنم و با پولش دخترم را در مدرسه ثبت‌نام کنم. در میان راه پلیس به ماشین ما مشکوک شد و وقتی کل ماشین را گشت، ۳۰ گرم مواد را پیدا کرد و جرمم سنگین‌تر شد.

اعترافات نیما نکسیا در مورد اعتیاد

بررسی اعتیاد در بین ورزشکاران/ از ورزشکاران سرشناس ایرانی تا مارادونا و مایکل فیلیپس

نیما نکیسا، دروازبان سابق تیم ملی، به عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه، در خصوص اعیاد بازیکنان فوتبال، گفت: ١٧ درصد بازیکنان ملی ١٥‌سال گذشته ما که در رده‌های نوجوانان، جوانان و امید به تیم ملی دعوت می‌شدند، الان معتاد هستند! ضمن اینکه از این جمع ٤٣ درصد فوتبال را رها کرده و به سمت کاسبی رفته‌اند و فقط ٢١ درصد آنها در باشگاه‌ها هستند و این آمار بیشتر به فاجعه شباهت دارد.

اعتیاد دست خدا به کوکائین

مارادونا برای اولین بار هنگامی که در تیم بارسلونا توپ میزد با کوکائین آشنا شد و مصرف کرد. در سال ۱۹۸۹ و هنگامی که مارادونا در ناپولی بازی می‌کرد، تست اعتیاد او مثبت اعلام شد و ۱۵ ماه از فوتبال محروم شد. مارادونا ۶ بعد از محرومیتش زمانی که بازیکن بوکاجونیورز بود، به مواد مخدر روی آورد که اعتیاد وی باعث شد از ورزش حرفه‌ای دور بماند. فیدل کاسترول رئیس جمهور کوبا در سال ۲۰۰۰، از مارادونا خواست تا اعتیاد بعدمواد مخدر را ترک کند. در پی درخواست فیدل کاسترول، مارادونا اعتیادش به مواد را کنار گذاشت و به عنوان مربی به ورزش برگشت.

بررسی اعتیاد در بین ورزشکاران/ از ورزشکاران سرشناس ایرانی تا مارادونا و مایکل فیلیپس

اعتباد خولیو آلبرتو هم بازی و دوست مارادونا

خولیو آلبرتو اتریشی، همبازی مارادونا در بارسلونا بود که بعد از مارادونا جواب تست اعتیادش مثبت شد. در زمانی که جواب تست اعتیاد مارادونا مثبت سد، خولیو از وی دفاع کرد اما بعد از مثبت اعلام شدن اعتیاد آلبرتو، مارادونا از او حمایت نکرد. خولیو زمانی که در بخش روانی بیمارستان بارسلونا بستری بود، اقدام به خودکشی کرد اما موفق نبود. وی بعد از طی کردن دوره نقاهت، به زندگی عادی خود ادامه داد.

اعتیاد پانتانی دوچرخه سوار

مارکو پانتانی، از بهترین دوچرخه سواران دنیا محسوب می‌شد. مارکو حتی در زمان اعتیادش فاتح جیرودی ایتالیا و تور دو فرانس شد. در سر مارکو یک تومور مغزی وجود داشت و براثر مصرف مواد مخدر مشکل قلبی نیز پیدا کرده بود، سرانجام مارکو در روز ولنتاین سال ۲۰۰۴ در هتلی ریمینی، درگذشت.

اعتیاد دروازه بان چلسی به مواد مخدر

اعتیاد مارک بوسنیچ، دروازه‌بان سابق تیم ملی استرالیا در سال ۲۰۰۲ هنگامی که دروازبان تیم چلسی بود، مثبت اعلام شد. بعد از مثبت شدن اعتیاد وی باشگاه چلسی مارک را کنار گذاشت و ۹ ماه از هرگونه ورزش محروم شد.

اعتیاد لن بیاس آمریکایی

لن بیاس در سال ۱۹۸۴، به عنوان بازیکن برتر بوستون سلتیک برگزیده شد. لن در می‌مانی که برای این موضوع برگزار کرده بود در کنار دوستانش برای اولین بار مواد مصرف کرد و درهمان شب اوردوز کرده و درگذشت. این اتفاق باعث شد تا رئیس جمهور وقت آمریکا مجازات مصرف و قاچاق کوکائین را بیشتر کند.

گونسال اسپانیایی و اعتیاد به مواد

آیتور گونسالس اسپانیایی در سال ۲۰۰۲، فاتح تور دو چرخه سواری ووئلتا اسپانیا بود. جواب آزمایش اعتیاد وی در سال ۲۰۰۵ مثبت شد و در پی این موضوع دو سال از ورزش محروم شد. آیتور بعد از محرومیتش هیچگاه به ورزش و مسابقات برنگشت.

اعتیاد دروازبان کلمبیا و دوست صمیمی پابلو اسکوبار

رنه هیگوئتا دروازه‌بان افسانه‌ای کلمبیا، هنگامی که در آوکاس اکوادور توپ می‌گرفت، اعتیادش به مواد مخدر مشخص شد. رنه دوست صمیمی پابلو اسکوبار بزرگترین قاچاقچی کلمبیا بود. لازم به ذکر است هیگوئیتا مربیگری دروازه‌بان‌های تیم النصر عربستان را در کارنامه دارد.

اعتیاد ناخواسته تنیسور بزرگ سویسی به مواد

مارتینا هینگس، یکی از بزرگترین تنیسورهای سویسی است که در سال ۲۰۰۷ مقدار کمی کوکائین در آزمایشش ویدا شد البته مارتینا از خود دفاع کرد اما به مدت دو سال از حضور در دنیای ورزش محروم شد. هینگی در سال ۲۰۱۰ به میادین ورزشی بازگشت.

بررسی اعتیاد در بین ورزشکاران/ از ورزشکاران سرشناس ایرانی تا مارادونا و مایکل فیلیپس

اعتیاد مایکل فلپس آمریکایی

تصویری از مایکل فِلپس بهترین شناگر دنیا و آمریکا، بعد از کسب ۸ مدال طلا در المپیک ۲۰۰۸ پکن، منتشر شد که نشان می‌داد فیلیپی در حال مصرف ماری جوآنا است. فلپس در مورد این اتفاق، بیان‌کرد: درس بسیار مهمی گرفتم. اشتباهم را پذیرفتم و دیگر هرگز ماری جوآنا مصرف نکردم.

کد خبر 503205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.