نوع طراحی فضای شهر بر میزان حضور شهروندان اثرگذار است

یک کارشناس شهرسازی گفت: یک طراح شهری با نوع طراحی و تغییر ابعاد و تناسبات فضاهای شهری حضور یافتن یا نیافتن شهروندان در فضاهای شهری را تعیین می‌کند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوع طراحی فضاهای شهری به طور مستقیم بر میزان حضور شهروندان مؤثر است و حتی می‌تواند ویژگی‌های جغرافیایی شهر مثل آب و هوا را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال در کشوری مانند قطر که دمای هوا در این فصل از سال به ۶۳ درجه سانتی گراد می‌رسد، عملاً حضور شهروندان در فضای شهری ممکن نیست اما مدیریت شهر طراحی یک خیابان را به صورت پایلوت به نحوی انجام داده که حضورپذیری مردم حتی در این فصل از سال چندان تحت تأثیر قرار نگیرد.

این کارشناس شهرسازی افزود: در این خیابان وسایل و تجهیزات خنک کننده قرار داده شده است که دمای هوا را تا چند ده درجه کاهش می‌دهد و از این طریق امکان حضور مردم را در فضاهای شهری تضمین می‌کند.

مؤمنی تصریح کرد: شهروندان به خصوص در هنگام شب از فضاهای شهری استقبال می‌کنند که روشنایی معابر آنها استاندارد و امنیت محیطی در آن فضا تأمین است بنابراین تنها با طراحی سیستم روشنایی و جانمایی آن می‌توان بر حضور یافتن یا نیافتن شهروندان تأثیر گذاشت.

وی اضافه کرد: حضور شهروندان در فضاهای شهری نیز عامل دیگری است که به فضا رونق داده و سایر مردم را به استفاده از آن فضا ترغیب می‌کند، با حضور بیشتر شهروندان احساس امنیت و نشاط اجتماعی تقویت و تعاملات میان آنها افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس شهرسازی با بیان این که طراح شهر با تغییر ابعاد و تناسبات فضا بر حضور یافتن یا نیافتن مردم تأثیر می‌گذارد، گفت: نحوه طراحی کالبد فضاهای شهری در مقیاس منطقه، محله یا ناحیه شهری متفاوت است و استانداردهای مخصوص به خودش را دارد.

کد خبر 503189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.