به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی بازی نمی‌کنم/می‌خواهم تجاربم را در اختیار جوانان بگذارم

لژیونر هندبال که سابقه بازی در کشورهای عراق، لبنان، اسپانیا و قطر را دارد. او در همه رده‌های ملی حضور داشته و از ۱۹ سالگی پیراهن تیم ملی بزرگسالان را به تن کرده، ولی حدود دو سال است که به دلیل مشکلات شخصی در تیم ملی حضور ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید برخورداری بازیکن ایرانی تیم هندبال العربی قطر ۳۲ سال سن دارد که هندبال را از مدارس به دلیل اینکه در آن زمان به این رشته توجه می‌شد شروع کرد. وی علاقه‌مند به پست بازیکن در هندبال بود، اما مربی به خاطر فیزیک بدنی او ترجیح داد، درون دروازه کار کند.

وی قصد دارد بعد از اتمام دوران بازی به ایران برگردد و تجربه‌ای که به دست آورده را در اختیار جوانان کشورش قرار دهد. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این دروازه‌بان لژیونر هندبال انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

از چه سنی هندبال را شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که وارد این رشته شدید؟

هندبال را از ۱۰ سالگی شروع کردم، در آن زمان توجه ویژه به هندبال می‌شد و دانش آموزان به جای اینکه فوتبال بازی کنند، هندبال بازی می‌کردند و معلم ورزشم من را به سمت این رشته برد.

آیا نمی‌خواستید به جای دروازه‌بان، بازیکن هندبال باشید؟

روزهای نخستی که هندبال را شروع کردم دوست داشتم بازیکن باشم ولی مربیم با توجه به فیزیک بدنی که داشتم تصمیم گرفت درون دروازه کار کنم.

سابقه حضور در چه تیم‌هایی را دارید؟

در تیم‌های زیادی بازی کردم که شاخص‌ترین آن سپاهان است، از مدرسه هندبال تا بزرگسالان در این باشگاه بودم بعد از آن لژیونر شدم و در کشورهای مختلف مثل عراق، لبنان و اسپانیا بازی کردم که در حال حاضر هم در لیگ قطر فعالیت دارم.

از چه زمانی به تیم ملی دعوت شدید؟

از تیم ملی دانش آموزان تا تیم ملی بزرگسالان سابقه حضور در همه رده‌های ملی را دارم. در رده سنی نوجوانان و دانشجویان نایب قهرمان آسیا شدیم، با تیم ملی بزرگسالان مقام‌های زیادی کسب کردیم که بهترین آن صعود به جام جهانی و قهرمانی آسیا بود. در تیم‌های باشگاهی در سطح بین‌المللی مقام داشتم که همراه سپاهان در مسابقات باشگاه‌های آسیا سوم شدیم.

در سن ۱۸ سالگی برای اولین بار به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم و در ۱۹ سالگی افتخار پوشیدن لباس تیم ملی هندبال ایران به من رسید.

چندسال است که به عنوان لژیونر فعالیت می‌کنید؟

بعد از تمام شدن خدمت مقدس سربازی، تقریباً پنج سال است که بیرون از ایران به عنوان لژیونر بازی می‌کنم و تجربه‌های خوبی کسب کردم.

به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی بازی نمی کنم/ می‌خواهم تجاربم را در اختیار جوانان بگذارم

یک بازیکن هندبال اگر بخواهد لژیونر شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مهم‌ترین اصل برای لژیونر شدن داشتن رزومه خوب یا درخشش در مسابقات بین‌المللی است که در پی آن بازیکنان از طریق منیجر و کسانی که بازیکن ترانسفر می‌کنند زیر نظر گرفته می‌شوند و در صورت خوب بودن به تیم‌های خوب اروپایی ترانسفر می‌شوند. من هم از این قاعده مستثنی نبودم و با توجه به بازی‌های که در سطح ملی و بین‌المللی ک ردم، آفر های زیادی داشتم و در نهایت کشور اسپانیا را انتخاب کردم.

برای انتخاب بازیکن ملی لژیونر در اولویت است؟

این موضوع بستگی به سرمربی تیم ملی دارد که برای تیم خود چه بازیکنی مد نظر دارد. در همه کشورها بازیکنان زیادی در هر پست وجود دارند که می‌توانند به تیم ملی آن کشور کمک کنند ولی مربی است که نسبت به سلیقه و نیاز بازیکن انتخاب می‌کند، در رابطه با تیم ملی هندبال ایران شرایط به همین شکل است.

سال ۹۶ در مقطعی به تیم ملی دعوت نشدید، آیا در حال حاضر شرایط خوب است؟

تقریباً دو الی سه سال است که تصمیم گرفتم به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی ایران بازی نکنم، اما هیچ موقع قصد خداحافظی از تیم ملی را نداشتم و تنها مشکلات شخصی که در مقاطع مختلف داشتم باعث شده نتوانم در اردو تیم ملی حضور داشته باشم. آرزوی موفقیت تیم ملی را دارم و هر زمانی کمکی از دستم بربیاید برای تیم ملی کشورم انجام دهم.

به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی بازی نمی کنم/ می‌خواهم تجاربم را در اختیار جوانان بگذارم

تجربه بازی در اسپانیا چطور بود؟

به عنوان اولین بازیکن ایرانی در کشور اسپانیا و لالیگا اسپانیا حضور داشتم که این افتخار همیشه برای من خواهد ماند و از این بابت خوشحالم، اسپانیا قهرمان اروپا، جهان و المپیک است و در میان لیگ‌های اروپایی سطح بالایی دارد که بازی در این سطح برای هر بازیکنی افتخار است، من هم خوشحالم توانستم این تجربه را کسب کنم.

سطح لیگ قطر چگونه است؟

قبل از اینکه به قطر بیایم فکر می‌کردم کار راحتی داشته باشم، اما از زمانی که فعالیتم را شروع کردم متوجه شدم همه چیز برعکس تصورات من است. لیگ قطر سطح بالایی دارد که از پیوستن به این تیم راضی هستم، چالش بزرگی دارم زیرا اضافه شدن به تیمی که همیشه برای قهرمانی می‌جنگد حس خوب و متفاوتی دارد که یکی از دلایل جدایی از اروپا همین موضوع بود.

قرار دادهای مالی در قطر خوب است؟

بعد از کرونا خیلی از باشگاه‌ها تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفتند که کشور قطر با پیشنهادهای خوب، بازیکنان خوب اروپایی را جذب کرد و من هم از این قضیه مستثنی نبودم.

تا چه زمانی قصد بازی دارید؟

دروازه‌بانان هندبال تا ۴۴ سالگی می‌توانند بازی کنند، اما بستگی به زندگی حرفه‌ای یک ورزشکار دارد که اگر بتوانم شرایط حرفه‌ای بودن را حفظ کنم تا زمانی که بدنم آمادگی داشته باشد ادامه می‌دهم.

به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی بازی نمی کنم/ می‌خواهم تجاربم را در اختیار جوانان بگذارم

زمانی که دوره بازی شما به پایان رسید، قصد داری چه کاری انجام دهید؟

می‌خواهم تجربه‌هایی که از اروپا و دروازه‌بانان بزرگ جهان به دست آوردم را در اختیار دروازه‌بانانی که در کشورمان هستند قرار دهم تا در آینده آنها هم بتوانند در اروپا بازی کنند.

چه آرزویی در ورزش دارید؟

آرزوی من حضور در مسابقات المپیک است. با توجه به اینکه آسیا فقط یک سهمیه دارد حضور در این رقابت‌ها خیلی سخت است ولی دوست دارم روزی این آرزو محقق شود.

چه کسی را به عنوان الگوی ورزشی قرار دادید؟

جان لوئیجی بوفون دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایتالیا هندبالی نیست ولی به او علاقه دارم زیرا تا ۴۳ سالگی توانسته در بالاترین سطح فوتبال بازی کند، در هندبال … دروازه‌بان تیم ملی که یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ هندبال است را به عنوان الگو قرار دادم.

به دلیل مشکلات شخصی برای تیم ملی بازی نمی کنم/ می‌خواهم تجاربم را در اختیار جوانان بگذارم

آیا از طرف فدراسیون یا هیئت هندبال استان اصفهان حمایت شدید؟

حمایت خاصی نشدم و انتظاری از فدراسیون و هیئت ندارم زیرا در نوجوانی و جوانی حمایت‌هایی لازم را انجام دادند که من در حال حاضر در این جایگاه قرار دارم و همیشه قدر دان آنها خواهم بود. بازیکنان هندبالی خارج از ایران انتظار حمایت ندارند.

حرف آخر؟

امیدوارم از جوانانی که در ایران هندبال بازی می‌کنند حمایت بیشتری شود و مبلغ قرار دادها افزایش یابد زیرا هندبال ورزش سخت و پر فشاری است که ورزشکاران این رشته لیاقت بهترین‌ها را دارند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 503179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.