ویندوز ۱۱+ ویژگی ها و مشخصات

مایکروسافت بالاخره پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و شایعه، نسخه‌ بعدی سیستم عامل محبوب خود را با نام "ویندوز ۱۱" را معرفی کرد. قیمت، ویژگی‌ها، قابلیت گیمینگ، حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز و تاریخ عرضه آن مورد بررسی کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مایکروسافت قرار است در تابستان امسال به طور رسمی نسخه بعدی ویندوز به نام ویندوز ۱۱ را معرفی کند، در کنفرانس بیلد مایکروسافت برای توسعه‌ دهندگان که چهارم خردادماه برگزار شد ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته» است. همین حرف کافی بود تا شایعات مربوط به بازطراحی بزرگی برای ۱.۳ میلیارد کاربر این سیستم عامل در سال ۲۰۲۱ را تأیید کند.

مایکروسافت در رویداد مجازی «What’s Next for Windows» از «نسل بعدی ویندوز» با نام ویندوز ۱۱ رونمایی کرد. پانوس پانای، مدیر کاریزماتیک بخش سخت‌افزار سرفیس که حالا در رأس امور توسعه ویندوز نیز قرار دارد. در رویدادی متفاوت از آنچه تابه‌حال از ردموندی‌ها دیده بودیم خبر از تغییرات اساسی در سیستم عامل قدیمی و محبوب مایکروسافت داد تا امیدوار باشیم ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور و حال خود بازگردد.

با نگاهی به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سیستم عامل Windows 11 اولین نکته‌ای که نظرتان را به خود جلب خواهد کرد تغییرات اساسی است که مایکروسافت در رابط کاربری ویندوز اعمال کرده است. ویندوز حالا شباهت زیادی به مک پیدا کرده و بسیاری از آیکون‌ها از جمله دکمه استارت در وسط صفحه قرار گرفتند اما اگر از این چیدمان خوشتان نمی‌آید می‌توانید به تنظیمات بروید و آیکون‌ها را مانند نسخه‌های قبلی به سمت چپ منتقل کنید.

ویندوز ۱۱+ ویژگی ها و مشخصات

نام نسخه جدید ویندوز چیست؟

مایکروسافت عادت دارد اسامی کاملاً غیر منتظره‌ای برای محصولات خود انتخاب کند. با نگاه به تاریخچه نام‌گذاری‌هایی چون ایکس باکس سری ایکس، ویندوز لایو یا وان‌درایو می‌توان نتیجه گرفت در اکثر مواقع ممکن است با نامی روبه‌رو شویم که اصلاً انتظارش را نداشتیم از این رو بسیاری از ناظران و صاحب‌نظران دنیای فناوری انتخاب نام‌هایی چون ویندوز وان، ویندوز ۳۶۵ یا حتی سان ولی (Sun Valley) برای نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت را چندان دور از انتظار نمی‌دانستند.

ویژگی‌های ویندوز ۱۱ چیست؟

پس از افشای فایل نصب و تصاویر اولین نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ بسیاری از کاربران متوجه شباهت ظاهری این نسخه و ویندوز ۱۰ ایکس یا به‌طور دقیق‌تر پروژه سان ولی (Sun Valley) شدند. سان ولی که ابتدا برای سیستم عامل ویندوز 10X در نظر گرفته شده بود به‌عنوان پروژه‌ای نه در حد اسمی برای به‌روزرسانی سیستم عامل بلکه برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد.

پست مایکروسافت در وبلاگش برای اعلام به‌روزرسانی ماه می ویندوز ۱۰ نیز به این شایعات دامن زد. در این پست، مایکروسافت اشاره کرد برخی از ویژگی‌های سیستم عامل منحل شده 10X را به «سایر قسمت‌های ویندوز» منتقل خواهد کرد. ویندوز ۱۰ ایکس (Windows 10X) قرار بود تحت پروژه سان ولی ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌ عامل‌هایی چون مک و کروم و آیپد مدرن و نوآورانه کند اما عرضه آن به‌خاطر همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاد و بعد به‌طور کامل منحل شد.

ویندوز ۱۱+ ویژگی ها و مشخصات

پیام‌رسان پیش‌فرض ویندوز ۱۱ چیست؟

یکی از این قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ اپلیکیشنی به نام «چت» (Chat) است که به‌صورت از پیش نصب شده در این سیستم عامل وجود دارد و به گفته مایکروسافت، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با دوستان، اعضای خانواده و همکاران از طریق مایکروسافت تیمز در تماس باشند.

این اپلیکیشن جدید بر پایه نسخه مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) مخصوص مصرف‌کننده توسعه یافته و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت و مستقیماً از بخش نوار ابزار ویندوز با دوستان و همکاران خود متن، تصاویر و اسناد به اشتراک بگذارند و حتی از همین بخش، تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کنند.

قابلیت‌های جدید گیمینگ در ویندوز ۱۱

در جریان معرفی ویندوز ۱۱ مایکروسافت از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل برای گیمرها رونمایی کرد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به DirectX 12 آلتیمیت، Direct Storage و HDR خودکار اشاره کرد. مایکروسافت اعلام کرده به بهبود تجربه گیمینگ برای کاربران ویندوز متعهد است و این تجربه در حقیقت یکی از ارکان اصلی ویندوز ۱۱ به حساب می‌آید که قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

ویندوز ۱۱+ ویژگی ها و مشخصات

مشخصات سخت‌افزاری ویندوز ۱۱ چیست؟

حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ عبارت است از:

  • پردازنده‌ ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکس ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

مهم‌ترین تغییرات فهرست بالا در مقایسه با ویندوز ۱۰ عبارت ۶۴ بیتی در پردازنده‌ مورد نیاز است. این موضوع به‌معنای حذف نسخه ۳۲ بیتی ویندوز است. البته پشتیبانی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان ادامه خواهد داشت. نکته دیگر این فهرست نیاز به نمایشگرهای حداقل ۹ اینچی است. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان انتظار تبلت یا مینی لپ‌تاپ‌های هشت اینچی با سیستم عامل ویندوز ۱۱ را داشت.

نسخه اصلی ویندوز ۱۱ در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

ویندوز ۱۱ برای کاربران ویندوز ۱۰ در قالب یک آپدیت رایگان عرضه می‌شود. مایکروسافت اطلاعات دقیقی درباره‌ تاریخ انتشار ویندوز ۱۱ به‌اشتراک نگذاشت، اما وعده داد که کاربران ویندوز ۱۰ در تعطیلات پیش‌رو به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد. انتظار می‌رود که اکتبر امسال (مهر-آبان) ویندوز ۱۱ به‌همراه محصولات سخت‌افزاری جدید از راه برسد.

کد خبر 503164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سارا IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 3
    این ویندوز رو 4 روزه روی لپ تاپ م نصب کردم اما مشکلی که داره روی شارژباتری هستش که درنسخه قدیمی تر این اتفاق نمی افته ومشکل دیگه اش اینه که ازنسخه ورد افیس 2010 پشتیبانی نمی کنه
    • مسیح IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      2 0
      من میرم نصب میکنم همه کاراشم انجام میده بعد آخر ارور بایوس میده برمیگرده به ویندوز قبلیم، چکار کنم نصب بشه؟
  • مهدی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 1
    حداقل سیستم موردنیاز دارم ولی تو ویندوز اینسایدر پروگرام میزنه شما حداقل سیستم برای نصب وین ۱۱ ندارید!!
    • علیرضا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      حداقلو ولش کن بیا وات لینک وین و لینک رفع خطاشو بهت بدم نصب کنی من رو مادربورد قدیمی هم نصبیدم وین ۱۱ رو اگه خواستی روبیک پی بده alirez_kabir@
  • پارسا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 0
    متاسفانه شرکت مایکروسافت این قضیه را بسیار پچیده کرده است. من نسخه insider ویندوز 11 را اخیرا نصب کردم. لپتاپ من تراشه TPM ندارد و حتی مادر بورد از UEFI و قابلیت Secure Boot پشتیبانی نمی کند و از یک CPU ساخت AMD استفاده می کنم که برای 8 سال پیش است اگر چه فرکانس کاری آن 1.4 گیگاهرتز است. یک رم 4 گیگاباتی نیز کافی است. امابا این حال سیستم عامل بدون هیچ مشکل اجرا می شود. شرکت مایکرسافت می توانست این تغییرات کوچک را در قالب یک نسخه جدید از ویندوز 10 ارائه دهد. وقتی در سال 2015 از ویندوز 7 به 10 مهاجرت کردم شاهد یک تغییر بسیار بزرگ بودم که تجربه ای بسیار متفاوت داشت اما ویندوز 11 به نظر یک تغییر بصری بسیار ساده است که گاه در آن باگ هایی هم دیده می شود که از ویندوز 10 به جا مانده است. اما در هر حال همین تغییرات جزئی نیز ستودنی است و تغییرات بصدی ایجاد شده بسیار زیبا می باشند. نصب ویندوز 11 بدون تراشه tpm بسیار ساده است و تنها با حذف یک فایل از بسته ISO امکان پذیر است.
    • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 2
      داداش خیلی جو گرفتتا از ویندوز 7 به ویندوز 10 مهاجرت کردی خداییش اینقدر ادبیم لازم نیست
  • اسماعیل IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 1
    امروز نسخه 22000.71 ویندوز 11 رو رو شبیه سازم نصب کردم تا عملکردش رو ببینم طبیعتا تا زمانی که کامل رفع باگ نشه نصب اون رو سیستم اصلی اشتباهه انتظارات زیادی ازش داشتم ولی اخر سر دیدم اون چیزی که مد نظرم بود اصلا نبود بهتر بود به جای 11 یه اپدیت خفن برای ویندوز 10 می بود و بیشتر از قبل به ویندوز 10 بها داده میشد واقعا درک نمی کنم چرا باید اینو به عنوان ویندوز 11 معرفی کنن
  • مایکروسافت پک IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    ما برای خرید و فروش هم از ویندوز۱۱استفاده کردیم مشکلی نداشت