نگاهی به اتوبیوگرافی نویسندگان

"در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته"، "وحشی"، "شور زندگی"، "داستایفسکی: جدال شک و ایمان" و "حباب شیشه‌ای" چند اثر گیرا و مانا از روایت زندگی نویسندگان بزرگ جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نویسندگان، هنرمندان و شخصیت‌های بزرگ اغلب به واسطه زندگی پرفراز و نشیبشان شناخته می‌شوند، بسیاری از این افراد در برهه‌ای از زمان تصمیم به نوشتن زندگینامه خود گرفته اند. خود زندگینامه نوشت یا اتوبیوگرافی یک سبک ادبی است که نویسندگان در آن تجربه‌های زندگی و سرگذشت خود را روایت می‌کنند. این نوع نوشته‌ها اطلاعات مفید و بی واسطه‌ای از سرگذشت نویسندگان بزرگ در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

در ادامه با برخی از این خود زندگینامه نوشت‌ها آشنا می‌شوید:

در جست‌وجوی زمان از دست‌ رفته

مارسل پروست یکی از نویسندگان مطرح جهان، در سال ۱۸۷۱ در پاریس متولد شد. وی علی رغم این که در دانشگاه سیاست خواند، زندگی خود را صرف ادبیات کرد و شاید بتوان گفت نیمی از عمر خود را به نگارش رمان "در جستجوی زمان از دست رفته" گذراند. این اثر، بزرگ‌ترین نوشته وی است که به عنوان بلندترین رمان جهان شناخته می‌شود. ایده اصلی داستان از زندگی واقعی او سرچشمه گرفته است. "مارسل" به واسطه‌این کتاب به دنیا و جهان معرفی شد، همچنین توانست در سال ۱۹۱۹ جایزه گنکور را از آن خود کند. داستان از زبان راوی است که به نظر می‌رسد خود مارسل است، او در زندگی پرفراز و نشیب خود بارها ناامید می‌شود و بار دیگر انگیزه اش را به دست می‌آورد. درواقع شخصیت‌های واقعی داستان، این کتاب را شبیه به آینه جهان نمایی از انسان‌های سالم و فاسد کرده است.

وحشی

"شرل استرید" نویسنده آمریکایی کتابی نوشت که در آن زندگی خود را پس از مرگ مادرش توصیف می‌کند. ناامیدی‌ها و فروپاشی خانواده اش دلیلی می‌شود برای آن که تصمیم جدی و جسورانه‌ای بگیرد؛ سفری پرمخاطره از کالیفرنیا تا اورگان و ایالت واشنگتن که با پای پیاده طی می‌کند و در تلاش است تا وضعیت روحی خود را بهبود ببخشد. این اثر جذاب و مشهور، در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید و تا هفته‌ها عنوان پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت همچنین در سال ۲۰۱۴ فیلمی با اقتباس از این کتاب ساخته شد.

شور زندگی

"ونسان ون گوگ" نامی آشنا برای تمام جهانیان است. یک هنرمند نابغه هلندی که زندگی پرماجرا و پر فراز و نشیبش توسط "اروینگ استون" در قالب کتاب "شور زندگی" به تحریر درآمد. این اثر زیبا و شورانگیز در عین حال تلخ و ماندگار بی شک نظر خواننده را نسبت به هنر و هنرمند متحول خواهد ساخت. داستان از ۲۱ سالگی او و زندگی راحتی که دارد آغاز می‌شود، اما رفته رفته سختی‌های او اوج می‌گیرد تا جایی که در سن ۳۷ سالگی خودکشی می‌کند. وی در تمام مراحل زندگی خود با فقری شدید و عذاب‌آور مواجه بود، رنج‌هایی که به واسطه آنها ون‌گوگ نقاشی‌هایی جاودانه خلق می‌کرد.

داستایفسکی: جدال شک و ایمان

"ادوارد هالت کار" نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی در کتاب "داستایفسکی: جدال شک و ایمان" زندگی داستایوسکی را روایت می‌کند. این اثر برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ منتشر شد. "داستایوسکی" خود یکی از نویسندگان مطرح و بزرگ جهان به واسطه کتاب‌هایی همچون، ابله، برادران کارامازوف، جنایات و مکافات در دنیا شناخته می‌شود اما "داستایفسکی: جدال شک و ایمان" شخصیت وی و زندگانی ۶۰ ساله‌این ادیب بزرگ را به خوبی بازگو می‌کند. حوادث و وقایع ناگوار مهم زندگی وی مانند قتل پدرش به دست دهقانان و یا مصیبت‌های گوناگونی که بر سر خودش آمده را در این اثر گیرا روایت شده است.

حباب شیشه‌ای

"سیلویا پلات" گاهاً به عنوان تنها بانوی اندوهگین شعر شناخته می‌شود. "حباب شیشه"، تنها رمانی است که‌این نویسنده و شاعر آمریکایی، به رشته تحریر درآورد. این اثر اولین بار در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. پلات در این کتاب به نوعی زندگی نامه خود را روایت می‌کند. او سال‌های طولانی دچار افسردگی حاد بود و سرانجام در سال ۱۹۶۳ خودکشی کرد. "پلات" پس از مرگ در سال ۱۹۸۲ به خاطر مجموعه اشعارش، "جایزه پولیتزر" را از آن خود کرد.

کد خبر 503132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.