فیلم «مطرب» پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران‌ها سینمای ایران شد

بنا بر آخرین شماره مجله فوکوس فیلم کمدی «مطرب» با فروش ۳۸۵ میلیارد ریالی (۹.۵ میلیون دلار آمریکا) در صدر جدول قرار گرفت و به پرفروش‌ترین فیلم داخلی تمام دوران‌ها در ایران تبدیل شد.

به گزارش ایمنا، آخرین شماره مجله فوکوس که به رویه‌های بازار جهانی فیلم می‌پردازد، ترجمه و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

طبق گزارش این مجله که توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ترجمه شده حضور در سینماهای ایران در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۷.۶ درصدی به ۲۶ میلیون تماشاگر رسید، در حالی که فروش ناخالص گیشه با افزایش ۲۱ درصدی به ۳ تریلیون ریال (۷۱.۴ میلیون دلار آمریکا) دست یافت.

همچنین در گزارش این مجله، فیلم کمدی مطرب با فروش ۳۸۵ میلیارد ریالی (۹.۵ میلیون دلار آمریکا) در صدر جدول قرار گرفت و به پرفروش‌ترین فیلم داخلی تمام دوران‌ها در ایران تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۹ تعداد تولیدات داخلی ایران از ۱۱۶ فیلم به ۱۳۰ فیلم در سال رسید که ۵۸ فیلم در همان سال اکران شدند. در سال ۲۰۲۰ با شروع همه‌گیری کرونا در ایران، کل فعالیت‌های سینمایی در ماه مارس متوقف شدند.

همچنین بر اساس گزارش این مجله، حجم تولید سالیانه در چند بازار آسیایی کاهش یافت: هنگ کنگ (۷ فیلم)، مالزی (۶ فیلم)، تایوان (۲۶ فیلم) و تایلند (۹ فیلم) اما تعداد فیلم‌های تولید شده در سنگاپور ثابت ماند و در سال ۲۰۱۹ یک برنامه کمک هزینه‌ای برای تقویت تولیدات مشترک با کشورهای جنوب شرقی آسیا را با تأمین اعتبار ۱۸۳ هزار دلار (آمریکا) راه‌اندازی کرد. با توقف تولید فیلم‌ها به دلیل بحران کرونا، چندین کشور بسته‌های حمایتی خود را برای کاهش اثر بحران بر بخش فیلمسازی ارائه کردند. از این میان هنگ‌کنگ یارانه‌ای را برای سالن‌های سینما درنظر گرفت، در حالی که سنگاپور و تایلند، یک صندوق حمایتی برای سینماگران مستقل محلی ارائه کردند.

در این مجله، بر اساس داده‌های موجود از سال ۲۰۱۹، آمار حضور در سینماها در بازارهای مختلف آسیایی از جمله هنگ کنگ (۱ %- با ۲۴.۴ میلیون تماشاگر)، اندونزی (۱۷.۵ %- با ۱۱۱.۴ میلیو ن تماشاگر)، سنگاپور (۵.۶ %- با ۱۸.۴ میلیون تماشاگر) و تایوان (۹.۶ %- با ۳۴.۸ میلیون تماشاگر) با کاهش روبرو بوده است. در مقابل، تعداد تماشاگران در مالزی اندکی افزایش یافت و فروش بلیت به ۷۷.۸ میلیون رسید. در هنگ‌کنگ و سنگاپور فیلم‌های آمریکایی جدول فروش گیشه را تصاحب کردند و فیلم ابر قهرمانی «انتقامجویان: پایان بازی» در صدر فهرست قرار گرفت. در هر دو بازار هیچ کدام از فیلم‌های داخلی در فهرست ۱۰ فیلم برتر قرار نگرفتند. اما در مالزی تعدادی از فیلم‌ها ی داخلی از جمله انیمیشن سه بعدی «مأمور علی: فیلم ۲» و «اوپین و ایپین: گیبون کریس تنها» در فهرست ۱۰ فیلم برتر قرار گرفتند.

در بخش دیگری از این مجله آمده است: بخش نمایش (سینمادارها و پخش کنندگان) به دلیل تعطیلی سینماها، تقریباً در تمام بازارهای اروپایی از اواسط ماه مارس، بیشترین ضربه را از بحران کرونا خوردند. براساسآمار جمع‌آوری شده از اتحادیه بین‌المللی سینماها ( UNIC ) درباره بازارهای منتخب اروپا، آمار فروش گیشه از ژانویه تا می ۲۰۲۰ به طور میانگین بیش از ۵۰ % نسبت به سال قبل کاهش یافت و این وضعیت باقی می‌ماند تا ببینیم در ماه‌های باقی مانده از سال ۲۰۲۰، چه میزان از مخاطبان به سینماها باز خواهند گشت؛ اما قطعاً برای بازگرداندن فروش گیشه به دوران اوج خود در سال ۲۰۱۹، راهی طولانی در پیش داریم.

بر طبق آمار گزارش شده در این مجله آمریکا، کانادا، چین، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، انگلیس، هند، آلمان، مکزیک و روسیه ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان از نظر درآمد ناخالص گیشه و چین، هند، آمریکا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، فرانسه و ژاپن ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد تماشاگر (۲۰۱۵-۲۰۱۹) هستند. همچنین چین، آمریکا، کانادا، هند، مکزیک، فرانسه، روسیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد سالن نمایش و هنر، چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان به لحاظ تولید فیلم سینمایی بلند (۲۰۱۵-۲۰۱۹) هستند.

این گزارش ادعا می‌کند که فیلم‌های انتقام جویان: پایان بازی، شیر شاه، منجمد ۲، مرد عنکبوتی: دور از خانه، کاپیتان مارول، داستان اسباب بازی ۴، جوکر، علاالدین، جنگ ستارگان: اپیزود ۹ - خیزش اسکایواکر، سریع و خشن تقدیم می‌کند: هابز و شلاو، نژا، زمین سرگردان، چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان، جومانجی: مرحله بعدی، مالیفیسنت: بانوی اهریمنی، آن: بخش دوم، زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲، پوکمون کارآگاه پی کاچو، مردم من کشور من و کاپیتان، بیست فیلم اول جهان به لحاظ درآمد ناخالص گیشه بوده اند.

فیلم سینمایی مطرب با بازی پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم، محمدرضا شیرخانلو، دیانا دهقان، عایشه گل جوشکن، کارن کیایی محصول سال ۱۳۹۷ است.

داستان این فیلم درباره یک خواننده به نام ابراهیم خوش‌لحن (خوش‌سینه) است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود اما چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال نیز برخوردار نبوده‌است، نمی‌تواند خواننده لس آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 503051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.