ایجاد مرکز اسناد توسعه شهری مشهد در حال پیگیری است

شهردار مشهد گفت: یکی از کمبودهای شهر مشهد در مقایسه با شهرهای بزرگ و پررونق در جهان، فقدان یک مرکز اسناد توسعه شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا کلائی در اینستاگرام خود نوشت: یکی از کمبودهای شهر مشهد در مقایسه با شهرهای بزرگ و پررونق در جهان، فقدان یک مرکز اسناد توسعه شهری است. نهادی که در بیشتر شهرهای مهم دنیا وجود داشته و می‌توان با مراجعه به آن، روندی از گذشته و سابقه شهر و اسناد، تصاویر و فیلم‌های ادوار مختلف شهر را مشاهده کرد.

وی افزود: تلاش برای برخورداری شهر مشهد از چنین مجموعه‌ای سال‌ها بود که به صورت پراکنده ادامه داشته و از حدود سه سال پیش روند قابل قبولی در پیش گرفته و به یک پروژه منسجم تبدیل شد.

شهردار مشهد گفت: به نظر می‌رسد گشت و گذار در پروژه سامانه جامع اسناد تاریخ توسعه شهر مشهد می‌تواند برای سایر شهروندان و زائران، به ویژه محققان و اهل فن قابل توجه بوده و به درک بیشتر و بهتر تاریخ کلانشهر مشهد کمک کند.

کلائی افزود: تا به امروز تلاش‌های صورت گرفته منجر شد که با جمع‌آوری و خریداری بیش از ۱۹ میلیون فریم عکس از سیر تحول شهر مشهد در دهه‌های مختلف و آرشیو اسناد موجود در شهرداری مشهد و اسنادی که با همکاری از بقیه دستگاه‌ها، نهادها و محققین پازل تاریخی مشهد تا حدود زیادی تکمیل شود.

وی ادامه داد: بازخوانی این اسناد و مدارک، می‌تواند برای همه مردم سیر تحول و پیشرفت در شهر را ملموس‌تر کرده به طوری که بتوان مشاهده کرد در چه دوره‌هایی پیش و بعد از انقلاب اسلامی، چه اتفاقاتی در شهر مشهد رخ داده است.

شهردار مشهد در پایان از مجموعه‌هایی که به این دوستان برای جامعیت پروژه، کمک زیادی رو کردند اعم از مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد ملی، مرکز اسناد میراث فرهنگی، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد وزارت امور خارجه، مؤسسه مطالعات جغرافیایی سحاب، مرکز اسناد کاخ موزه گلستان، مرکز اسناد مؤسسه ملک و مرکز اسناد و پژوهش تاریخ معاصر و … نیز که در این پروژه همکاری داشته‌اند، تقدیر کرد.

کد خبر 502953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.