مهاجرت معکوس برای طبقه خلاق در اصفهان/ انجام اقدامات زیربنایی در حوزه بین الملل شهرداری

شهردار اصفهان گفت: با توجه به وجود دانشگاه‌های معتبر و جوانان تحصیل‌کرده در اصفهان، باید ظرفیت‌های لازم برای کسب و کار فراهم شود و نخبگان امیدوار و حمایت مالی شوند تا با این اقدام مهاجرت معکوس را برای طبقه خلاق در اصفهان راه بیندازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ پنجشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۰ _ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، با گرامیداشت فرارسیدن هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت آیت الله بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی در تمام زمینه‌ها الگو و سرآمد بود؛ این دانشمند که در عرصه فقه، علوم دانشگاهی، روابط بین‌المللی، بینش باز سیاسی و فرهنگی نمونه بود در روز هفتم تیرماه به همراه ۷۲ نفر از همراهان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که یاد و خاطره این شهیدان را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به استمرار برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح»، افزود: پروژه‌های متعددی در قالب این برنامه در نوبت افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد و به همین جهت بعضی از روزهای هفته را به اجرای این برنامه اضافه کرده‌ایم تا پروژه‌های عظیم در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: روز یکشنبه هفته جاری در یک اقدام جدید شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه هد هد با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و با این اقدام شهرداری موظف شده از طبقه خلاق و نوآور در فضای کارآفرینی و نوآوری حمایت کند.

وی تاکید کرد: اگر جوانان توانمند، خلاق و نوآور مورد حمایت قرار نگیرند و زمینه کار برای آنها فراهم نشود به تهران یا دیگر شهرهای کشور مهاجرت می‌کنند.

نوروزی گفت: در اصفهان با توجه به وجود دانشگاه‌های معتبر و جوانان تحصیل‌کرده، باید ظرفیت‌های لازم برای کسب و کار فراهم شود و نخبگان امیدوار و حمایت مالی شوند تا با این اقدام مهاجرت معکوس را برای طبقه خلاق در اصفهان راه بیندازیم که تصمیم به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری برای کسب و کارهای نوین با این انگیزه بوده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر شرکت‌های دانش بنیان تا حد زیادی حمایت شدند، خاطرنشان کرد: در این راستا بخش بزرگی از ساختمان جهان نما در اختیار جوانانی قرار گرفته که در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند تا به ماندگاری آنها در شهر کمک کرده باشیم.

فراهم شدن بسترهای لازم برای فعالیت جوانان خلاق در شهر

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: اصفهان پایگاه بزرگی برای فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و کارآفرین یا ریسک‎ پذیر باشد که در بعضی از کشورها پیشرفته است، تا جوانانی که توانایی داشته، اما سرمایه کافی را در اختیار ندارند، با سرمایه جزئی که شهرداری در اختیار آنها قرار می‌دهد و مشارکتی که برای شکل گیری شرکت انجام می‌شود، فعال شوند و این اقدام آغاز خوبی برای تداوم همیشگی حرکت آنها باشد.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: هر جوان خلاق و نوآوری که دانش علمی دارد، اما سرمایه ندارد باید بداند که شهرداری اصفهان یک ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته و به عنوان نمونه با ۷۰ میلیارد ریال شرکت سرمایه گذاری جسورانه هدهد را راه اندازی کرده است.

نوروزی ادامه داد: جوانان خلاق می‌توانند به دفتر خلاقیت‌های شهرداری مراجعه و اطلاعات کامل را در این زمینه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده اصفهان کارت رایگان برای معلولان آماده و پیامک مربوطه برای افراد دارای معلولیت ارسال می‌شود، تصریح کرد: برای انجام این اقدام، اطلاعات مورد نیاز را از سازمان بهزیستی دریافت و با اطلاعات موجود تطبیق داده و پس از تأیید اصفهان کارت صادر می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: معلولان با استفاده از این کارت امکان استفاده از دو سوار رایگان با اتوبوس در هر روز، تخفیف‌های ۵۰ و ۳۰ درصدی از مراکز تفریحی شهر از جمله شهر رویاها، ناژوان را خواهند داشت، البته این کارت از کارت منزلت ویژه سالمندان و زنان سرپرست خانوار مجزا است.

وی تاکید کرد: انجام این اقدامات برای حمایت از کسانی است که استحقاق حمایت دارند، درواقع این انجام وظیفه درستی است که امیدواریم تداوم یابد.

انجام اقدامات زیربنایی در حوزه بین‌الملل شهرداری

نوروزی با اشاره به اقدامات زیربنایی در حوزه بین‌الملل شهرداری، گفت: گاهی برخی افراد در ارتباط با رفت و آمدهایی که به شهرهای خواهرخوانده برای انجام گفت و گو در عرصه جهانی صورت می‌گیرد، بر این باور هستند که این اقدامات دستاوردی به همراه ندارد، اما معتقدم در عرصه جهانی حذف این اقدامات عدم درک درست از اوضاع و احوال جهانی است، زیرا اصفهان شهر جهانی، دانشگاهی، علمی و بین‌المللی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علمی و فرهنگی اصفهان و سنت پترزبورگ در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: این رویداد نتیجه تلاش‌های شهرداری اصفهان با خواهرخوانده‌ها بود که در نتیجه این تعامل‌ها پس از برگزاری این جشنواره مراودات و تعامل خوبی بین باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و باشگاه زنیت سن پترزبورگ صورت گرفت.

شهردار اصفهان ادامه داد: در صدد هستیم تمرکز تصمیم گیری را از حوزه بین‌الملل شهرداری به سمت گروه‌های خلاق، دانشگاهیان، باشگاه‌های ورزشی و ایرانیان مقیم خارج ببریم از این رو طرح شهروند دیپلمات را مطرح کردیم تا ایرانیان تجربیات خود را برای آبادانی هر چه بیشتر انتقال دهند.

وی اظهار کرد: شهروند دیپلمات در نظر دارد تمام شهروندان اصفهانی و ایرانی که در شهرهای خارج از کشور زندگی می‌کنند را دعوت کند که با توجه به دانش خود طرح‌ها و تجربیاتشان را در زمینه توسعه شهری انتقال دهند.

نوروزی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰۰ طرح از تمام نقاط دنیا و داخل کشور به دست شهرداری اصفهان رسیده که بسیاری از طرح‌ها راهی برای توسعه و پیشرفت شهری می‌گشاید و برخی خلاقیت‌ها ریشه در این برنامه دارد.

افتتاح و کلنگ زنی دو ورزشگاه در منطقه ۱۴

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های منطقه ۱۴ شهرداری در قالب برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» در روز یکشنبه هفته آینده، گفت: تاکنون بارها این برنامه در منطقه ۱۴ به منظور افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های متعدد عمرانی، ورزشی و خدماتی اجرا شده و این بار نیز شاهد افتتاح یک ورزشگاه و کلنگ زنی ورزشگاه دیگری خواهیم بود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: به دنبال تحقق عدالت فضایی هستیم و خوشبختانه با برنامه‌ریزی های انجام شده این اتفاق افتاده به طوری که امروزه در تمام نقاط شهر، شهروندان از حداقل امکانات بهره مند هستند.

وی در خصوص ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به شهروندان از طریق" سرای ۸" و"شهر با یک کلیک" و شبهاتی که گاهی در انجام محاسبات برای شهروندان به وجود می‌آید، اظهار کرد: اگر هنگام مراجعه شهروندان به این سامانه‌ها، خواسته‌ها مطابق با طرح تفصیلی، ارتفاع مجاز، کاربری تعریف شده و سطح اشغال شده باشد، در سایت قابل محاسبه خواهد بود و در غیر این صورت باید شهروند نقشه معماری را به شهرداری منطقه ببرد تا محاسبه بر اساس ضوابط صورت گیرد.

نوروزی در خصوص روکش آسفالت مسیر دسترسی محله راران در محدوده منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان، گفت: در بودجه امسال برای ساماندهی و روکش آسفالت مسیر ورودی محله راران اعتبار لازم پیش بینی شده است.

وی گفت: برای برخورداری شهروندان از امکانات مطلوب در خیابان امامزاده ابراهیم واقع در محله معراج نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده به طوری که سال گذشته پیاده رو سازی و جدول گذاری این خیابان انجام شده و در سال جاری نیز نسبت به واکاری درختان در فصل مناسب اقدام خواهد شد تا هیچ شهروند دغدغه مندی در این خیابان وجود نداشته باشد.

لزوم اجرای طرح ایمن‌سازی گذر سرلت

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه عدالت فضایی باید در تمام نقاط شهر به معنای واقعی تحقق پیدا کند، اظهار کرد: در نظر سنجی‌های انجام شده شهروندان از فعالیت‌ها و اقدامات خادمان خود در شهرداری ابراز رضایتمندی کردند که این افتخار بزرگی برای مدیریت شهری است.

وی با اشاره به مشکلات ترافیکی گذر سرلت، تصریح کرد: این گذر نیاز به عقب نشینی دارد که با آزادسازی انجام خواهد شد، البته آزادسازی این مسیر به صورت تدریجی انجام می‌شود و پس از انجام عقب نشینی‌ها، پیاده رو سازی نیز انجام خواهد شد.

نوروزی از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری خواست طرح ایمن سازی گذر سرلت را به گونه‌ای که عابران پیاده در اولویت قرار گیرند، اجرا کند.

وی اظهار کرد: از شهروندانی که در تماس‌های خود با شهرداری به ویژه برنامه شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو، مشکلات دور مانده از چشم مسئولان در شهر را متذکر و مسائل را پیگیری می‌کنند، تشکر کرده و از آنها می‌خواهیم چنانچه دستوراتی که برای حل مسائل مطرح شده از طریق این برنامه رادیویی صادر اما در اجرا با خلل مواجه شد، را اطلاع دهند، زیرا مشکلات نباید لاینحل باقی بماند.

کد خبر 502877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.