آیا میزان کلر موجود در آب استخرهای استان کرونا را از بین می‌برد؟

وجود کلر در استخرهای شنا باعث از بین رفتن کرونا ویروس در آب خواهد شد اما میزان مصرف این ماده شیمیایی مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس مطالعاتی که توسط محققان «کالج سلطنتی لندن» انجام شده است خطر انتقال ویروس کرونا در آب استخرهای شنا کم است. نتایج این تحقیق نشان داد که ۱.۵ میلی گرم در لیتر کلر آزاد با pH بین ۷ تا ۷.۷ در عرض ۳۰ ثانیه میزان آلودگی ویروس کرونا را بیش از هزار برابر کاهش می‌دهد. این یافته‌ها حاکی از آن است که خطر انتقال ویروس کرونا از آب استخر کم است و به شواهدی می‌افزاید که در صورت انجام اقدامات مناسب، استخرهای شنا می‌توانند محیطی ایمن و بی خطر در زمینه سرایت ویروس کرونا باشند.

ویروس کرونا نمی‌تواند در برابر کلر مقاومت کند

دکتر مهرداد صلاحی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‎‎گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمان آغاز ویروس کرونا پزشکان بر این باور بودند که ویروس زمان بیشتری در محیط فعال است، مقالاتی درباره زمان زنده ماندن ویروس کرونا در محیط‌های مختلف منتشر شد.

وی افزود: بر اساس آخرین مقالات بیشترین راه انتقال کرونا از راه دستگاه تنفسی است و این ویروس در محیط به میزان کمتری فعال است. هر سرفه پنج هزار قطره عفونی و هر عطسه شش هزار قطره عفونی دارد؛ هر عطسه یا سرفه توانایی آلوده کردن حدود شش متر از محیط را دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان کلر در آب استخرها خاطرنشان کرد: کلر آب باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، میزان کلر موجود در آب شهری ۰.۲ ppm در هر میلی لیتر است و این میزان کلر ویروس کرونا را از بین می‌برد. در استخرها میزان کلر آب را تا ۰.۷ ppm افزایش می‌دهند؛ ویروس کرونا نمی‌تواند در برابر این میزان کلر مقاومتی نشان دهد و در زمانی کمتر از یک دقیقه نابود می‌شود.

وی با اشاره به مصرف بیش از حد کلر در آب استخرها، گفت: میزان افزایش کلر به آب استخرها استاندارد دقیقی ندارد در برخی از استخرها میزان مصرف کلر آنقدر زیاد است که بوی این ماده شیمیایی شناگران را اذیت می‌کند.

گزارش کرونا در استخرها نداشته‌ایم

پیمان گرامی رئیس هیأت شنای استان اصفهان در رابط با شرایط انتقال ویروس کرونا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیشتر مقالاتی در رابطه با اینکه کلر آب استخرها کرونا را از بین می‌برد منتشر شد و نگرانی‌ها از انتقال کرونا در رختکن و اطراف استخر مطرح بود.

وی افزود: بهمن‌ماه بزرگ‌ترین مسابقه شنا با حضور یکصد و ۸۰ شرکت کننده در اصفهان برگزار شد که حتی یک مورد گزارش کرونا نداشته‌ایم. و این می‌تواند آزمایشی برای تأیید نابودی ویروس کرونا در استخرها باشد.

افزایش میزان کلر آب استخرها در زمان شیوع کرونا

مسعود جابرزاده، مدیر استخر مروارید فرهنگیان اصفهان در رابطه با مصرف کلر در این مرکز تفریحی، ورزشی به خبرنگار ایمنا گفت: کلر برای گندزدایی استخرها استفاده می‌شود، حتماً کلر ویروس کرونا در استخرها نابود می‌کردند.

وی افزود: میزان کلر موجود در آب استخرها قبل از شروع ویروس کرونا بین یک تا دو ppm بوده است که به دلیل شرایط کرونایی به میزان دو تا سه ppm افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 502683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.