طراحی متناسب مسیرهای پیاده یک ضرورت است

یک دکترای طراحی شهری گفت: مسیرها و فضاهای مختص پیاده باید یک سری ویژگی‌های کالبدی و فیزیکی حداقلی داشته باشد تا شهروندان برای استفاده از این مسیرها و حضور در چنین فضاهایی رغبت داشته باشند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل ارتقای کیفیت محیط شهری، طراحی شهر بر اساس شاخصه‌های پیاده محوری است؛ نقش انسان در این شهرها بسیار پررنگ است و چنین شهرهایی کمتر با آلودگی‌های زیست محیطی دست به گریبان هستند.

وی با تاکید بر این که ایجاد زیرساخت مخصوص حرکت پیاده در شهرهای پیاده محور یک اصل اساسی است، خاطرنشان کرد: بدون وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب و طراحی متناسب پیاده راه‌های شهری نمی‌توان انتظار داشت شهروندان به جای استفاده از خودرو شخصی، پیاده روی و استفاده از حمل و نقل همگانی و پاک را ترجیح دهند.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: در یک شهر پیاده محور، شهروندان باید بتوانند تمامی مسیرهای شهری را به صورت پیاده یا با استفاده از دوچرخه بدون هیچ مانعی طی کنند بنابراین نیاز است مدیران و برنامه ریزان ایجاد زیرساخت‌های مخصوص حرکت پیاده را در طراحی فضاهای شهری مدنظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: در این راستا نیاز است به ویژگی‌های منحصر به فرد فضا مثل عرض پیاده راه، کارکرد آن، مکان یابی فضاهای همگانی و وجود کاربری‌های مختلف در اطراف پیاده راه‌ها و فضاهای عمومی شهر توجه شود.

حسینیون ادامه داد: نیاز است مسیرها و فضاهای مختص پیاده، ویژگی‌های کالبدی و فیزیکی حداقلی داشته باشد تا شهروندان برای حضور در چنین فضاهایی رغبت داشته باشند.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: وجود کاربری‌های مختلط فرهنگی، تفریحی و تجاری در مسیرهای مختص پیاده به چنین فضاهایی شادی و سرزندگی می‌بخشد، اما نیاز است در صورت جانمایی کاربری‌های مختلف یا اجزای مختلف مبلمان شهری عرض پیاده راه به نحوی طراحی شود تا مردم احساس راحتی، امنیت و آسایش کنند.

کد خبر 502646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.