انتخابات شورای شهر و این همه اتفاق!

انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در حالی برگزار شد که شمارش آرا پس از گذشت چند روز در اهواز همچنان ادامه دارد و اعتراض، انتقاد و واکنش‌ها به بخش‌های مختلف برگزاری این انتخابات، همچنان نقل محافل سیاسی و مدیریت شهری کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حواشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از همان اسفندماه سال گذشته و آغاز فرایند ثبت‌نام متقاضیان آغاز شد. افراد زیادی از مدیران شهری و اعضای شورای گذشته گرفته تا چهره‌های سیاسی و بخش بزرگی از اعضای شوراهای شهر دوره پنجم، برای حضور در انتخابات شورای ششم قدم جلو گذاشتند.

پس از ثبت‌نام، فرایند تأیید صلاحت‌ها نیز حاشیه پررنگ انتخابات شوراها بود به حدی که در بعضی شهرها همه اعضای شورای فعلی یا اکثریت آن‌ها یا اکثریت مطلق اصلاح‌‎طلبان رد صلاحیت شدند. این اتفاق تا آنجا پیش رفت که شورایی‌ها نیز ساکت ننشستند و لب به گلایه از هیئت نظارت بر انتخابات در خصوص فرایند تأیید صاحیت‌ها گشودند و حتی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اعتراض آن‌ها همراه شد؛ قالیباف در صحن علنی ۲۶ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی گفت: "اگر همه مراجعی که در قانون مطرح شده، فردی را تأیید کرده و محکومیت و محرومیتی ندارد، دلیل ندارد که هیأت نظارت آنها را براساس یک گزارش مردمی رد کند و این خلاف قانون است. در موضوع گزارش صلاحیتی که مراجع قانونی به هیئت نظارت می‌دهند، هیئت نظارت نیز باید به درستی قانون را رعایت کند و براساس آنها تصمیم قانون خود را بگیرد. از آقای کاظمی خواهش می‌کنم به عنوان رئیس هیئت مرکزی، دقت کرده تا قانون را به درستی رعایت کنند که حقی از مردم ضایع نشود و مجلس در این زمینه آسیب نبیند. اگر کسی محکومیت دارد، حتماً صلاحیت ورود به شوراها را ندارد، ولی باید حکم محکومیت وی از طرف دستگاه‌های ذیربط تأیید شده باشد. نمایندگان ما در شورای مرکزی این دقت را داشته باشند."

به هر روی با چند مرحله غربالگری متقاضیان، نامزدهای نهایی مشخص شدند تا رسماً وارد عرصه رقابت شوند. رقابتی که اصلاح‌طلبان آن را نابرابر دانسته و به سختی برای آن لیست بستند یا حتی برای بستن لیست نامزدها به اجماع نرسیدند، اما دیگر احزاب و لیست‌های انتخاباتی بدون اینکه اعتراضی در این خصوص داشته باشند، حتی با چند لیست وارد انتخابات شدند.

در ساعات پایانی منتهی به زمان آغاز رأی‌گیری و پس از حمایت رئیس دولت اصلاحات از لیست جمهور اصلاح‌طلبان تهران در ششمین دوره انتخابات شورای شهر، مشهد و اصفهان نیز لیست خود را همراه لیست جمهور منتشر کردند و سعی داشتند از این طریق آرای بیشتری را با خود همراه کنند اما تقریباً در هیچکدام یک از کلانشهرها که نتایج آرای انتخاباتی بیش از آنکه محلی، قومی و طایفه‌ای باشد، سیاسی است، اشخاص منتسب به اصلاحات نتوانستند به شورای ورود کنند.

اول شدن آرای باطله

این اتفاق که در بعضی شهرها با اول شدن آرای باطله، تأخیر در اعلام نتایج انتخابات و نحوه شمارش آرا حواشی بیشتری آفرید.

نتایج نهایی انتخابات شورای ششم شهر همدان اعلام شد و نکته قابل توجه در این نتایج میزان آرای باطله در این انتخابات بود. در کلانشهر همدان تعداد آرای باطله ۲۰ هزار و ۴۵۳ رأی و آرای منتخب اول این شهر ۲۰ هزار و ۲۸۲ رأی اعلام شده است.

در اراک نیز مشابه همین اتفاق افتاد و تعداد آرای باطله ۲۸ هزار و ۵۶۵ رأی و آرای نفر اول ۱۴ هزار و ۵۶۰ رأی بود. در انتخابات شورای شهر کرج نیز تعداد آرای باطله در انتخابات ۳۸ هزار و ۸۸۸ رأی بود که حدود ۱۶ هزار رأی بیش از آرای نفر اول می‌شود.

از آن رو که اصلاح‌طلبان بسیار جدی‌تر از انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شورای شهر شرکت کردند، بسیاری از فعالان سیاسی و اعضای شورای شهر منتسب به این جریان سیاسی این نتیجه قابل تأمل را تحلیل کرده و پس از اعلام نتایج انتخابات در خصوص ریزش شدید آرا و بی‌تفاوتی گسترده هواداران نسبت به فراخوان‌ها و پمپاژ هیجان در دو روز منتهی به انتخابات واکنش‌های زیادی نشان دادند.

از سوی دیگر ارائه نتایج انتخابات نیز به دلیل اولین تجربه رأی‌گیری الکترونیکی با تأخیر همراه بود به حدی که همچنان نتیجه انتخابات شورای شهر اهواز تا زمان انتشار این گزارش اعلام نشده است. قم، اصفهان، تهران، شیراز و یاسوج دیگر شهرهایی بودند که شهروندانشان تا حداقل دو روز پس از انتخابات منتظر اعلام نتیجه انتخابات بودند که دلیل آن در تمام شهرها به غیر از یاسوج، ضعف در اجرای رأی گیری الکترونیک و رأی‌گیری دستی در برخی حوزه‌ها بود که باید این آرا با تجمیع نهایی اعلام و منتشر می‌شد.

مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد در خصوص علت تأخیر در اعلام نتایج شهر یاسوج نیز گفته بود: در یکی از صندوق‌ها به واسطه مشکلات زیرساختی، آرا برای ثبت نیاز به بررسی و تأیید وزارت کشور برای ثبت در سامانه داشت و طولانی شدن فرایند اعلام نیز از بابت همین ایراد بود.

با این تأخیر که در ارائه نتایج رخ داد، لیست‌های نهایی زیادی نیز درکانال‌های غیررسمی خبری منتشر شد که بازخوردهای زیادی داشت؛ مسئولان اعلام نتایج در شهرها از یک سو مشغول شمارش آرا بودند و از سوی دیگر باید لیست‌های غیررسمی را تکذیب می‌کردند.

اعتراض به نتایج انتخابات

در این بین اعتراض برخی از نامزدها به اعلام نتایج رسمی و غیر رسمی و حتی نحوه شمارش آرا نیز در نوع خود جالب بود

علی آجودان‌زاده، نایب رئیس فعلی شورای شهر تبریز که در انتخابات شورای ششم هفدهم شده است، از ارسال نامه به فرماندار تبریز در اعتراض به نتایج انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: بنده و تعدادی از نامزدها به‌سبب شائبه‌ها مطروحه در تجمیع آرای الکترونیکی و سنتی، خواهان بازشماری آرا و شفاف‌سازی فرماندار تبریز در خصوص ایرادات وارده به رأی‌گیری الکترونیکی و چرایی تأخیر در شروع انتخابات و اعلام دیرهنگام نتایج هستیم. اعداد و ارقام با یکدیگر نمی‌خواند و معلوم نیست در این میان ۱۳ هزار رأی کجا رفته است. بالاخره باید متولیان برگزاری انتخابات شورای شهر تبریز در این خصوص پاسخگو باشند، رأی مردم حق‌الناس است و نباید در سلامت انتخابات جای تردید بماند.‌

او با انتقاد از بی‌تدبیری در برگزاری انتخابات شورای شهر تبریز، خاطرنشان کرد: شروع انتخابات با حاشیه همراه بود و انتقاد رسانه‌ها و امام جمعه محبوب تبریز را برانگیخت و پایان آن نیز همچنان درگیر حواشی است و یکی از نمایندگان مجلس نیز از ناحقی‌ها و ایرادات در رأی‌گیری پرده برداشته است. ‏در صورت جلسه نتیجه انتخابات شورای شهر تبریز آمده است: ۳۲۶ هزار و ۵۳ تعرفه در شعب اخذ رأی مصرف شده‬ است، اما تعداد برگ‌های داخل صندوق رأی ۳۱۳ هزار و ۲۵۴ رأی بوده که ۳۳۶ هزار و ۹۸ عدد از آن‌ها باطله بوده است، ۱۳ هزار رأی کجا رفته است؟

اعتراض به شمارش آرای انتخابات

در تهران نیز اعتراض‌های پرحاشیه نوع دیگری داشت و لیست جمهور و شورای وحدت در نامه‌ای به نحوه شمارش آرا اعتراض کردند.

حسن بیادی، عضو شورای وحدت و نامزد دوره ششم شورای شهر گفت: آرا به صورت اسکناسی شمرده می‌شود و اسکناسی یعنی اینکه به محض دیدن اسم یکی از اعضای لیست ائتلاف (مثلاً آقای چمران) از شمردن رأی مابقی اسامی که به صورت ترکیب چند لیست از سوی مردم نوشته شده، خودداری و همه را جز رأی لیست ائتلاف محاسبه کرده‌اند.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران که برای شورای ششم در لیست جمهور حضور داشت در توییتی که بعداً از صفحه برداشت، نوشت:

شیوع پدیده مذموم ‎شمارش دسته‌ای آرا که با دیدن سرلیست و چند نفر دیگر، تمام ۲۱ رأی به نفع لیست ائتلاف ‎اصولگرایان محاسبه می‌شود، بی‌توجهی به حق‌الناس و خیانت در امانت است. به همراه دیگر همکارانم در لیست جمهور، اعتراض خود را نسبت به این بدعت خطرناک به مراجع قانونی اعلام کردیم.

پیروزی جبهه انقلاب

در پایان باید موفقیت قاطع لیست جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در انتخابات شورای شهر تهران و لیست‌های مشابه به این لیست از لحاظ فکری و سیاسی را دیگر اتفاق مهم این انتخابات دانست.

مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران و نفر اول انتخابات شورای ششم با برگزاری نشست خبری که اطلاع‌رسانی آن قبل از اعلام قطعی نتایج بود، برنامه‌های خود را تشریح کرد که پیروز خواندن خود قبل از قطعی شدن نتایج در نوع خود قابل تأمل بود به ویژه آنکه در نشست خبری روز گذشته (سه‌شنبه) خود در خصوص بعضی موضوعات که شورای پنجم بسیار روی آن مانور زیادی می‌داد نیز نظرات متفاوتی داد.

البته میزان رأی افراد نخست در انتخاباتی که شورای ائتلاف اغلب پیروز آن شد نیز قابل توجه است؛ نفر اول شورای اسلامی شهر اصفهان کمتر از ۹ درصد آرای افراد واجد شرایط را کسب کرد و میزان رأی نفر نخست در شهرهایی مانند یزد، رشت، کرمان و تبریز به ترتیب هفت، کمتر از دو، کمتر از پنج، و ۱.۵ درصد واجدان حضور در انتخابات بوده است.

کد خبر 502636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.