بازگشت ایران به بازار نفت جهانی

با بازگشت آمریکا به برجام، مسیر برای لغو تعدادی از تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های نفتی هموار خواهد شد؛ توافقی که می‌تواند به کشورمان توانایی صادرات یک میلیون بشکه نفت را بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجام مذاکرات مجدد هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در کنار مذاکرات غیرمستقیم با ایالات‌متحده بار از خبرهایی است که در صورت به نتیجه رسیدن، تأثیرات خود را بر همه بازارها نشان خواهد داد که یکی از آنها نفت ایران است.

با ادامه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهان در وین و ضعیف شدن احتمال عرضه اضافی و زود هنگام نفت ایران به بازارهای جهانی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۹۱ سنت افزایش، ۷۴.۴۲ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا از جمله نفت وست تکزاس اینترمدیت با ۱.۳۵ دلار افزایش به میزان ۷۲.۹۹ دلار معامله شد.

در واقع با بازگشت آمریکا به برجام، مسیر برای لغو تعدادی از تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های نفتی هموار خواهد شد و کشورمان خواهد توانست بار دیگر نفت خود را وارد بازارهای جهانی کند؛ توافقی که می‌تواند به ایران توانایی صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز را بدهد.

بازگشت مشتریان قدیمی نفتی ایران

گفتنی است که قیمت نفت در معاملات اخیر به علت افزایش تقاضا در نیم کره شمالی و آغاز فصل تابستان و سفرها و توقف موقت در مذاکرات ایران که می‌تواند به تأخیر در بازگشت نفت ایران به بازار منجر شود، افزایش یافت.

خاطرنشان می‌کند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در روز یکشنبه به صورت موقت متوقف شد و گفته می‌شود این وقفه حدود ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

همچنین از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت، پیش‌بینی رشد محدود تولید آمریکا مطرح شده است؛ بانک آمریکا در روز دوشنبه اعلام کرد که قیمت نفت برنت دریای شمال امسال احتمالاً به طور متوسط بشکه‌ای ۶۸ دلار خواهد بود، اما در سال آینده با آزادسازی تقاضای متوقف شده برای نفت و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی، می‌تواند به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

تصمیم اخیر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید، افزایش بهای نفت به دنبال این تصمیم را به دنبال داشته است، همچنین تقویت احتمال بهبود تقاضای نفت به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی باعث می‌شود بتوانیم چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای بازار جهانی نفت در دوران پساکرونا متصور شویم.

حالا اما پرسش آن است با لغو تحریم‌ها، صادرات نفتی ایران به چه مقدار خواهد رسید؟ و آیا با انجام مذاکرات وین، ایران دوباره توان تسخیر بازارهای جهانی فروش نفت خواهد داشت؟

در این باره مهدی رحیم‌پور، تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود با انعقاد قرارداد وین، صادرات نفت ایران تا دو میلیون بشکه نفت هم در روز ارتقا یابد و البته در لایحه بودجه هم میزان فروش نفت یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شد که بدون تردید با نظر به لغو تحریم‌ها این ارقام در نظر گرفته شد؛ حتی شرکت ملی نفت ایران هم میدان‌های خود را برای تولید نفت بیشتر آماده کرده است؛ فقط موفقیت در مذاکرات و بازگشت مشتریان قدیمی کافی است که صادرات بیشتر از سر گرفته شود.

وی تصریح می‌کند: البته به دلیل نیازی که به نفت ایران وجود دارد کشورهای زیادی مثل روسیه، چین، اعضای اتحادیه اروپا در تلاش برای انعقاد این قرارداد هستند؛ این احتمال وجود دارد که با رفع تحریم‌های نفتی فروش چند برابری نفت ایران به این مشتریان سنتی آغاز شود؛ یکی از این کشورها هند است که از هم اکنون اعلام کرده است به محض انعقاد قرارداد، واردات نفت خود را از ایران از سر می‌گیرد.

این تحلیلگر بازار انرژی در پاسخ به این سوال که با فرض عدم رفع تحریم‌ها چه پیش خواهد آمد می‌گوید: رفع تحریم‌ها تقریباً قطعی است ولی احتمال می‌رود که همگی به یک باره لغو نشود و ممکن است به عنوان مثال، تحریم‌های نفتی دیرتر از دیگر تحریم‌ها لغو گردد. با چنین اتفاقی روند فروش نفت ایران هم با کندی انجام می‌گیرد؛ زیرا خریداران نفت ایران باید به قطعیت در این رابطه دست یابند و با عدم رفع تحریم‌های نفتی مجبور به صبوری بیشتر می‌شوند. به همین دلیل است که انتشار هر اخباری در رابطه با مذاکرات و میزان تولیدات نفت ایران بر تقاضا و قیمت نفت جهانی تأثیرگذار است.

با درآمدهای ارزی چه اقداماتی انجام شود؟

امیر هرتمنی، استاد اقتصاد دانشگاه نیز در رابطه به قیمت نفت و تأثیرات مذاکرات بر آن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تعیین کننده قیمت هر کالایی تابع عرضه و تقاضاست و بدون تردید نفت هم از این جریان مستثنی نیست؛ ضمن آنکه افزایش نرخ دلار هم بر گرانی نفت تأثیرگذار است. فعلاً فروش نفت به طور میانگین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که با به نتیجه رسیدن مذاکرات و ورود به بازارهای بین‌المللی یک و نیم تا دو میلیون بشکه برآورد می‌شود. البته این به آن شرط است که تحریم‌های نفتی لغو شود که با تحقق این اتفاق مشتریانی چون چین، هند، اتحادیه اروپا و… پای پیش گذاشته و آمریکا هم به دلیل تقویت ذخایر استراتژیک کشور خود متقاضی خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: البته نوع استفاده از درآمدهای نفتی هم بسیار مهم است برای آنکه ایران دوباره به سمت مصرفی شدن و اتکا به این درآمدها نرود. برای اینکه چگونه ایران بتواند از درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خود بهره‌مند شود دو راهکار وجود دارد. یا آنکه استفاده از این درآمدها به جای ورود به داخل کشور و واردات بی‌رویه محصولات، در چارچوب استراتژی بلندمدت در نظر گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: راه حل اول آن است که استفاده از این درآمدها به جای ورود به داخل کشور و واردات بی‌رویه محصولات، در چارچوب استراتژی بلندمدت در نظر گرفته می‌شود؛ راه‌حل دیگر هم آن است که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، صرف حل مشکلات داخلی شود که در پی خود مصرف گرایی و تأثیرات نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت. حال باید در انتظار پسا وین بود و اینکه سیاست‌گذاران چگونه حرکت خواهند کرد و قرار است با پول ناشی از فروش این منابع چه انجام دهند؟

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 502558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.