تدوین پیش‌نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تا پایان امسال

مدیر گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه‌ قضاییه از تدوین پیش‌نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تا پایان سال ۱۴۰۰ و همچنین تعریف پروژه‌های پژوهشی با همکاری معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برای استخدام قضات و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاه قضایی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، فاطمه افشاری ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی، اظهار کرد: سال گذشته در گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه قضاییه، محور مهم دادرسی اداری و بحث استخدامی قضات مطرح بود که در بحث دادرسی اداری دو محور مهم دیوان عدالت اداری و بحث مراجع شبه قضایی و ساماندهی آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در رابطه با بحث مراجع شبه قضایی و نظارت بر این مراجع، نشست‌هایی برگزار و مطالعاتی در گروه حقوق اداری انجام شده که این مطالعات همچنان ادامه دارد تا در نهایت به راهکارهای کاربردی دادرسی منصفانه در مراجع شبه قضایی دست یابیم.

مدیر گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه‌قضاییه ادامه داد: در خصوص سیاست‌های کلی امنیت قضایی و قانون‌گذاری در حقوق اداری (کاهش دعاوی) نیز در حال پژوهش هستیم که امیدواریم نتیجه مطلوب داشته و منجر به تحول در قوه قضاییه شود.

افشاری با بیان اینکه در بحث استخدام قضات و نگهداشت نیروی انسانی در حال تعریف پروژه‌ای برای ارتقاء علمی قضات هستیم، اظهار کرد: در خصوص استخدام قضات چندین جلسه با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و دانشگاه علوم قضایی برگزار کردیم و در بررسی‌های علمی به دنبال پیدا کردن راهکارهای بهتری برای جذب علمی و تخصصی‌تر قضات هستیم.

مدیر گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه‌قضاییه گفت: در بحث نگهداشت قضات نیز به دنبال این موضوع هستیم که چه کاری انجام دهیم تا انگیزه‌ها برای ترک قوه قضاییه از سوی قضات کاهش یابد.

وی واکاوی ماهیت حقوقی مرکز وکلای قوه قضاییه و بررسی آرای دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور در حوزه حقوق اداری در قالب نشست‌های نقد رای را از دیگر پروژه‌های پژوهشی در دست انجام این گروه عنوان کرد.

مدیر گروه حقوق اداری با بیان اینکه جلد سوم کتاب «گفتارها در دیوان عدالت اداری» در حال چاپ است گفت: در واقع این کتاب برگرفته از مجموعه نشست‌ها و گزارش‌های پژوهشی سال گذشته پژوهشگاه است.

افشاری با بیان اینکه در دوره تحول قضایی، پژوهشگاه قوه قضاییه برنامه‌های جدیدی با رویکرد تحول در حکمرانی قضایی داشته است افزود: از جمله این برنامه‌ها، تعریف دو پروژه بزرگ و مهم تحت عنوان «تدوین آیین دادرسی تخصصی برای مراجع شبه قضایی» و «راهکارهای کاهش دعاوی فاقد ماهیت قضایی» است. مسئله مهم در این زمینه آن است که این مراجع در کشور شبه قضایی بوده و با وجود اینکه در درون قوه قضاییه نیستند اما کار قضایی می‌کنند بنابراین باید سعی کنیم این مراجع به سمت دادرسی منصفانه پیش بروند.

وی تدوین آیین دادرسی مراجع شبه قضایی و لایحه جامع دادرسی اداری را از جمله برنامه‌های مهم این گروه خواند و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ آیین دادرسی مراجع شبه قضایی را تدوین خواهیم کرد.

و سرپرست دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی پژوهشگاه قوه قضائیه ادامه داد: در خصوص جذب اعضای هیات علمی نیز، پژوهشگاه تا کنون در پنج فراخوان جذب شرکت کرده و اخیراً نیز هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی پژوهشگاه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و مستقل شده که امیدوارم نخستین جلسه هیات اجرایی در نزدیک‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

وی تصریح کرد: کار دیگر، استفاده از دستورالعمل به‌کارگیری اعضای وابسته به هیات علمی است تا بتوانیم از افراد با تجربه استفاده کرده و ظرفیت پژوهشگاه قوه قضاییه را ارتقا دهیم.

کد خبر 502508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.