دانشگاه‌های اصفهان و سنت پترزبورگ روابط خود را برای گسترش زبان‌ دو کشور افزایش دهند

سفیر ایران در روسیه کفت: در طول ۱۶ سال گذشته تلاش‌های خوبی از سوی دو شهر اصفهان و سنت پترزبورگ برای گسترش همکاری‌ها انجام شده و امیدواریم دانشگاه‌های این دو شهر نیز روابط خود را برای گسترش زبان‌های روسی و فارسی افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاظم جلالی امروز _سه شنبه اول تیرماه_ در جشنواره علمی فرهنگی اصفهان و سنت پترزبورگ اظهار کرد: روابط ایران و روسیه در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و دفاعی در وضعیت عالی قرار دارد، اما در دو زمینه فرهنگی و اقتصادی دچار ضعف جدی هستیم.

وی افزود: اگرچه در سفر اخیر «لاوروف» به تهران موافقت نامه فرهنگی بین دو کشور ایران و روسیه امضا شد، اما در بخش روابط فرهنگی مسئله اساسی وجود دارد.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه فقدان زبان مشترک بین ایران و روسیه از دیگر مسائل به شمار می‌رود، تصریح کرد: در شبکه‌های تلویزیونی ایرانی بسیاری از زبان‌ها وجود دارد، اما هیچ شبکه روس زبانی در صداوسیما نداریم و این در حالی است که زبان اول ۱۰۰ میلیون نفر و زبان دوم ۵۰۰ میلیون نفر روسی است.

جلالی با تأکید بر اینکه حوزه زبان روسی به زبان امنیت جمهوری اسلامی گره خورده است، گفت: در شبکه‌های روسی نیز زبان فارسی نداریم و در نتیجه شناخت متقابل ملت‌ها در سطح اندک بوده که از این رو اهمیت کار دانشگاه و شهرداری اصفهان و خواهرخواندگی این شهر با سنت پترزبورگ با توجه به وضعیت ذکر شده، مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گسترش روابط دانشگاهی منجر به شناخت متقابل دو ملت می‌شود و نخبگان آنها می‌توانند نقش مؤثری در گسترش روابط داشته باشند.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ارتباط شهرداری اصفهان و سنت پترزبورگ باعث ارتقا همکاری‌ها و روابط بین دو ملت خواهد شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی در شناخت بین دو ملت این است که تولید محتوا بین دو زبان فارسی و روسی نداریم و این موضوع کاملاً مشهود است، اما شناخت نسبت به اصفهان و سایر شهرهای ایران در داخل سنت پترزبورگ و روسیه وجود دارد.

جلالی ادامه داد: شهرداری اصفهان باید در سایت خود به زبان روسی تولید محتوا داشته باشد و این اتفاق، شکوهمندی ایران به ویژه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ما را به خوبی نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان برای معرفی خود و شهر می‌تواند تولید محتوا داشته باشد تا خلاء شبکه‌های روسی زبان را جبران کند، گفت: باید در انتقال تجربیات علمی، دانشگاهی و مدیریت شهری به ویژه گردشگری اقدامات جدی‌تری انجام شود.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه خواهرخواندگی اصفهان و سنت پترزبورگ در سال ۲۰۰۴ میلادی برقرار شده است، خاطرنشان کرد: در طول ۱۶ سال گذشته تلاش‌های خوبی از سوی دو شهر اصفهان و سنت پترزبورگ برای گسترش همکاری‌ها انجام شده و امیدواریم دانشگاه‌های این دو شهر نیز روابط خود را برای گسترش زبان‌های روسی و فارسی افزایش دهند.

کد خبر 502453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.