بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت فاسمین با رشد ۱۳۴ درصدی به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۹۳ درصدی به هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه یکم تیرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۸.۲۳۱ واحدی به سطح ۱.۱۸۶.۸۹۵ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۳.۱۵۵ واحدی در سطح ۳۷۳.۱۸۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۱.۵۶ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۸۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۰۹ واحدی به سطح ۱۷.۴۲۸ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۲.۷۹۵ و ۲۲.۳۹۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰.۵۵۷B و ۱.۴۷۵B بود.( B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

نگاهی به عملکرد تولید و فروش شرکت فاسمین

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۱۳۴ درصدی داشته است و به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سود ناخالص شرکت رشد ۱۹۳ درصدی داشته است و به هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص شرکت رشد ۱۵۶ درصدی داشته است و به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص هر سهم معادل با ۲۰۰ تومان است که با قیمت هزار و ۴۳۰ تومانی سهم پی بر ای هفت واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت شش هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه و سود انباشته

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۸۰ درصدی به هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق مالکانه شرکت رشد ۹۰ درصدی داشته است و به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با وضعیت مناسب سودآوری و پی بر ای هفت واحدی پتانسیل رشد قیمتی را دارد.

اخبار بازار بورس

نکاتی درباره رویه جدید EPS برای پنج صنعت

محسن انصاری مهیاری درباره ابلاغیه مهم امروز سازمان بورس و رویه جدید افشای پیش بینی EPS شرکت‌های ۵ صنعت تولیدی حاضر در بورس و فرابورس که از ۲۰ تیر در گزارش‌های مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۰ اجرا می‌شود به سنا، اعلام کرد: شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان موظفند اطلاعات میان دوره‌ای و سالیانه را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند. در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت‌سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده تر ین وظایف مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است.

دلایل تغییرات در EPS اعلامی شرکت‌ها

تا پیش از سال ۹۴ ، اطلاعات پیش بینی سود و زیان EPS شرکت‌ها به سازمان بورس ارسال می‌شد و کارشناسان واحد مدیریت نظارت بر ناشران، پس از بررسی اطلاعات ، گزارش‌ها را با انتشار در سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می‌رساندند اما از تیر ۹۴ این روش تغییر کرد و اطلاعات توسط ناشران، مستقیماً" بر روی سامانه کدال قرار می‌گرفت.

از دی ۹۶ و طبق دستورالعمل جدید سازمان بورس، افشای اطلاعات EPS ، اختیاری و همراه با ارائه گزارش تفسیری شد و ناشران دیگر الزامی به انتشار گزارش پیش بینی سود نداشتند.

این تصمیم به دلیل موارد متعددی مانند کاهش نقد شوندگی ناشی از توقف‌های طولانی مدت نمادها برای ارائه پیش بینی سود، تغییرات مکرر مفروضات پیش بینی‌ها، تجربیات بین‌المللی و عدم الزام به ارائه پیش بینی عملکرد از سوی بسیاری از کشورها، بی توجهی اکثر سرمایه گذاران به تحلیل‌ها و توجه صرف به پیش بینی اعلامی ناشر و نگاه محتاطانه بسیاری از ناشران به پیش بینی سود و زیان بود که موجب شد نهاد ناظر اقدام به حذف اجبار برای انتشار این پیش بینی‌ها کند.

در این میان تجربه سه ساله انتشار گزارش تفسیری به جای گزارش پیش بینی سود و زیان، برخی آسیب‌های این تصمیم را نمایان کرد. از سوی دیگر با توسعه بازار سرمایه، تعداد ناشران به بیش از ۷۰۰ شرکت رسید و فقط در سال گذشته بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار جدید وارد شدند. در این شرایط، نیاز بازار به ارائه اطلاعات EPS ناشران، بیش از پیش احساس شد.

نکاتی درباره رویه جدید اعلام EPS برای پنج صنعت تولیدی

با توجه به اینکه ارائه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است و ارائه گزارش اطلاعات EPS ، ارزش پیش بینی کنندگی بالایی دارد، بنابراین در رویکرد جدید، انتشار همزمان گزارش تفسیری مدیریت همراه با مفروضات پیش بینی صورت سود و زیان برای پنج صنعت تولیدی بورسی و فرا بورسی در قالب جداول "خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری" طبق مصوبه ۱۹ خرداد سال جاری هیأت مدیره سازمان الزامی شده اما برای شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس الزامی نیست.

این مصوبه با هدف افزایش کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط ناشران بوده و بر انتشار مفروضات سود و زیان بودجه پیش بینی شده شرکت‌های تولیدی به همراه صورت‌های مالی و گزارش‌های تفسیری مدیریت تاکید دارد. به گونه‌ای که کلیه مفروضات و برنامه‌های آتی زیربنای پیش بینی سود هر سهم باید در قالب بخشی از گزارشات تفسیری مدیریت ارائه شود.

همچنین با توجه به اینکه ارائه پیش بینی سود هر سهم در چند سناریو مورد تاکید نهاد ناظر قرار دارد، ارائه جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم در فصل "نتایج عملیات و چشم اندازها" گزارش تفسیری مدیریت (فایل ضمیمه همراه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه) برای صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانههای فلزی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و صنعت سیمان، آهک و گچ الزامی شده است.

تاکید به استفاده از دانش تحلیل گران

در رویکرد جدید، تاکید نهاد ناظر به استفاده از دانش فنی و تخصصی تحلیل گران بازار نظیر شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و ارزش گذاری سهام و همچنین مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری و سایر تحلیلگران است. به گونه‌ای که علاوه بر ارائه پیش بینی EPS هر سهم توسط ناشران دسترسی‌های لازم در اختیار این تحلیل گران نیز قرار خواهد گرفت تا با توجه به ارائه کلیه مفروضات و برنامه‌های آتی زیربنای EPS، پیش بینی سود و زیان هر سهم برآوردی خود را به صورت مقایسه‌ای با اطلاعات منتشره توسط ناشران ارائه کنند.

سعی بر این است به مرور زمان ، ضمن رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات توسط ناشران، درصد خطای پیش بینی‌ها توسط تحلیلگران سنجیده و اطلاع رسانی شود تا فعالان بازار ضمن بررسی اطلاعات منتشره از وضعیت تاریخی کیفیت افشای اطلاعات ناشران و درصد خطا و دقت تحلیلگران در خصوص EPS مطلع شوند. همچنین در صورت وقوع هرگونه تغییرات غیرموجه با اهمیت در پیش EPS یا در مفروضات زیربنای پیش بینی ،جرایم تخلفاتی سنگینی برای ناشرانی که ملزم به ارائه پیش بینی هستند در نظر گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور به صحن علنی ارسال شده است، گفت "در این طرح بند مربوط به عرضه خودرو در بورس نیز دیده شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس گفت: باید دید نظر نمایندگان مجلس در صحن چیست.

مؤسسه فیچ از پتانسیل رشد بالای هشت درصدی اقتصاد ایران در صورت احیای برجام خبر داد. این مؤسسه می‌گوید " پیش بینی می‌کنیم که رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۴.۳ درصد و در سال آینده ۸.۲ درصد باشد، با این شرط که دولت بایدن به توافق هسته‌ای بازگردد. این موضوع می‌تواند پتانسیل زیادی برای شرکت‌های صادرات محور ما فراهم کند.

اخبار شرکت‌ها

در بورس کالا، پلی پروپیلن ۲۶۰ – ۳۲۳ میلیون ریال، PVC شغدیر ۲۹۰ میلیون ریال، PVC شپترو ۳۱۹ میلیون ریال، روغن پایه ۱۷۸-۱۹۶ میلیون ریال، روغن موتور ۲۱۰ میلیون ریال، سیمان تیپ ۵ سخوز ۴۸۷۸ هزار ریال، سیمان تی پ۲ کیسه‌ای ساوه ۵۱۵۳ هزار ریال، سیمان تی پ۲ فله سمازن ۳۴۴۹ هزار ریال، سیمان سفید شرکت ساوه ۸۶۳۶ – ۸۷۶۰ هزار ریال، شمش فایرا ۵۲۵ میلیون ریال، شمش روی ۵۷۹ میلیون ریال، ورق گرم HR مبارکه ۲۰۵ میلیون ریال قیمت خورد.

در مجمع شبهرن در خصوص برنامه‌های صادراتی گفته شد: این شرکت به کشورهای سوریه، پاکستان، افغانستان و کنیا محصول صادر می‌کند. سال گذشته از ۷۷ میلیون دلار به ۸۱ میلیون دلار رسیده‌ایم و در سال ۱۴۰۰ به صد میلیون دلار خواهیم رسید. به دنبال مصوبه افزایش قیمت هستیم. گزارش افزایش سرمایه را تهیه کرده و در مجمع مربوطه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود." مدیرعامل شرکت گفت " قیمت روغن پایه در یکی دو ماه آینده روند کاهشی خواهد داشت. شرکت در حال افزایش ظرفیت تولید است.

شرکت پخش البرز یک ملک در ارومیه را به ارزش ۵۲ میلیارد تومان به مزایده گذاشته و متقاضیان تا هفت تیرماه فرصت دارند که در این مزایده شرکت کنند.

دیران بابت بخشی از محصولات خود (محصولات دارویی اعم از کپسول مولتی ویتامین مینرال و قرص دایمیتیکون و قرص ویتامین سی جویدنی) افزایش نرخ دریافت کرده است.

وپاسار در ۱۲ ماهه به هزار و ۹۲۹ ریال سود در شرکت اصلی و ۲,۲۲۶ ریال سود در تلفیق رسید. وبصادر نیز ۳۴۴ ریال سود ساخت که با توجه به گزارش‌های خوب تجارت و ملت، این انتظار به وجود آمده بود.

مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی از احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی در سال جاری خبر داد و گفت که تولیدکنندگان برای تعیین قیمت دقیق ماکارونی در سال جاری، منتظر اعلام نرخ گندم صنف و صنعت هستند.

بازارهای جهانی

هفته گذشته چین برنامه‌های جدیدی برای عرضه فلزات صنعتی از ذخایر داخلی خود اعلام نمود و بدین وسیله قصد دارد قیمت کامودیتی‌ها را کنترل کند. برخی از تحلیلگران معتقدند شاید این حرکت در یک دهه اخیر توسط بزرگترین مصرف کننده فلزات دنیا بی سابقه بوده باشد. سازمان ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین در وب سایت خود اعلام کرد که در آینده نزدیک ذخایر مس، آلومینیوم و روی را از طریق مزایده عمومی به شرکت‌های تولیدی عرضه می‌کند.

بانک کشاورزی چین که سومین بانک بزرگ جهان از نظر میزان دارایی است، گفته که مشتریان خود را با جدیت بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود آن‌ها درگیر هیچ فعالیت غیرقانونی مربوط به معامله، تجارت یا استخراج ارزهای دیجیتال نیستند.

حجم بالای عرضه اتیلن و پروپیلن باعث افت قابل توجه قیمت این دو ترکیب در هفته منتهی به ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ شد. انبوه عرضه باعث افت قیمت اتیلن آسیا تا پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته شد.

رئیس فدرال رزرو نیویورک می‌گوید: اقتصاد به اندازه کافی بهبود پیدا نکرده است تا محرک‌ها را کنار بگذاریم. اقتصاد با سرعتی زیاد در حال بهبودی است و سریع‌تر از انتظارات بازگشت داشته است به طوری که چشم‌انداز میان مدت بسیار مثبت است. پیش بینی می‌کنم تولید ناخالص داخلی امسال تا ۷٪ رشد داشته باشد. عوامل زیادی که مسئول پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره جهانی در سطوح پایین هستند احتمالاً پس از پاندمی نیز ادامه داشته باشند. در حال حاضر نرخ‌های بهره پایین یک مشکل نیستند

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 502448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.