«شهروند دیپلمات» به چتر حمایتی فعالیت‌های بین‌المللی تبدیل شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه نقشه راه همکاری‌های سه ساله اصفهان و سنت پترزبورگ زمینه ساز توسعه روابط است، گفت: امروز طرح شهروند دیپلمات به چتر حمایتی در فعالیت‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز سه شنبه_ یکم تیرماه ۱۴۰۰ _ در جشنواره علمی فرهنگی اصفهان و سنت پترزبورگ اظهار کرد: شهر اصفهان امروز در آستانه انعقاد شانزدهمین قرارداد خواهرخواندگی خود قرار دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۳ خواهرخوانده اصفهان تصریح کرد: خواهرخواندگی با شهرهای حیدرآباد هند، سمرقند ازبکستان و پرتو در پرتغال در مراحل نهایی است و می‌تواند زمینه را برای توسعه دیپلماسی و روابط بین شهرها فراهم کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری عضو ۱۰ سازمان بین‌المللی بود که در سه سال گذشته به سه سازمان جهانی دیگر نیز پیوسته است، ادامه داد: از جمله این سازمان‌ها شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو، شبکه شهرهای دوستدار کودک است که اصفهان به عنوان نخستین شهر ایران نشان کاندیداتوری آن را دریافت کرد همچنین شبکه شهرهای هوشمند که تمامی این موارد می‌تواند زمینه را برای افزایش تعاملات فراهم کند.

وی تصریح کرد: به مشارکت مردم در برنامه‌ها اعتقاد ویژه داشتیم از این رو در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با جلب نظر تمام ذی‌نفعان این برنامه تدوین شد و در آن تمام اقشار جامعه به ویژه دانشگاهیان نقش داشتند.

نوروزی افزود: مصمم بودیم در راستای توسعه دیپلماسی و تعامل با سایر شهرها چتر حمایتی گشوده و زمینه برای مشارکت همگان فراهم شود و امروز شهروند دیپلمات به چتر حمایتی در فعالیت‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

تبادل تجربیات با اجرای طرح شهروند دیپلمات

وی با اشاره به طرح شهروند دیپلمات گفت: امروز این طرح در نظر دارد تمام شهروندان اصفهانی و ایرانی که در شهرهای خارج از کشور زندگی می‌کنند را دعوت کند که با توجه به دانش خود طرح‌ها و تجربیاتشان را در زمینه توسعه شهری انتقال دهند.

شهردار اصفهان افزود: مذاکرات لازم در این راستا انجام شده و تاکنون ۲۰۰ طرح از تمام نقاط دنیا و داخل کشور به دست شهرداری اصفهان رسیده که بسیاری از طرح‌ها راهی برای توسعه و پیشرفت شهری می‌گشاید، البته این مسیر ادامه پیدا می‌کند و در قالب این طرح دانشگاهیان نیز ایده‌های خود را انتقال می‌دهند که برای بهزیستی و آبادانی شهر و رفاه هرچه بیشتر شهروندان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای با استاندار و شورای شهر سنت پترزبورگ توافق‌های خوبی در حوزه‌های مختلف انجام و مقرر شد سند «راهکار تعامل» منعقد شود که این سند با حضور تمام مسئولان مربوطه در استان آماده و به سنت پترزبورگ ارسال شده تا پس از بررسی به امضا طرفین برسد.

نوروزی با بیان اینکه نقشه راه همکاری‌های سه ساله اصفهان و سنت پترزبورگ زمینه ساز توسعه روابط است، ادامه داد: همه دستگاه‌ها می‌توانند در آینده بر اساس این سند همکاری داشته باشند و البته بیشترین نقش را دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه خواهرخوانده‌ها فقط خواهرخوانده‌های شهرداری نیستند، اظهار کرد: در طرح شهروند دیپلمات تلاش کردیم شهرداری فقط به عنوان دستگاه تسهیلگر برای کسانی که ظرفیت تعامل با دیگر کشورها را دارند، باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در تعامل با خواهرخوانده‌ها به ویژه سنت پترزبورگ پیشتاز بوده و توانسته گام‌های مؤثری بردارد، گفت: شهرداری اصفهان با توجه به عملکرد چهار سال گذشته متعهد است تمام دستگاه‌ها را حمایت کند و این چتر حمایتی شهروند دیپلمات باید به صورت کلی گشوده شود که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در اصفهان و باشگاه زنیت روسیه در قالب خواهرخواندگی همکاری و تعامل دارند و این تعامل بین دانشگاه اصفهان و سنت پترزبورگ نیز برقرار شده، سیاست‌هایی است که باید تثبیت شود، تداوم یابد و در قالب سند راهبردی که بین دو شهر اصفهان و سن پترزبورگ امضا می‌شود، پیش رود.

با دیپلماسی قوی نقش مدیریت شهری را از دولت جلوتر برده‌ایم

نوروزی با بیان اینکه توانستیم با دیپلماسی قوی نقش مدیریت شهری را از دولت جلوتر پیش ببریم، گفت: با تعامل‌های به وجود آمده قطعاً امروز بارسلونا جایگاه چند سال پیش را در اصفهان ندارد، چرا که روابط اصفهان و بارسلونا پرفروغ شده و باید از این موقعیت برای منفعت شهروندان به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: دیگر قهر و عصبانیت بین اصفهان و کویت وجود ندارد چرا که تفاهم‌های خوبی حاصل شده و جایگاه اصفهان در عرصه بین‌المللی ارتقا پیدا کرده است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: هر چهارشنبه ارتباط مستقیم با شهرداران شهرهای خواهرخوانده و سفرا برقرار است که این به معنای ایجاد ظرفیت بزرگ برای بهبود وضعیت شهر است.

وی با ابراز خرسندی از اتفاقات خوشایندی که طی چهار سال گذشته در اصفهان رقم خورده، گفت: شهرداری در حوزه روابط بین‌الملل و دیپلماسی عمومی دستاوردهای خوبی به دست آورده است و با تمامی شهرهای خواهرخوانده و سازمان‌های بین‌المللی روابط خوبی برقرار کرده که این اقدامات توانسته اصفهان را در عرصه بین‌المللی مطرح کند.

نوروزی با بیان اینکه جشنواره علمی و فرهنگی اصفهان و سن پترزبورگ گام مؤثری برای حرکت‌های بعدی است، تصریح کرد: دو دانشگاه اصفهان و سنت پترزبورگ قابلیت‌های بالایی دارند و اینگونه جلسات باید استمرار یابد.

وی افزود: از کسانی که راه‌ها را برای حرکت علمی جهت تأمین منافع ملی و مصلحت اجتماعی هموار کردند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم هر روز در شهر شاهد تحولات بزرگ باشیم.

کد خبر 502434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.