نامه کودکان غزه به گوترش

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان سعودی با مدیر کل آژانس اتمی درباره ایران

فصیل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کرده است.

پایگاه عرب‌نیوز نوشته این دیدار در شهر «وین»، پایتخت اتریش انجام شده است. مطابق گزارش این رسانه وزیر خارجه سعودی با گروسی درباره «ضرورت متوقف کردن عدول ایران از قوانین بین‌المللی که امنیت منطقه و جهان را بی‌ثبات می‌کنند» گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفته، فیصل بن فرحان در این دیدار اهمیت بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران را یادآور شده است.

تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در مرز عراق با سوریه

یک منبع امنیتی از تحرکات نظامیان آمریکایی در مرز عراق با سوریه خبر داد و بیان کرد: نظامیان آمریکایی طی روزهای گذشته گشت‌های شناسایی در روستاهای مشترک میان عراق و سوریه از سمت گذرگاه «فیشخابور» انجام داده‌اند.

منبع عراقی تاکید کرد: گشتی آمریکا متشکل از خودروهای نظامی است که طی روزهای گذشته میان مرز مشترک پرسه می‌زنند.

واکنش افغانستان به سخنان وزیر خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه پاکستان درباره مقصر نبودن طالبان در تشدید درگیری در افغانستان تصریح کرد، این اظهارات مقام‌های پاکستانی به روند صلح آسیب می‌زند.

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به حساسیت اوضاع و فرصت پیش آمده برای دستیابی به صلح دائمی و پایدار در افغانستان و منطقه، بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های پاکستانی به نفع صلح نیست.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است، خواست جامعه جهانی و افغانستان از پاکستان این است که از نفوذ خود به روی طالبان استفاده و این گروه را برای گفت‌وگو ترغیب کند.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است، گفت‌وگو می‌تواند به جنگ و خونریزی و تهدید تروریسم پایان دهد.

این بیانیه می‌افزاید اظهار نظرهای غیر واقعی و به دور از حقیقت برای تقویت روابط دو کشور سودمند نیست و افغانستان مصمم است تا با استفاده از تمامی مراجع دیپلماتیک روی موضوعات مهم و بنیادی با پاکستان گفت‌وگو کند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در سخنانی گفته بود که طالبان مقصر تشدید جنگ کنونی در افغانستان نیست بلکه حلقه‌هایی از قدرت که از اقتصاد جنگ نفع می‌برند، عامل تشدید جنگ در این کشور هستند.

روابط افغانستان و پاکستان طی ماه‌های گذشته پرتنش بوده و وزارت خارجه پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که رابطه سیاسی خود را با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرده است.

انفجار خط انتقال برق ایران به عراق توسط داعش

فرمانده بسیج عشایری عراق می‌گوید، گروه تروریستی داعش خط راهبردی انتقال برق ایران به عراق را در شمال شرقی دیاله هدف قرار داده و منفجر کرده است.

محمد العزاوی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: اقدام تروریستی داعش، منجر به قطع برق وارداتی عراق از ایران شد.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق نیز دراین‌باره گفت: خط انتقال برق ایران به استان دیالی با انفجار بر اثر بمب‌های کار گذاشته شده از کار افتاد.

موسی به رسانه‌های عراقی افزود: این حمله تروریست‌ها نیمه شب گذشته رخ داده است.

وی ادامه داد: این انفجار علاوه بر از کار انداختن این خط انتقال، ۴۰۰ مگاوات برق به این استان خسارت زد و تیم وزارت برق عراق با حمایت نیروهای امنیتی در حال حاضر در تلاشند این خسارت، جبران و خط برق فعالیت خود را بازیابد.

همچنین یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین امروز چهارشنبه از انفجار ۹ دکل برق به دست گروهی تروریستی خبر داد؛ اقدامی که بخش‌های وسیعی از سه استان صلاح‌الدین، کرکوک و نینوا را دز تاریکی فرو برد.

تروریست‌های ناشناس ابتدا هشت دکل را که با تازگی (دو روز پیش) تعمیر شده بود و برق را به الشرقاط، بیجی در شمال صلاح‌الدین و القیاره در نینوا انتقال می‌داد، با بمب‌های کارگذاری شده منفجر کردند. سپس دکل نهم بین دو ناحیه مکیشیفة و سامراء در جنوب شرق تکریت منفجر شد. برق این مناطق وسیع عراق در حال حاضر قطع است.

هنوز گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته اما سوابق آن، نشان از دست داشتن احتمالی تروریست‌های داعش دارد زیرا عناصر داعش بارها به دکل‌های انتقال برق در استان‌های پرحادثه مانند دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین حمله می‌کنند.

این منبع امنیتی بر ضرورت حمایت از دکل‌های برق در برابر حملات تروریستی تاکید کرد.

نامه کودکان غزه به گوترش

کودکان غزه در نامه‌ای که به تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی سفرش به غزه تحویل دادند، اعلام کردند: ما از تصمیم مجدد شما درباره عدم درج نام اسرائیل در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان شوکه شدیم. ما خواهان اصلاح این اشتباه و درج نام اسرائیل در لیست سیاه هستیم. آقای گوترش ما حق داریم از حقوق اصلی که کودکان جهان از آن برخوردارند و در رأس آن حق زندگی در وطنی آزاد و امن برخوردار باشیم.

در این نامه آمده است: ما خواهان اقدام کارآمد بین‌المللی علیه کسانی هستیم که حقوق ما را نقض کرده‌اند و می‌خواهیم در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

طی آوریل و مه گذشته حدود ۶۹ کودک به دست ارتش رژیم صهیونیستی شهید شدند.

سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی آمریکا توسط انصارالله ظرف ۲ روز

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وفادار به انصارالله در توییتی نوشت، "کمی قبل پدافند هوایی ارتش یمن موفق شد یک پهپاد جاسوسی آمریکا (اسکین ای گل) را در حالی که مشغول انجام عملیات جاسوسی در منطقه صرواح در غرب مارب بود با موشک‌های زمین به هوا سرنگون کند.

این دومین پهپاد از این نوع است که انصار الله طی دو روز خبر سرنگونی آن را اعلام می‌کند.

یکشنبه نیز شبکه تلویزیونی المسیره صحنه‌هایی را ار عملیات مشابه سرنگونی هواپیمای "اسکن ای گل" در همان منطقه صرواح، ملتهب‌ترین جبهه نبرد با دشمن پخش کرد.

۲۱ مارس، انصارالله اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات ائتلاف عربی در ۲۶ مارس ۲۰۱۵، پدافند هوایی ارتش یمن توانسته است بیش از ۴۵۴ هواپیمای ائتلاف از جمله جنگنده‌ها و پهپادهای جاسوسی را سرنگون کند.

کد خبر 502419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.