درآمدزایی یا رونق ساخت‌ و ساز؟

بسته‌های تشویقی رونق ساخت‌ و ساز از جمله سیاست‌هایی است که در چند سال اخیر ، طبق لایحه مصوب شورای شهر در راستای حمایت از رونق ساخت‌ و ساز در اصفهان توسط مدیران شهری به اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رکود بازار مسکن و استقبال نکردن سرمایه گذاران از این بخش در چند سال گذشته از جمله عوامل بی رونقی این بازار و کسادی صدها شغل وابسته به این بخش بوده است؛ شرایطی که برای رهایی از آن راهکارها و تدابیر مختلفی به اجرا درآمده اما ظاهراً در این سال‌ها دولتمردان چندان در اجرای آن موفق نبوده‌اند در نتیجه بخش خصوصی از یک‌سو و متقاضی از سوی دیگر برای ورود به بازار با موانع بیشتری روبه‌رو شده‌اند.

در این میان شهرداری‌ها به عنوان یک دولت محلی که تسلط بر مسائل شهری و واحدهای مسکونی و اراضی شهری دارند سعی داشته‌اند که با ورود به این بخش برای کاهش موانع ساخت‌وسازها اقداماتی تسهیل بخش بکنند. شهرداری اصفهان با هدف رونق بخشی صنعت ساخت و ساز و اقتصاد شهر به عنوان یکی از عناصر تعیین کننده قیمت در این صنعت، سال‌هاست که در همراهی با سیاست‌های کلان دولت، تصمیم به ارائه بسته‌های تشویقی گرفته تا سرمایه‌گذاران را به ماندگاری در شهر تشویق کند چه بسا جذب سرمایه‌گذار در این بخش باعث توسعه اقتصادی شهر و رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی، بیکاری و در نهایت توسعه پایدار شهر می‌شود.

بسته‌های تشویقی ساخت و ساز، متفاوت از سال‌های قبل

سال گذشته شهرداری اصفهان با ارائه بسته‌های تشویقی، اقدام به جذب سرمایه‌گذاران و متقاضیان ساخت مسکن کرده است؛ در واقع شهرداری برای رونق بازار ساخت و ساز و افزایش صدور پروانه ساختمانی، هر سال لایحه بسته تشویقی ساخت و ساز را به شورای شهر ارسال می‌کند و البته از سال گذشته شیوه و زمان ارائه این بسته تغییر کرد که امسال هم بر همان روال قرار گرفت.

روند ارائه این بسته در سال‌های قبلی چنین بود که پرداخت عوارض ساختمانی در طول سال انجام می‌گرفت و بسته تشویقی هم در پایان سال ارائه می‌شد تا افرادی که متقاضی ساخت و ساز بودند بتوانند با تخفیف پروانه خود را دریافت کنند و با این روش اغلب تقاضاها برای دریافت پروانه ساخت به پایان سال موکول می‌شد. با توجه به این که ازدحام ساخت و سازها در برهه‌ای از سال مشکلات و نابسامانی‌هایی را موجب می‌شد با پیشنهاد شورای شهر، از سال گذشته قرار بر آن شد که بسته‌های تشویقی از ابتدای سال ارائه شود تا ارائه تخفیف برای صدور پروانه ساخت در طول سال به تدریج و پلکانی بوده و در ساخت و ساز شهر هم تعادل ایجاد شود.

اکنون نیز بسته تشویقی ۱۴۰۰ با روش پلکانی در حال اجراست؛ در این باره نادر آخوندی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نزدیک به نیمی از درآمد شهرداری‌ها را مباحث مرتبط با ساخت و ساز شامل می‌شود و شهرداری هم این درآمد را در راستای عمران شهری و خدمات رسانی به شهروندان هزینه می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: بر این اساس در چند سال اخیر با حضور نمایندگانی از سوی انبوه‌سازان و مصرف‌کنندگان، اتاق‌های فکری برگزار شده که مهم‌ترین نتیجه آن ارائه بسته تشویقی بوده است؛ بسته‌ای که علاوه بر کارایی برای صدور پروانه، گواهی عدم خلاف، پایان کار و ماده ۱۰۰ به رونق ساخت و ساز و مشاغل مرتبط با آن می‌انجامد. با رونق بخش ساخت و ساز ۲۵۰ شغل در این عرصه ایجاد می‌شود که می‌تواند به بهبود شرایط شهرداری‌ها هم کمک کند.

به گفته مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان بسته تشویقی امسال در ۶ مرحله پیش بینی شده است تا زمینه جذب سرمایه‌گذاران حوزه مسکن و ساخت‌وساز را فراهم کند. در این بسته دو ماه اول سال ۱۰۰ درصد رشد تراکم، هدیه داده شده است به همین ترتیب دو ماه بعد ۸۰ درصد، دو ماه بعد از آن ۶۰ درصد و هر دو ماه ۲۰ درصد کاهش هزینه داشتیم و تا پایان سال این هدیه به صفر خواهد رسید.

آخوندی تصریح می‌کند: البته برای ماه‌های اول سال ۱۵ درصد اهدا افزایش قیمت و ۲۰ درصد پرداخت نقدی در نظر گرفته شد و پرداخت نقدی هم در ۳ ماه تقسیط می‌شود. این بسته ۳۵ درصد اهدا نیز برای انبوه‌سازان داشته که می‌تواند بستر رونق ساختمان‌سازی در شهر را فراهم آورد.

مزایای بسته‌های تشویقی بیش از آسیب‌هایش است

بسته‌های تشویقی تا چه میزان به بهبود شرایط ساخت‌وساز کمک می‌کند؟ آیا اساساً روشی مناسب برای رونق بازار مسکن محسوب می‌شود یا می‌توان از شیوه‌های بهتر و جایگزینی هم استفاده کرد؟

واقعیت آن است اگرچه بسته‌های تشویقی اعلام شده طرح جدیدی نیست و معمولاً شهرداری در طول سال تخفیف‌ها و بسته‌های مختلفی ارائه می‌کند، اما عده‌ای از کارشناسان به شدت با این شیوه تأمین منابع مالی و جبران کسری بودجه مخالف هستند زیرا معتقدند در بلندمدت به شهر آسیب‌هایی خواهد زد که با چند برابر این درآمدها قابل جبران نخواهد بود.

این عده با تأکید بر این که بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای شهری مانند اصفهان که آسیب‌پذیر است، می‌تواند تبعات بلندمدت و زیان‌ده داشته باشد بر این باورند که مجموعه شهرداری‌ها در بیشتر شهرهای کشور به سریع‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد روی می‌آورند که در این بین راحت‌ترین شیوه ارائه بسته‌های تشویقی است.

در این زمینه علیرضا سعدی، کارشناس حوزه مسکن با تأکید بر تأثیرات مثبت بسته‌های تشویقی بر رونق نسبی ساخت‌وسازها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی بر این باور هستند که این بسته‌ها به دلیل این که اموال و دارایی‌های عموم مردم به بخشی از شهروندان فروخته می‌شود آسیب‌زا هستند؛ مورد دیگر آن است که این نوع از درآمدزایی برای شهرداری‌ها پایدار محسوب نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما باید گفت منافع این بسته‌ها بیش از چالش‌های احتمالی آن است؛ نخست به این دلیل که منبع درآمدزایی برای شهرداری‌ها است و البته هدف اصلی هم از ارائه این مشوق‌ها همین نکته است و در برابر شهرداری هم این درآمد را برای زیباسازی شهر هزینه می‌کند و دلیل دوم که به نظر پراهمیت‌تر هم می‌آید اشتغال‌زایی است.

این کارشناس حوزه مسکن توضیح می‌دهد: با رونق ساخت و ساز، مشاغلی که مستقیم و غیرمستقیم با مسکن در ارتباط است هم رونق می‌گیرد بنابراین با این اقدام برای بخشی از نیروهای انسانی، فعالیتی فراهم می‌شود بنابراین با ارائه این بسته‌ها گام مؤثری در راستای رفع مشکلات مالی شهر رونق اقتصادی و خدمات‌دهی بهتر به شهروندان برداشته می‌شود.

سعدی در رابطه با تفاوت بسته‌های تشویقی ۲ سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته اظهار می‌کند: با تخفیفات پلکانی که برای این بسته‌ها در نظر گرفته شده است شرایط برای متقاضیان هم بهتر شده است. به عبارتی بر اساس این بسته تشویقی، سرمایه‌گذارانی که برای دریافت پروانه ساخت و ساز، سریع‌تر اقدام کنند از تخفیف بیشتری برخوردار خواهند شد.

سعدی در رابطه با تأثیر این بسته‌ها بر رونق ساخت‌وساز می‌گوید: شاید درمان واقعی کسادی ساخت و ساز نباشد ولی قطعاً هر چند در کوتاه‌مدت، در بازار مسکن بی تأثیر نیست.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 502338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.