ثبت روز ملی محیط‌بان در تقویم رسمی کشور با جدیت دنبال می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: رییس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار ثبت روز ملی محیط بان در تقویم رسمی کشور شد که دستور مناسبی نیز در این زمینه صادر شد و امیدواریم این پروسه هر چه سریعتر طی شود و تا ثبت آن در تقویم رسمی کشور کار با جدیت دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، سرهنگ جمشید محبت خانی اظهار کرد: چند سالی است پیگیر هستیم تا روز ولادت امام رضا (ع) که امسال با اول تیر ماه مصادف شده است، به عنوان روز ملی محیط بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود که هنوز موفق به انجام آن نشدیم البته انتظار داشتیم امسال این اتفاق رخ دهد اما هنوز موفق نشده ایم.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای از رئیس جمهوری درخواست کرد تا این کار انجام شود و بر این اساس دستور مناسبی صادر شده اما این کار زمان بر بوده و نیاز است تا این پروسه طی شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد ثبت این روز در تقویم رسمی باشیم و تا انجام آن با جدیت دنبال کار خواهیم بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: فردا (اول تیرماه همزمان با ولادت امام رضا) روز ملی محیط بان است که طبق روال هر سال محیط بانان نمونه در مراسمی معرفی می‌شوند که امسال با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سه محیط بان نمونه، دو خانواده شهید به نمایندگی از ۱۴۵ محیط بان، یک جانباز، یک فرمانده و یک مدیر استانی معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: با بررسی عملکرد اجتماعی محیط بانان و قدم‌هایی که در حوزه فرهنگی در استان‌ها برداشتند، ۷۰ محیط بان انتخاب شدند که از میان آنها سه محیط بان به عنوان محیط بان نمونه معرفی خواهند شد، در واقع تاکید ما در حفظ محیط زیست استفاده از اهرم پیشگیری و اقدامات اجتماعی است و کار را بر همین روال پیش بردیم که نشان داد اگر می‌خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید شعار ۸۰ میلیون محیط بان تحقق یابد، محیط زیست امانتی است که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و ما باید آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

سرهنگ محبت خانی گفت: سه سال و شش ماه پیش که وارد سازمان حفاظت محیط زیست شدم میزان دریافتی محیط بانان شاید ۵۰ درصد کمتر از دریافتی یک کارشناس بود اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان برعکس شده یعنی دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان افزایش یافته است.

وی درباره «محیط بانان طرحی»، اظهار کرد: حدود ۱۹۰ محیط بان در قالب «محیط بانان طرحی» در استان‌ها به کار گرفته شدند یعنی در ان زمان با مسئولیت مدیر استانی مشغول به کار شدند که بدون هماهنگی با سازمان بوده است که اکنون با مشکل بیمه و حتی حقوق انها مواجه هستیم، البته آنها حقوقشان را از سازمان دریافت نمی‌کنند اما بیمه آنها امروز به چالشی برای سازمان تبدیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در ناوگان موتوری و خودرویی محیط بان بحران داریم وضعیت ما اصلاً خوب نیست و این مساله باعث شد ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری کنیم که قرارداد آن منعقد شده و نهایتاً تا دو ماه آینده این تعداد موتور را تحویل محیط بانان خواهیم داد.

وی درباره خودرو محیط بانان، گفت: شرایط خودرویی محیط بانان هم مناسب نیست و در این زمینه هم مشکل داریم که امیدواریم تا پایان امسال در این زمینه هم اقدامات خوبی صورت گیرد و محیط بانان بتوانند با خودروهای مخصوص که خاص جاده‌های صعب العبور است از محیط زیست کشور حفاظت کنند.

سرهنگ محبت خانی گفت: کمبود محیط بان همیشه مساله بوده و همین جا از محیط بانان تشکر ویژه می‌کنم که با این کمبود در نیروی انسانی اجازه نمی‌دهند تخریبی در مناطق چهارگانه صورت گیرد اما سازمان محیط زیست هم برای جبران ان بیکار ننشسته است، در دو سال گذشته ۵۰۰ محیط بان را گزینش و پذیرش کرده و این روند تا هشت سال دیگر ادامه دارد یعنی قرار است سالانه ۲۵۰ محیط بان جذب شود تا ۵۰ درصد کمبود جبران شود.

وی درباره قاتل محیط بانان زنجانی گفت: قاتل محیط بان زنجانی دستگیر شده و در اختیار مقامات قضائی است، حکم قصاص در دادگاه بدوی صادر شد اما ممکن است که آنها به این حکم اعتراض کنند و در دادگاه بعدی حکم نهایی صادر شود و به زودی شاهد خواهیم بود که این فرد قاتل برابر قانون مجازات شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 502295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.