بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

پایتخت استرالیا بیش از ۴۸ درصد انرژی مورد نیاز ساکنان خود را از منابع تجدید پذیر تأمین می‌کند و در لیست شهرهایی با کمترین آلودگی هوا در جهان قرار دارد؛ بسیاری از محققان شهری، کانبرا را پایدارترین شهر جهان در سال ۲۰۲۱ فرض کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی "شهرهای هوشمند جهان" و در مطالعاتی که مرکز تحقیقات مقایسه‌ای Uswitch، مرکز مقایسه مستقر در انگلستان انجام داد، کانبرا به عنوان پایدارترین شهر جهان شناخته شد. این مرکز هفت شاخص مهم یعنی انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل، مقرون به صرفه بودن، آلودگی، کیفیت هوا، سطح انتشار گاز دی اکسید کربن و میزان فضای سبز موجود را برای پایداری شهرها در نظر گرفت و در نهایت پایتخت استرالیا را در صدر لیست خود قرار داد. پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند اینکه، چرا کانبرا را به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان برگزیده شده است؟

بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

کانبرا طی چند سال اخیر به عنوان بهترین شهر جهان برای ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به شهروندان شناخته شده است. در این شهر، بیش از ۴۸ درصد انرژی مصرفی از طریق منابع پایدار تولید می‌شود ضمن اینکه، یکی از نقاط دنیا با کمترین سطح آلودگی هوا به شمار می‌رود.

بر اساس رتبه‌بندی مرکز Uswitch، مادرید پایتخت اسپانیا نیز در رده دوم شهرهای زیست‌پذیر جهان قرار گرفت و بریزبن، مرکز ایالت استرالیایی کوئینزلند، جایگاه سوم را از آن خود کرد. به طور کلی، نتیجه مطالعات انجام شده توسط Uswitch حاکی از آن بود که شهرهای استرالیایی نسبت به سایر نقاط دنیا، از حیث پایداری در جایگاه بالاتری قرار دارند که استفاده از منابع تجدید پذیر و زیرساخت‌های باکیفیت حمل و نقل، از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهرها برای پایداری به حساب می‌آید.

بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

به عنوان مثال، برنامه‌ریزان کانبرا طی یک دهه اخیر به طور گسترده، پنل‌های خورشیدی را در سراسر شهر نصب کرده و از این طریق، انرژی تجدید پذیر برای ساکنان آن فراهم آورده‌اند. علاوه بر این، استرالیا به عنوان پیشرو توسعه پایدار در جهان شناخته شده چرا که از نقش پایداری در رفاه مردم کشور خود آگاه بوده و با تلاش، به دستاوردهای مهمی در این زمینه دست یافته است.

میزان فضای سبز موجود در یک شهر از دیگر مؤلفه‌های مهم Uswitch در انتخاب شهرهای پایدار جهان بود که از این حیث، دبی در امارات متحده عربی، کپنهاگ دانمارک، فرانکفورت و هامبورگ در آلمان، پراگ پایتخت جمهوری چک، ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و زوریخ در سوئیس، هفت جایگاه بعدی شهرهای پایدار جهان را از آن خود کرد.

بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

هنگ‌کنگ، سنگاپور، زوریخ و وین در لیست شهرهایی با بیشترین فضای سبز موجود قرار گرفت و این در حالی است که کلانشهر جده در عربستان سعودی، پایین‌ترین جایگاه شهرهای زیست‌پذیر Uswitch را از آن خود کرد. این شهر بندری، نه تنها فضای سبز زیادی را در خود جای نداده بلکه، به طور قابل توجهی نیز بر سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی مورد نیاز خود متکی بوده است. دهلی پایتخت هندوستان نیز پس از جده به عنوان بدترین شهر جهان از نظر پایداری شناخته شد چرا که ساخت و سازهای بیشمار در آن، جایی برای فضای سبز به جای نگذاشته است.

بهترین و بدترین شهرهای جهان از حیث پایداری

علاوه بر این، بیش از ۵۰ درصد جمعیت این شهر در زاغه‌های زندگی می‌کنند و به لوله‌کشی آب سالم دسترسی کافی ندارند. همچنین، گزارشات حاکی است که تعداد وسایل حمل و نقل موتوری در شهر، طی یک دهه اخیر به میزان ۹۷ درصد افزایش یافته که این امر، اثرات مخربی بر کیفیت هوا و تراکم جمعیتی در شهر به جای گذاشته است.

کد خبر 502199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.