خطیب‌زاده: بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین دور پایانی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد، گفت: به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم و آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: حضور همدلانه همگان در داخل و خارج کشور پیام‌های بسیار مثبتی داشت. از هم‌وطنانی که علیرغم فشارها، اذیت و آزارها و کم و کاستی‌ها در انتخابات شرکت کردند، تشکر کرده و سلام می‌کنم. کسب اعتماد ملت را به جناب رئیسی تبریک می‌گویم و برای ایشان بهترین آرزوها را دارم.

وی افزود: در ۴۸ ساعت گذشته، ۴۸ مقام ارشد بین‌المللی انتخاب رئیس‌جمهور منتخب را تبریک گفتند که از این تعداد، ۲۴ رئیس‌جمهور و رئیس دولت بوده، چهار رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد بین‌المللی بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته، از جمله سفر علی اصغر خاجی به یمن، مذاکرات هسته‌ای در وین و سفر ظریف به آنتالیا پرداخت.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق برای احیای برجام به دولت بعدی ایران موکول شده است، تصریح کرد: از این گمانه‌زنی‌ها کم نبوده است. این گزارش‌ها تأیید نمی‌شود و نزدیک به واقعیت نیست. در همه هیأت‌ها بدون فوت وقت مذاکرات انجام شد و کسی احساس نکرد که وقت زیادی در وین نگذاشته است.

بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

وی با تاکید بر اینکه سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تأخیر بیاندازد، خاطرنشان کرد: این سیاست رهبری است و هیأت مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که امکان توافق در همین دولت وجود دارد، گفت: دیپلمات‌ها خوشبین هستند ولی برای قضاوت زود است. باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم. عراقچی در تهران است و گزارش‌های خود را خواهد داد.

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: هم ایشان و هم همگان می‌دانند ایران سیاست واحدی داشته است. برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد. اگر کسی از ماهیت صلح‌آمیز برجام مطمئن شود، باید به تعهداتش در برجام عمل کند. اگر آنها می‌خواهند مطمئن شوند، آنها باید به برجام بازگشته و قطعنامه ۲۲۳۱ را دیگر نقض نکنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه اخیر سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) اظهار کرد: شورای مشورتی ایکائو دادگاه نیست و موضوعات فنی مطرح می‌شود. ایران گزارش فنی خود را قبلاً داده بود و به ابهامات پاسخ داد. در این جلسه نیز به اتهاماتی که کانادا مطرح کرد پاسخ دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا توافق درباره احیای برجام منوط به خروج افراد از لیست تحریم‌ها شده است، عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد.

به گفته خطیب زاده، آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچک‌ترین جزئیات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایرنا

کد خبر 502167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.