۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
حسگرها دستیار جراحان می‌شود

پژوهشگران آمریکایی نوعی حسگر زیستی ارائه داده‌اند که امکان تصویربرداری از بافت‌های بدن را هنگام جراحی فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا، شاید جراحان به زودی بتوانند با کمک یک حسگر زیستی ساخت "دانشگاه پردو"(Purdue University) که می‌توان آن را با استفاده از یک سیستم چاپ خودکار به صورت سه‌بعدی چاپ کرد، نواحی مهم را طی جراحی روی بافت‌ها و اندام‌های بدن مشخص کنند.

"چی هوان لی"(Chi Hwan Lee)، استادیار مهندسی مکانیک، این حسگر زیستی را ابداع کرده است که امکان ثبت و تصویربرداری همزمان از بافت‌ها و اندام‌ها را طی جراحی فراهم می‌کند.

لی در این رابطه اظهار کرد: شاید ثبت و تصویربرداری همزمان طی جراحی، نقش مهمی در تعیین قسمت‌های مهم و راهنمایی کردن برای روند جراحی بر عهده داشته باشد. برای نمونه، شاید بتواند به بازیابی ضربان قلب طبیعی کمک کند.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن به این هدف، یک حسگر زیستی فوق‌العاده نرم، باریک و کشش‌پذیر ابداع کرده‌ایم که می‌تواند به صورت یکپارچه با سطح منحنی اندام‌هایی مانند قلب ارتباط برقرار کند. این ویژگی منحصر به فرد ما را قادر می‌سازد تا به ثبت و تصویربرداری همزمان بپردازیم و بتوانیم منشأ بیماری را به صورت دقیق نشان دهیم.

این موضوع ثابت شده است که روش‌های سنتی برای ثبت و تصویربرداری همزمان از بافت‌ها و اندام‌ها، دشوار است، زیرا سایر حسگرهایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً روند تصویربرداری را مختل می‌کند.

حسگرهای زیستی با استفاده از جوهرهای زیستی هنگام نمونه‌سازی، متناسب با اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون یک اندام طراحی می‌شود. این جوهرهای زیستی، نرم‌تر از بافت است، بدون تخریب کردن حسگر، کشش می‌یابند و چسبندگی طبیعی قابل اطمینانی به سطح مرطوب اندام‌ها بدون نیاز به چسب دارد.

تعداد زیادی از حسگرهای زیستی، در شکل‌، اندازه و پیکربندی‌های متفاوت تولید شده‌ و پژوهشگران آنها را به صورت درون‌جانداری روی موش‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده‌اند.

منبع: ایسنا

کد خبر 502126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.