ارتباط مستقیمی میان طراحی شهر و نگهداری از فضای سبز وجود دارد

یک متخصص فضای سبز شهری گفت: گونه‌های گیاهی برخلاف گونه‌های جانوری با بالا رفتن سن‌ مقاوم‌تر می‌شوند و تنها در شرایط بسیار دشوار دچار تنش شده و از بین می‌روند.

علی نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مدیریت و طراحی فضای سبز شهرها استانداردهای مشخصی دارد، اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگی میان نحوه طراحی شهر و نگهداری از فضای سبز شهری وجود دارد که متأسفانه در شهرهای ما چندان رعایت نمی‌شود.

وی افزود: سازمان شهرسازی و عمران شهری شهرداری باید این استانداردها را در طراحی فضاهای سبز شهری، به خصوص در شرایطی که شهرهای ما با مشکل کمبود آب و گرمای هوا روبرو است، رعایت کند.

این متخصص فضای سبز شهری خاطرنشان کرد: نحوه خیابان کشی و عرض کم باغچه‌ها و رفیوژهای در معابر سطح شهر، اجازه ریشه دوانی به درختان را نمی‌دهد و در نتیجه آنها در مقابل تنش‌های محیطی مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهند.

نیکبخت با تاکید بر اینکه مقوله حفظ درختان کهنسال شهرها نسبت به سایر درختان سطح شهر متفاوت است، تصریح کرد: گونه‌های گیاهی برخلاف گونه‌های جانوری، با بالا رفتن سن مقاوم‌تر می‌شوند و تنها در شرایط بسیار دشوار دچار تنش شده و از بین می‌روند.

وی اضافه کرد: اغلب گونه‌های گیاهی قدیمی توانایی زیستی بالایی در برابر تنش‌های محیطی دارند، اما ممکن است به دلیل گسترش ساخت و ساز در اطراف آنها و شرایط نگهداری نادرست، شروع به از بین رفتن کنند.

این متخصص فضای سبز شهری با اشاره به روش‌ها و فناوری‌های نوین حفظ درختان کهنسال شهر تاکید کرد: وجود درختان کهنسال ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساله چنار، نارون یا امثال اینها به نوعی هویتی برای شهر است و نیاز است به منظور بررسی میزان تنش وارد شده به صورت تک به تک توسط متخصصان مورد بررسی قرار بگیرند تا راهکارهای مؤثر برای حفظ آنها به کار گرفته شود.

کد خبر 502101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.