چرا نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر ۶ مرکز استان هنوز اعلام نشده است؟

نتیجه ششمین انتخابات شورای شهر در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و یاسوج با گذشت حدود ۴۰ ساعت از پایان زمان رای‌گیری در بامداد دیروز (شنبه) اعلام نشده که با اعتراضات مختلفی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مدت‌ها پیش قرار بود انتخابات شوراهای شهر در هشت کلانشهر به صورت تمام الکترونیک برگزار شود و بارها تاکید شد که این اتفاق منجر به سرعت و دقت در شمارش آرا می‌شود اما در پنج کلانشهر کشور این رویه برعکس شده و انتخابات تمام الکترونیک خود موجب کندی اعلام نتایج شده است.

این کندی در شمارش در چند شهر مانند شیراز، قم و اهواز اعتراض زیادی را به همراه داشته است. بعد از ظهر دیروز، لیستی به عنوان لیست غیر رسمی برندگان شورای شهر قم در کانال‌های خبری منتشر و خبر از برتری مطلق لیست معروف طلایی داشت اما هنوز خبری رسمی در این خصوص مخابره نشده است. نظیر این اتفاق در دو شهر دیگر نیز افتاده است. روز گذشته هم در کلانشهرهایی مانند کرج انتشار لیست‌های گوناگون فضای ملتهبی را در استان ایجاد کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفته است: "تاخیر در اعلام نتایج انتخابات شورای شهر قم توجیه ندارد و از دادستان قم درخواست کردیم به عنوان ترک فعل مسئولان اجرایی انتخابات قم، وارد عمل شود."

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان نیز در پاسخ به انتقادات به تأخیر در اعلام نتایج انتخابات توضیح داد: امسال قرار بود انتخابات شورای شهر اهواز به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود اما به سه دلیل این اتفاق نیفتاد و رأی گیری دستی نیز در این شهر انجام شد. به دلیل تجربه اول در رأی گیری الکترونیکی و اشکال در برخی صندوق‌ها و فعال نشدن کارت‌خوان‌ها، به ناچار تعداد قابل توجهی از صندوق‌ها را دستی شروع کردند و بعد از اتصال سیستم، رأی گیری الکترونیکی انجام شد.

او اضافه کرد: در بعضی موارد سیستم الکترونیکی به کلی فعال نشد و مجبور شدند با مجوز هیأت نظارت و وزارت کشور بعضی از صندوق‌ها را دستی انجام دهند و با افزایش جمعیت در شعب و رأی دهندگان، برای اینکه مردم در آرامش باشند و بتوانند آرای خود را در مهلت مقرر به صندوق بریزند، رأی گیری همزمان هم به صورت دستی و الکترونیکی انجام شد.

سلیمانی اعلام کرده که تا آخر وقت امروز آرای منتخبان شورای شهر اهواز به شهروندان اعلام شود.

از سوی دیگر نتیجه ۹۰ درصد صندوق‌های انتخاباتی در شیراز نیز با تأخیر زیاد دقایقی قبل اعلام شد؛ محمدرضا امیری رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز شب گذشته درباره دلایل طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات شورای شهر شیراز گفت: با توجه به گستردگی شعب اخذ رأی در شهرستان شیراز که حدود یک چهارم شعب کل استان فارس را تشکیل داده بود، فرآیند شمارش و تجمیع به طول انجامید. همچنین شمارش آرای ریاست جمهوری در اولویت قرار داشت و تا عصر روز گذشته شمارش و جمع بندی آرای ریاست جمهوری جهت اعلام به وزارت کشور به طول انجامید و همه عوامل ستاد اجرایی و نظارت بلافاصله به شمارش آرای شورای شهر مشغول شدند.

امیری ادامه داد: در ساعات اولیه فرآیند رأی گیری در شیراز به دلیل کندی سیستم مجبور شدیم انتخابات را ساعاتی به شکل دستی انجام دهیم، بنابراین با توجه به لزوم جمع بندی با دقت بالا و خستگی کادر اجرایی ممکن است زمان بیشتری گرفته شود.

حیدر قاسمی رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان نیز در ساعات پایانی رأی گیری اعلام کرده بود که "اگر اشکال خاصی نباشد و اختلاف نظری بین هیأت اجرایی و نظارت وجود نداشته باشد روز شنبه نتایج شورای شهر اعلام خواهد شد" اما امروز (یکشنبه) هم هنوز خبری از اعلام نتایج نشده است.

همچنین در تهران با پیگیری خبرگزاری تسنیم از فرمانداری به نظر می‌رسد فرایند شمارش آرای بیش از سایر شهرها زمان برده و نتایج انتخابات شورای شهر دوشنبه یا سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

البته حواشی دیگری نیز درخصوص شمارش آرا وجود دارد؛ برخی از پیشتازی مطلق لیست ائتلاف می‌گویند و برخی دیگر از حضور چند چهره از لیست‌های دیگر هم خبر می‌دهند.

از سوی دیگر لیست رقیب شورای ائتلاف معتقدند لیست‌هایی که ابتدای آن نام مهدی چمران است، به اسم شورای ائتلاف خوانده می‌شود درحالی که ممکن است برخی شهروندان به صورت ترکیبی رأی داده‌اند که این نحوه شمارش باعث می‌شود آرای این‌چنینی نادیده گرفته شود. این نوع شمارش را اسکناسی شمردن نامیده‌اند و به نظر می‌رسد در دوره‌های قبل نیز اتفاق می‌افتاده است.

جدای از کلانشهرها، در میان سایر مراکز استان‌ها هنوز آرای شورای شهر یاسوج مشخص نشده است؛ هرچند که از صبح امروز لیستی غیر رسمی با عنوان آرای نهایی شورای این شهر دست به می‌شود.

مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد در خصوص علت تأخیر در اعلام نتایج اظهار کرد: در یکی از صندوق‌ها به واسطه مشکلات زیرساختی، آرا برای ثبت نیاز به بررسی و تأیید وزارت کشور برای ثبت در سامانه داشت و طولانی شدن فرایند اعلام نیز از بابت همین ایراد بود.

کد خبر 502048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.