رسول دانیال زاده، ابربدهکار بانکی کیست؟

ابربدهکاران شبکه بانکی ایران همواره یکی از مشکلات اساسی و ساختاری در نظام اقتصادی کشور بوده‌اند و باتوجه به نقش بانک مرکزی در تنظیم بازار داخلی، عدم وصول مطالبات این بانک از آنها، همواره اقتصاد ملی را دچار تلاطم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدهکاران سیستم بانکی کشور از سوی مردم کوچه و بازار در اغلب موارد با القابی همچون دانه‌درشت، کله‌گنده، متصل و … خطاب می‌شوند؛ اما به راستی این افراد چه کسانی هستند؟

همواره یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور، اصلاح نظام بانکی بوده که در آن یک زوج جوان برای تأمین هزینه‌های ابتدایی زندگی‌شان از طریق دریافت وام ازدواج، باید حداقل چندین ماه صبر کنند، اما برخی از همین افراد که از آنها به دانه‌درشت‌ها یاد می‌شود در کوتاه‌مدت قادر به دریافت میلیاردها تومان وام هستند.

ابر بدهکاران در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری

بر این اساس بحث اصلاح نظام بانکی و تسویه حساب با ابر بدهکاران شبکه اقتصادی کشور به عنوان یک معضل مهم مالی که بخش قابل توجهی از نقدینگی ایران را معطل کرده به مناظرات سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد و در مناظره دوم که میان هفت نامزد انتخابات در صداوسیما برگزار شد، سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، رقیب اصلی خود، عبدالناصر همتی را به کم‌کاری در وصول طلب بانک مرکزی از ابر بدهکاران بانکی متهم کرد.

اتهام کم‌کاری در وصول طلب بانک مرکزی از ابر بدهکاران اقتصادی ایران در حالی از سوی سیدابراهیم رئیسی مطرح شد که عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی و نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، مدعی بود در طول دوره مدیریت خود در بانک مرکزی، توانسته با جدیت با فساد مبارزه کند و بخش قابل توجهی از بدهی ابر بدهکاران بانکی را به سیستم مالی کشور بازگرداند.

بحث و اتهام میان دو نامزد تا مناظره سوم ادامه داشت تا اینکه در این بخش، عبدالناصر همتی در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع ابر بدهکاران شبکه بانکی، لیستی را تحویل ابراهیم رئیسی داد که در آن اسامی ۱۱ نفر از ابر بدهکاران بانکی اقتصاد ایران نوشته شده بود. در پایان مناظرات انتخاباتی، اسامی این ۱۱ نفر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم را در پی داشت.

"رسول دانیال زاده" کیست؟

"رسول دانیال زاده" یکی از این ابر بدهکاران بانکی است که در ادامه به بررسی ابعاد پرونده اقتصادی آن می‌پردازیم:

رسول دانیال‌زاده، معروف به سلطان فولاد یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی ایران است که در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ خبر بازداشت او در کشور آلمان و بازگرداندنش به ایران منتشر شد. او در دهه ۷۰ بیشتر تمرکز خود را بر شعبه فردوسی بانک ملی گذاشت؛ اخذ وام و ال‌سی‌های کلان به اسم "کارخانه نورد سمنان" که در اغلب موارد با تخلف در اسناد و محل مصرف همراه بود، رشد سریع مالی او را رقم زد.

تنها معوقات او به بانک ملی از سقف سه هزار میلیارد تومان گذشته است. دانیال زاده بخش عمده این تسهیلات بانکی را صرف خرید "فولاد کاویان" و "مجتمع فولاد گیلان" و همچنین برج‌سازی در داخل و خارج کشور کرده که از جمله، برج‌هایی در منطقه کامرانیه تهران است.

آبان ۹۸، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده دانیال‌زاده گفت: رسول دانیال زاده یکی از بدهکاران کلان بانکی کشور که در پرونده "حسین فریدون" به اتهام پرداخت رشوه محکوم شده و پس از دستگیری "اکبر طبری" به خارج از کشور گریخته بود با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه به کشور بازگشت.

وی افزود: این فرد بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته و از مرتبطان نزدیک اکبر طبری و حسین فریدون است. برابر اطلاعاتی که در پرونده جمع کردیم، نامبرده حدود چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و در پرونده‌ای که محکوم شده بود، در پرونده آقای حسین فریدون محکومیت حاصل کرده و در پرونده آقای طبری و همدستان او هم در زمره متهمان است.

سخنگوی قوه قضائیه، دوشنبه _۲۴ خردادماه ۱۴۰۰_ نیز در رابطه با این پرونده اظهار کرد: در این مورد پرونده قضائی تشکیل شده و در برخی موارد حکم هم صادر شده که در مرحله فرجام خواهی دیوان عالی کشور است. با پیگیری قضائی در فرآیند رسیدگی هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بانک ملی مسترد و معادل ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از اموال وی به بانک منتقل شده که مطالبات این بانک وصول شده است.

وی افزود: بخشی از مطالبات ارزی نیز از طریق تعزیرات حکومتی وصول گردیده است. در مورد مطالبات سایر بانک‌ها موضوع در حال پیگیری است.

کد خبر 502026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.