سید محمدرضا گرامی، ابربدهکار بانکی کیست؟

ابربدهکاران شبکه بانکی ایران همواره یکی از مشکلات اساسی و ساختاری در نظام اقتصادی کشور بوده‌اند و با توجه به نقش بانک مرکزی در تنظیم بازار کشور، وصول نشدن مطالبات این بانک از آنها، همواره اقتصاد کشور را دچار تلاطم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان مناظرات انتخاباتی، اسامی این یازده نفر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم را در پی داشت؛ سید محمدرضا گرامی یکی از این ابربدهکاران بانکی است که در ادامه به بررسی ابعاد پرونده اقتصادی آن می‌پردازیم:

خانواده گرامی از دهه ۱۳۳۰ به‌عنوان اولین تاجران چای با برند گلستان شناخته می‌شوند؛ طبق جدول تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌های کشور، مانده تسهیلات و تعهدات خانواده گرامی به پنج بانک اقتصاد نوین، پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و گردشگری تا پایان سال ۹۷ حدود سه‌هزار و ۳۹۳ میلیارد و ۲۸ میلیون تومان (رقمی نزدیک به ۳۴۰۰ میلیارد تومان) است.

بررسی جزئیات این تسهیلات و تعهدات نشان می‌دهد بالاترین رقم مانده تسهیلات خانواده گرامی مربوط به بانک پاسارگاد با دو هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان است. پس از پاسارگاد، نزدیک به ۵۲۱ میلیارد از مانده تسهیلات و تعهدات خانواده گرامی مربوط به بانک اقتصاد نوین است.

در رتبه سوم اعطای تسهیلات به خانواده گرامی، بانک سامان قرار دارد که در پایان سال ۹۷ مانده تسهیلات و تعهدات این بانک از خانواده گرامی حدود ۲۱۶ میلیارد تومان است. بانک خاورمیانه چهارمین بانکی است که مانده تسهیلات و تعهدات خانواده گرامی به این بانک، رقمی نزدیک به ۱۳۷ میلیارد تومان (دقیقاً ۱۳۶ میلیارد و ۹۱۶ میلیون تومان) است.

در ردیف پنجم، بانک گردشگری (بانک وابسته به مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهوری) قرار دارد که مانده تسهیلات و تعهدات خانواده گرامی به این بانک در پایان سال مالی ۹۷، حدود ۷۵ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان بوده است.

براساس اطلاعاتی که در بخش تسهیلات کلان بانک‌ها درج شده است مانده تسهیلات و تعهدات ۳۴۰۰ میلیارد تومانی خانواده گرامی به پنج بانک از طریق اطلس‌خودرو، آسان‌موتور، گلستان، صنایع غذایی پردیس، کیفیت فنون، محور ماشین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوشانک (مؤسس فروشگاه‌های تخفیفی هفت) دریافت شده است. طبق آنچه در وبسایت شرکت اطلس‌خودرو آمده، این شرکت نماینده رسمی کمپانی کیاموتورز کره‌جنوبی است.

شرکت گلستان دیگر شرکت گروه گرامی است که قدمت آن به دهه ۱۳۳۰ می‌رسد. در زیرمجموعه گلستان نام‌هایی، چون توینینگز (از برندهای لوکس و اشرافی چای دنیا)، صنایع غذایی پردیس، محصولات هاتی‌کارا و انواع چای هندی و سیلان دیده می‌شود.

دیگر شرکتی که در زیرمجموعه گروه گرامی، تسهیلات نسبتاً قابل‌توجهی از بانک‌ها دریافت کرده، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوشانک بوده که مؤسس فروشگاه‌های تخفیفی هفت است.

محور ماشین نیز دیگر شرکتی از خانواده گرامی است که وارد کننده ماشین‌آلات راه‌سازی، لیفتراک و قطعات برند کوماتسوی ژاپن است علاوه‌ بر این کیفیت فنون یکی دیگر از شرکت‌های خانواده گرامی است که زمینه فعالیت آن بازرسی کالا و کنترل کیفیت با دامنه کاری مواد غذایی، محصولات کشاورزی، روغن‌های گیاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی و سلولزی، خودرو، قطعات خودرو و ماشین‌های راه‌سازی ذکر شده است.

خانواده گرامی نیز به مانند خانواده ایزدپناه، با وجود بدهکاری بانکی توانسته‌اند گردش مالی عظیمی در حوزه صنعت کشور رقم بزنند.

سخنگوی قوه قضائیه، دوشنبه _۲۴ خردادماه ۱۴۰۰_ در رابطه با این پرونده اظهار کرد: در این مورد پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده و در فرآیند رسیدگی مطالبات بانک‌های گردشگری، آینده و سینا تسویه شده است. ۶۲۰ دستگاه خودروی هیوندا بابت بدهی گروه مذکور به بانک آینده تحویل شده است. ده فقره ملک با ارزش حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال توسط قوه قضائیه شناسایی و توقیف شده و در حال کارشناسی است که به بانک‌ها منتقل و احتمالاً تمامی بدهی‌ها تسویه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مهدی فلاحتیان، ابربدهکار بانکی کیست؟

محمد جواد اقدامیان، ابربدهکار بانکی کیست؟

سعید العقیلی، ابربدهکار بانکی کیست؟

محمدصدر هاشمی نژاد، ابربدهکار بانکی کیست؟

عباس ایروانی، ابربدهکار بانکی کیست؟

رسول دانیال زاده، ابربدهکار بانکی کیست؟

کد خبر 502015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.