یکپارچه‌سازی حمل و نقل عمومی اراک

سیاست‌های حمل و نقل پایدار در صدد جستجوی روش‌هایی است که امکان دسترسی مناسب را برای همه اقشار جامعه فراهم کرده، هزینه‌های اقتصادی را تعدیل و زمینه آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد روز افزون وسایل نقلیه موتوری و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی روز به روز به ترافیک شهرها را سنگین‌تر کرده است، به علاوه نداشتن برنامه در کاربرد سیستم‌های مختلف حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، سواری‌های مسافربر شخصی و … در مراکز مهم شهری باعث بروز مشکلات فراوانی ناشی از شلوغی یا عدم حضور سیستم مناسب حمل و نقل می‌شود.

بی توجهی به زیرساخت‌های حمل و نقل شهری اراک

امیرحسین شریفی، کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکپارچه سازی و هماهنگ کردن خدمات جا به جایی سیستم حمل و نقل شهری اهداف بسیاری را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن ایجاد امکان دسترسی مناسب برای همه اقشار جامعه به خطوط حمل و نقل است، از دیگر مزایای اجرای این سیستم تعدیل هزینه‌های اقتصادی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است که در شهری صنعتی و آلاینده چون اراک اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه می‌دهد: اراک امروزه با مشکلات عمده‌ای در بحث حمل و نقل درون شهری مواجه است که از آن جمله می‌توان به کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس، ازدحام ترافیکی در هسته مرکزی شهر و برخوردار نبودن از سیستم‌های نوین حمل و نقل درون شهری چون خطوط بی آر تی و مترو اشاره کرد، همه این موارد در ناکارآمدی سیستم حمل و نقل شهری اراک مؤثر بوده است.

این کارشناس ارشد مهندسی راه و ترابری اظهار می‌کند: ناکارآمدی سیستم حمل و نقل شهری پیامدهایی جدی همانند آلودگی هوا، معضلات اجتماعی و اقتصادی در پی خواهد داشت.

شریفی با بیان اینکه یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل شهری ابعاد متفاوتی را در بر می‌گیرد، تاکید می‌کند: در نظر گرفتن برنامه زمانی جامع برای خطوط حمل و نقل شهر، پوشش مناسب و سراسری تقاضا در تمام نقاط شهر، یکپارچگی سیستم پرداخت کرایه در تاکسی و اتوبوس، ایجاد دسترسی یکسان به حمل و نقل عمومی در تمامی مراکز سکونت و هماهنگی بین دستگاه‌های ذی ربط (مانند شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و…) همه و همه از مواردی است که در یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل شهری مؤثر است.

وی خاطرنشان می‌کند: در اراک طرح‌ها و برنامه‌هایی در این زمینه اجرا شده که به دلایل مختلفی موفق نبوده است برای مثال در سال‌های گذشته طرح انتقال ایستگاه‌های اتوبوس از هسته مرکزی به دیگر نقاط شهر برای حذف سفرهای غیر ضروری به مرکز شهر اجرا شد که بی نتیجه ماند و در حال حاضر می‌توان گفت ایستگاه‌های اتوبوسرانی تقریباً به حالت گذشته بازگشته است. یا طرح الکترونیکی کردن پرداخت کرایه در مقطعی از زمان پیگیری شده و سپس رها شد در حالی که اگر طرح پیگیری شده و در خصوص تاکسی‌های شهر نیز اجرا می‌شد تأثیر بسیاری در افزایش کیفیت سیستم حمل و نقل شهری داشت.

این کارشناس شهری می‌گوید: علت ناکارآمدی طرح‌ها در زمینه حمل و نقل شهری اراک را باید در بی توجهی به زیرساخت‌های این مهم جست و جو کرد، یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل شهری مسئله‌ای نیست که یک شبه بتوان به انجام رساند، دستیابی به این مهم نیازمند برنامه‌ای جامع و بلند مدت است.

احداث مترو در اراک توجیه اقتصادی ندارد

سعید نادری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای شهر اراک نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر اتوبوس و تاکسی سیستم حمل و نقل عمومی شهر اراک را تشکیل می‌دهد این در حالی است که یکی از معضلات و چالش‌های اصلی حمل و نقل عمومی در اراک فرسودگی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهر است.

وی ادامه می‌دهد: طرح جامع ترافیک شهر اراک به منظور یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل شهری تهیه و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شده است. در این طرح دو خط حمل و نقل سامانه انبوه بر به صورت قطری دیده شده که در مرحله اول هر دو به صورت بی آر تی (BRT) آغاز به کار خواهند کرد و در صورت بازدهی مناسب و کافی با برنامه‌ریزی هایی که انجام خواهد شد یکی از خطوط به ال آر تی (LRT) تغییر خواهد کرد.

این عضو شورا تاکید می‌کند: در صورت تصویب طرح جامع ترافیکی شهر، باید یک برنامه ویژه برای تهیه ناوگان مناسب برای این خطوط در نظر گرفته شود و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز باید در جهت تلفیق این دو سامانه انبوه بر با دیگر خطوط اتوبوسرانی اقدام کند در این صورت برای یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر گامی اساسی و مهم برداشته خواهد شد.

نادری خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر استفاده از دیگر سامانه‌ها چون مترو در شهر اراک توجیه اقتصادی ندارد. مونوریل را هم می‌توان از جمله سامانه‌های حمل و نقلی دانست که از رده خارج شده و در دنیا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بنابراین بهترین سامانه‌ای که می‌توانیم در سیستم فعلی حمل و نقل عمومی شهر اراک راه اندازی کنیم سیستم بی آر تی (BRT) است که اگر با یک برنامه‌ریزی مناسب به اجرا برسد بهره‌وری خوبی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مانع برای احداث خطوط بی آر تی (BRT) در شهر نداشتن اعتبارات و بودجه‌های لازم است، امروز در دنیا سیستم‌های بسیار پیشرفته هوشمندی در زمینه حمل و نقل ایجاد شده است که با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های مکانیزه، میزان انتظار برای سفر و همچنین نحوه‌ی توزیع و پراکنش ناوگان را به صورت لحظه‌ای پایش کرده و برنامه لازم را می‌دهد، ولی انجام چنین اقداماتی در شهر اراک نیاز به بودجه دارد، این در حالی است که حمایت‌های وزارت کشور و دولت از سیستم حمل و نقل عمومی متوقف شده است.

این عضو شورا تصریح می‌کند: در سال ۹۷ نزدیک ۵۰ دستگاه اتوبوس از محل وامی که از پست بانک گرفته شده بود به ناوگان اراک اضافه شد، اما این تعداد اتوبوس جوابگوی نیاز شهر نبوده و باید یک اقدام اساسی در این زمینه صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای شهر اراک می‌گوید: نزدیک پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری از چین وارد کشور شده که قرار است از این تعداد ۲۰۰ دستگاه به استان مرکزی اختصاص پیدا کند. از آنجا که اتوبوس‌ها باید از طریق اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد، سال گذشته در شورای شهر تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سیستم حمل و نقل عمومی تصویب شد، اما این مصوبه شورا هنوز در وزارت کشور در حال بالا پایین شدن و سیر مراحل اداری است.

کد خبر 501926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.