جین ایر؛ شاهکار ادبیات انگلستان

جین ایر (Jane Eyre)، معروف‌ترین رمان شارلوت برونته، نویسنده انگلیسی است که در سال ۱۸۴۷ چاپ شده و چندین فیلم بر اساس آن ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شارلوت برونته در سال ۱۸۱۶ متولد شد. او و خواهرانش، امیلی و آن برنته، از کودکی عادت به نوشتن داشتند و بعدها هر سه نویسندگان معروف و سرشناسی شدند. شارلوت، بیشتر عمر خود را با خانواده‌اش در یورکشایر طی کرد و در سال ۱۸۵۵ همانجا درگذشت.

"جین ایر" که در فهرست شاهکارهای ادبیات داستانی جهان است، داستان دختری را روایت می‌کند که پس از مرگ پدر و مادر خود در پرورشگاه بزرگ می‌شود و به‌عنوان یک معلم خصوصی به خانه مردی به نام راچستر فرستاده می‌شود. در این خانه اشرافی اتفاقات بزرگی برای او و صاحبخانه اتفاق می‌افتد.

قهرمان این داستان دختر جوان بی چیز با ظاهر معمولی، اما جسور است که روح والایی دارد. با سختی‌ها مقابله می‌کند، با قید و بندهای اجتماع کنار نمی‌آید اما همچنان به اصول اخلاقی و اعتقادی خود وفادار می‌ماند. کتاب جین ایر بر اساس تجربه‌های شارلوت برونته در مدرسه نوشته شده است.

جین ایر؛ شاهکار ادبیات انگلستان

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: "به اتاقم رفتم و لباس مورد علاقه‌ام را که از ابریشم سیاه بود پوشیدم. خانم تمپل آن را به عنوان هدیه خداحافظی به من داده بود. سپس‌خانم فیرفاکس مرا به اتاق پذیرایی برد. دو شمع روی میز و دو شمع روی پیش‌بخاری قرار داشت. پیلوت، در نور و گرمای آتش خوابیده بود. آقای راچستر روی کاناپه تقریباً دراز کشیده بود و آتش کاملاً صورتش را روشن کرده بود. او را با ابروهای پهن و موهای پرپشتش شناختم. وقتی از کنار او رد می‌شدیم سرش را بلند نکرد. خانم فیرفاکس گفت: "ایشان دوشیزه ایر هستند، آقا." او بدون آن‌که نگاهش را از دخترک بردارد، سرش را خم کرد و گفت: "دوشیزه ایر، بنشینید."

کد خبر 501761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.