تبعات تغییر کاربری فضای سبز برای شهرها

یک متخصص سنجش از دور شهری گفت: حفظ فضاهای سبز و باغات شهری هزینه بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری است، اما تلاش برای نگهداشت این فضاها از فشار بر سایر زیرساخت‌های شهری و هزینه‌های بعدی ناشی از حذف فضاهای سبز شهری، جلوگیری می‌کند.

‌هادی عبدالعظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه باغات و فضاهای سبز شهری نقش ریه‌های تنفسی را برای شهر ایفا می‌کنند، اظهار کرد: حفظ فضاهای سبز در شهرهای امروزی نیازمند اتخاذ تصمیمات و اعمال سیاست‌های بلند مدت و میان مدت است و در صورتی که مدیریت شهر اقدامی در این خصوص انجام ندهد، به تدریج فضاهای سبز و باغات شهری از بین می‌رود.

وی افزود: شهرهای ما طی دهه‌های گذشته به واسطه رشد جمعیت و تغییر شرایط، قسمت عمده‌ای از فضای سبز شهری خود را از دست داده و همین امر به افزایش دما و ایجاد جزایر حرارتی در شهرهای ما دامن زده است.

این متخصص سنجش از دور شهری تصریح کرد: جزایر حرارتی در مناطقی از شهر که تردد و تجمع زیاد است یا کاربری‌های خاصی مستقر شده، ایجاد می‌شود و دمای محیط شهری را بالا می‌برد؛ دمای هوا در این مناطق نسبت به سایر مناطق شهر بیشتر است.

عبدالعظیمی تاکید کرد: وجود کاربری‌های ناسازگار، استقرار صنایع در اطراف شهرها و افزایش جمعیت، در کنار کاهش سرانه‌های فضای سبز شهری موجب شده تا در سطح مناطق شهر جزایر حرارتی ایجاد شود و آسایش شهروندان تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: شهرهای ما هر ۱۰ سال یک بار بخش قابل توجهی از فضاهای سبز شهری خود را می‌دهند و به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر باغات و فضاهای سبز بکر شهرها نیاز است راهکارهایی مدنظر قرار بگیرد و در صورت لزوم سیاست‌های تشویقی به منظور حفظ این فضاهای شهری اعمال شود.

این متخصص سنجش از دور شهری گفت: حفظ فضاهای سبز و باغات شهری هزینه بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری است، اما تلاش برای نگهداشت این فضاها از فشار بر سایر زیرساخت‌های شهری و هزینه‌های بعدی ناشی از تغییر کاربری فضاهای سبز شهری از جمله آلودگی هوا و هزینه‌های سلامت جلوگیری می‌کند.

کد خبر 501110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.