دوچرخه‌سواران مجازند از پارکینگ‌های شهرداری استفاده کنند/سرنوشت نهایی گذر آقا نورالله نجفی

شهردار اصفهان گفت: از امروز بخشنامه‌ای صادر می‌شود که به موجب آن، دوچرخه سواران مجازند از همه پارکینگ‌های شهر استفاده کنند و به همه شهرداری‌ها نیز وارد شوند و دوچرخه‌هایشان را در پارکینگ شهرداری‌ها قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در یک برنامه زنده اینستاگرامی اظهار کرد: بزرگترین تفاوت جامعه مدرن و سنتی این است که در جوامع مدرن مردم اجرای قوانین را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: شفاف بودن یکی از اصول دموکراسی است که در دوره مدیریت پنجم گام‌های بزرگی برای تحقق آن برداشته شد.

مدیریت زاینده رود باید متمرکز باشد

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه جاری بودن آب در زاینده رود مسئله مهم و دغدغه بزرگ شهروندان اصفهانی و بهره برداران این رودخانه است، گفت: اگر حقابه شهر اصفهان از زاینده‌رود تأمین نشود، فضای سبز این کلانشهر آسیب جدی می‌بیند و موجودیت اصفهان مورد تهدید واقع خواهد شد، باید خواهان جاری شدن کامل زاینده‌رود باشیم. امروز در اثر جاری نبودن زاینده رود، اصفهان گرفتار آلودگی‌ها، آلایندگی‌ها، فرونشست زمین، مشکلات کشاورزان و بسیاری مسائل دیگر از جمله از بین رفتن شور و نشاط اجتماعی شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: تالاب گاوخونی نیز یک تهدید بزرگ است که مستقیماً با سلامت مردم ارتباط دارد، آسایش مردم در گرو رفع این مشکلات است.

وی با اشاره به وضعیت فضای سبز شهر گفت: ۶۰ هکتار از چمن‌های اصفهان یا تغییر یافته و یا در مقابل کم آبی سازگار شده است، همچنین برنامه‌ریزی شد که آبیاری دو هزار هکتار از فضای سبز اصفهان با پساب انجام شود که اکنون ۱۵ درصد آن محقق شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه زاینده رود باید همواره دغدغه مسئولان باشد، افزود: در چند سال گذشته بزرگترین دغدغه فعالان محیط زیستی داشتن آب شرب سالم است که در اولویت قرار دارد. نمی‌توان این آب را فقط حق بخشی از مردم دانست، اکنون حتی در دورترین نقاط اصفهان نیز آب شرب سالم از محل سد زاینده رود تأمین می‌شود، اما این آب نباید با نام شرب برای هر مصرف دیگری استفاده شود، تخصیص این کار به جز آنچه حقابه‌بر به آن نیاز دارد، ظلم است.

وی تصریح کرد: آب نباید در مسیر زاینده رود برای سایر مصارف جز مصرف شرب استفاده شود و مسئولان حکومتی باید بر آن نظارت داشته باشند. دستگاه‌های امنیتی و سیاسی باید در راستای تأمین آب از مبدا به مقصد وظایف خود را عملی کنند. شهرداری متولی استقرار نظم در حوزه زاینده رود نبوده، اما به عنوان حقابه‌بر، فریادزن دریافت این حقابه است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: زاینده‌رود در یک استان نیست از این رو حل معضلات آن با چالش‌هایی رو به رو است در حالی که مدیریت آب باید متمرکز و مستقل از استان‌ها باشد و اختیارات لازم را داشته و قوانین در این زمینه نیز اجرایی شود.

جلوگیری از ساخت نماهای رومی در مسیر تاریخی شهر

وی در خصوص نماهای رومی در شهر گفت: ساخت نماهای رومی در مسیر تاریخی شهر تخلف است؛ حدود هفت ماه پیش گزارشی در این خصوص در محدوده پل خواجو ارائه و قرار شد این مهم بررسی و از ساخت آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به اعتراض درباره عدم تشکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ برای نماهای رومی در مسیرهای تاریخی، افزود: اگر این دغدغه از گذشته در بین فعالان وجود داشت اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم. البته در این دوره میدان برای مطالبه گری باز شده بود.

ایجاد سایه‌بان برای اسب‌های میدان امام (ره)

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت رعایت حقوق حیوانات در رابطه اسب‌های میدان نقش جهان و عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در این میدان، افزود: شهرداری باید وظیفه خود را درباره میدان نقش جهان به درستی انجام دهد تا شاهد عبور و مرور موتورسیکلت در آن نباشیم، دوره پنجم مدیریت شهری، علاوه بر آنکه رویکرد انسان محوری داشته، سعی کرده حیات محور نیز باشد و به همه موجودات زنده توجه کند.

وی ادامه داد: برای حمایت از اسب‌های میدان لازم است با طراحی ساده‌ای، برای این اسب‌ها سایه‌بان تهیه شود.

نوروزی همچنین در رابطه با درختان توت سطح شهر و مشکلاتی که ایجاد کرده است، اظهار کرد: درختان توتی که مثمر است، شهر را کثیف می‌کند و در برخی مواقع نیز برای تردد وسایل نقلیه و مردم خطر آفرین است، باید این درخت‌ها جا به جا شود، همچنین می‌توان با پیوند آن‌ها را غیر مثمر کرد و از کاشت درختان جدید نیز جلوگیری شود.

سرنوشت نهایی گذر آقا نورالله نجفی

وی در رابطه با سرنوشت نهایی گذر آقا نورالله نجفی گفت: ساماندهی این گذر همواره مورد پیگیری بوده و آخرین تصمیمی که در حضور دبیر شورای عالی گرفته شد این بود که محدودیت تردد در خیابان حافظ اجرا و بدنه و کف این گذر همانطور که هست اصلاح شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مناسب‌سازی معابر و حتی مترو برای معلولان در این دوره همواره مورد توجه بوده است، گفت: همچنین در نظر داریم سایر مکان‌هایی که پیش از این وجود داشته را نیز مناسب سازی کنیم.

وی برای ترغیب شهروندان به دوچرخه‌سواری اظهار کرد: از امروز این بخشنامه‌ای صادر می‌شود که به موجب آن دوچرخه سواران مجازند از همه پارکینگ‌های شهر استفاده کنند و به همه شهرداری‌ها نیز وارد شوند و دوچرخه‌هایشان را در پارکینگ شهرداری‌ها قرار دهند.

شهردار اصفهان درباره سرنوشت کارخانه ریس‌بافت، گفت: این کارخانه حفظ خواهد شد، چندین بار از آن بازدید و تاکنون برای تبدیل آن به موزه تلاش‌هایی شده است، همچنین آبیاری فضای سبز آن نیز در دست اجرا است، اکنون مالک این مکان راه و شهرسازی بوده و بانک ملی نیز ۶۵ میلیارد تومان از آن طلب دارد، این محل می‌تواند فرصتی طلایی برای شهر اصفهان باشد.

نوروزی افزود: ساختمان جهان نما سال‌ها رها شده بود، بخشی از مشکلات این ساختمان حقوقی است، مذاکراتی نیز برای احداث هتل شش هزار متری آن انجام شده است. در نظر داریم این ساختمان به مرکز تجاری بزرگی تبدیل شود، برای نمای این ساختمان نیز پس از تکمیل آن تصمیم گیری می‌شود، مسابقه‌ای گذاشته می‌شود تا بهترین طراحان، طراحی این ساختمان را انجام دهند.

تشریفات شهرداری به یک درصد رسید

وی تصریح کرد: تشریفات در دوره پنجم مدیریت شهری از ۱۷ درصد به یک درصد رسید. در سال ۹۷، ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در پروژه‌های جاری صرفه‌جویی و انضباط مالی خوبی در این دوره ایجاد شد، امید است این انضباط مالی الگویی شود تا حقوق مردم رعایت شود.

شهردار اصفهان در خصوص خط دو مترو گفت: با پیگیری‌های انجام شده در صددیم خط دو مترو را تا ۱۴۰۲ تکمیل کنیم.

نوروزی افزود: اکنون کارخانه بزرگی در زیر زمین مشغول به کار است، اگر این پروژه در مدیریت آینده نیز با همین سرعت پیگیری شود تا سه سال آینده به بهره‌برداری رسیده و افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: رعایت انصاف در قضاوت و رعایت عدالت در عداوت امری با اهمیت است، بنابراین در این فضای انتخاباتی رعایت این اصل ضروری است. از مردم دعوت می‌کنم برای شکوفایی شهر و کشور در این انتخابات شرکت کنند، استفاده نکردن از این فرصت‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند؛ البته در رقابت‌ها، دین، وجدان و جوانمردی را نباید قربانی کنیم.

کد خبر 501036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.