همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

پخش سریال زیرخاکی ۲ به کارگردانی جلیل سامان و تهیه کنندگی رضا نصیری نیا، از هفتم خرداد ماه آغاز شده است، این مجموعه هرشب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه اول سیما روی آنتن می رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از موفقیت سریال زیرخاکی در جذب مخاطب، عده بسیاری در انتظار پخش فصل دوم این مجموعه بودند. این سریال قرار بود ماه رمضان امسال به روی آنتن برود، اما چند روز پیش از آغاز ماه رمضان اعلام شد که به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری و مراحل فنی، این سریال به پخش در ماه رمضان نمی‌رسد. در نهایت زیرخاکی ۲ از هفتم خرداد ماه سال جاری در کنداکتور شبکه یک قرار گرفت و هر شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

داستان سریال

زیرخاکی ۲، ادامه داستان فصل نخست را روایت می‌کند. فیلم با خارج شدن فریبرز از مرز و آغاز جنگ ایران و عراق شروع می‌شود. این فصل نیز مانند فصل قبل، اتفاقات جالب و طنزآمیزی را برای خانواده فریبرز باغ بیشه به همراه دارد؛ از این اتفاقات می‌توان به طلسم، پیدا کردن خانه و کشته شدن فرهاد اشاره کرد.

در فصل اول این مجموعه دیدیم که بلند پروازی‌های فریبرز باغ بیشه یا همان فری خاکی و سودای یافتن گنج و یک شبه پولدار شدن، ماجراهای فراوانی را برای او رقم زد. این دردسرها گریبانگیر اطرافیان او از جمله همسر و تنها پسرش نیز شد. فریبرز که به شکلی ناخواسته، درگیر مبارزات انقلابی و مواجهه با نیروهای ساواک شده بود با پیروزی انقلاب نیز نتوانست از وسوسه پیدا کردن گنج دست بردارد.

فصل اول زیرخاکی با تلاش ناکام او برای خروج از کشور همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به پایان رسید. در فصل دوم مخاطبان این سریال شاهد فرجام دردسرهای فریبرز و خوش شانسی‌ها و ناکامی‌های وی هستند.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

بازیگران سریال

پژمان جمشیدی در نقش فریبرز باغ بیشه، ژاله صامتی در نقش همسر و رایان سرلک در نقش پسر او، نقش‌های اصلی زیرخاکی ۲ را بر عهده دارند. نادر فلاح، اصغر نقی زاده و امید روحانی نیز که در فصل یک این سریال حضور داشتند، در این فصل نیز به ایفای نقش پرداخته اند. بازیگرانی همچون گوهر خیراندیش و هادی حجازی فر نیز که در فصل اول این سریال به نقش آفرینی پرداختند در فصل دوم آن حضور ندارند. از بازیگران جدیدی که به زیرخاکی ۲ پیوسته اند، می‌توان به ستاره پسیانی، هومن برق نورد، نسرین نصرتی، گیتی قاسمی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، فروغ قجابگلو، مریم سرمدی و مهری آل آقا اشاره کرد.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

نگاهی به سریال

پس از پایان فصل اول سریال زیرخاکی، مدیر گروه فیلم و سریال مرکز "سیما فیلم" مدعی شد که سریال زیرخاکی فصل دوم خواهد داشت. در ادامه، آبان ماه سال جاری بود که جلیل سامان، کارگردان این سریال از آغاز فیلمبرداری فصل دوم زیرخاکی خبر داد و با توجه به شیوع ویروس کرونا از مردم خواست که دعا کنند تا بتوانند بدون مشکل این مجموعه را به سرانجام برسانند.

فصل اول زیرخاکی به خوبی از طنز موقعیت بهره برد و همین امر، آن را از دیگر کمدی‌های رسانه ملی جدا کرد. این مجموعه در بستر تاریخ معاصر و انقلاب، وقایع دوران پهلوی و ساواک را با لحنی متفاوت روایت کرده و تحولات جامعه را در سال‌های پایانی دهه ۵۰ نشان داد.

فصل دوم زیرخاکی شروع درخشانی نداشت. بخش عمده قسمت‌های ابتدایی سریال، سکانس پلان‌های طولانی حضور فریبرز در مرز و فرار او از دست نیروهای متجاوز بعثی بود. سکانس‌های مواجهه و گفتگوی او با ستوان ارتش (هومن برق نورد) هم فاقد جذابیت و کشش لازم بود. حضور اشتباهی فریبرز در نبرد میان نیروهای ارتش و متجاوزان عراقی، نوعی تکرار بی رمق از آثاری همچون "لیلی با من" است و "ضد گلوله" بود که چندان لبخندی بر لب نمی‌آورد.

در پرداخت شخصیت‌های اصلی نیز سامان چندان دست به ترکیب قبلی نزده و تنها ظرایفی در جهت جذاب‌تر شدن به آنها بخشیده است. به طور کلی از لحاظ ساختاری، زیرخاکی نسبت به فصل اول آن پیشرفت بیشتری داشته و فرم چشم‌نوازتری دارد که بخش مهمی از آن مرهون دکوپاژ کارگردان و بخش دیگری از آن به طراحی صحنه و لباس دقیق و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای استاندارد آن باز می‌گردد.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

کارگردان سریال

جلیل سامان متولد سال ۱۳۴۸، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان ایرانی است. "ارمغان تاریکی"، نخستین سریال او در مقام کارگردان است که در ادامه باعث ساخت سه گانه ای توسط او با مضمون انقلاب اسلامی شد. شهرت سامان بیشتر به سبب کارگردانی این سه گانه، "ارمغان تاریکی" (۱۳۸۹)، "پروانه" (۱۳۹۱) و "نفس" (۱۳۹۶) است. هر سه سریال دارای مضمون تاریخی است و رویدادهای ایران را در دهه پنجاه و شصت هجری مورد توجه قرار می‌دهد اما این بار در زیرخاکی، طنز را چاشنی نگاه خود به وقایع انقلاب کرده و در این سریال، رویکرد جدیدی داشته است.

او همچنین تعدادی سریال تلویزیونی را نیز در مقام نویسنده به نگارش درآورده که "ترس و لرز"، "قصه قرارگاه" و "گذرگاه تاریکی"، از مهم‌ترین آنها است.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

برگ برنده سریال

بدون هیچ تردیدی، ستاره بی چون و چرای زیرخاکی ۲، پژمان جمشیدی است که به بهترین شکل در قالب فریبرز جا افتاده و اندک اغراق‌هایی که در میمیک چهره اش در فصل اول این مجموعه به چشم می‌خورد را اصلاح کرده است. هر چند تأثیر بازی فوق‌العاده پارتنر وی، ژاله صامتی را نیز نباید در موفقیت او بی تأثیر دانست. در زیرخاکی ۲ نیز همچون فصل اول این مجموعه، شوخی‌های درخشانی با پاس کاری‌های به موقع و سر ضرب این دو بازیگر شکل گرفته است.

آغاز شهرت پژمان جمشیدی با بازی در سریال پژمان بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از آن در آثار مختلفی حضور پیدا کرد و با ایفای نقش در فیلم‌های کمدی پرفروش و موفق، در فهرست پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران قرار گرفت. این فوتبالیست سابق، در دنیای بازیگری تا آنجا پیش رفت که برای بازی در دو فیلم "سوءتفاهم" و "شیشلیک"، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

نظرات منفی برخی از منتقدان درباره پژمان جمشیدی، نتوانست مانعی در راه بازیگری وی باشد. او روز به روز در این عرصه به پختگی رسید. فریبرز در زیرخاکی، نقطه اوج بازیگری جمشیدی است، یک تیپ سازی درست و به اندازه که شخصیتی دوست داشتنی خلق کرده تا به تنهایی برگ برنده یک سریال باشد.

همه آنچه باید از زیرخاکی ۲ بدانید

حواشی سریال

در فصل اول زیرخاکی، انتشار عکس‌های خانوادگی گوهر خیراندیش در آمریکا، درست پیش از شروع پخش این مجموعه حاشیه ساز شد تا آنجا که تا پای توقیف آن پیش رفت.

اما برای ساخت زیرخاکی ۲ مشکل بزرگ‌تری پیش آمد. فصل اول زیرخاکی در بازپخش دچار سانسور شد و جلیل سامان در اعتراض به این موضوع، از ساخت فصل دوم آن انصراف داد. در نهایت با پیگیری‌های رضا نصیری نیا، تهیه کننده سریال، سامان به کار بازگشت و فصل دوم ساخته شد.

ابتدا قرار بود بخش‌هایی از فصل دوم این سریال در ترکیه جلوی دوربین برود، اما به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، بخش‌های مربوط به ترکیه حذف شد و زیرخاکی ۲ با تغییراتی در داستان جلوی دوربین رفت.

کد خبر 500999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    1 0
    سریال عالیست خسته نباشید همگی عوامل سریال