اجرای بهینه مدیریت پسماند با حمایت بانوان/ افزایش بازیافت‌های خانگی

مدیرعامل شرکت بازیافت منطقه کاشان و آران و بیدگل گفت: در گذشته دفن زباله در روستاها و شهرهای این منطقه به صورت پراکنده و غیر اصولی صورت می‌گرفت و یکی از مهمترین اقداماتی که از زمان تأسیس شرکت بازیافت منطقه صورت گرفته است مدیریت و جمع آوری محل دفن با نگاه یکپارچه سازی و کاهش آثار مخرب آن است.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش چهار درصدی میانگین بازیافت پسماند در کاشان اظهار کرد: این افزایش نتایج اجرای طرح‌های مشارکتی و تأسیس این شرکت در سال‌های اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حفظ محیط زیست است به دنبال این هستیم که منفعت عامه را افزایش دهیم و این مهم از طریق مشارکت عمومی مردم امکانپذیر است و زمانی به نتیجه می‌رسد که مردم نسبت به محیط زیست خود حساس بوده و خودشان را در امور جاری و مهم شهر دخیل بدانند و به جای شهرنشین بودن، شهروند مسئولیت‌پذیر باشند.

مدیرعامل شرکت بازیافت منطقه کاشان و آران و بیدگل افزود: در بحث بازیافت امروزه متأسفانه از میانگین آمار کشوری نیز عقب‌تر هستیم و در حال حاضر میانگین ایران ۱۷ تا ۱۸ درصد بوده و آمارهای جهانی چهار الی پنج برابر این است حال این عدد در کاشان قبلاً شش درصد بود که امروز با تمهیدات اندیشیده شده و مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری پیمانکاران به رقم ۱۰ درصد رسیده است؛ اما هنوز هم از میانگین کشور فاصله داریم.

وی یادآور شد: به منظور اجرای بهینه مدیریت پسماند لازم است سبک زندگی امروز تغییر کند و در این تغییر باید حتماً بانوان نیز نقش داشته باشند و تحت این شرایط به افزایش منابع و افزایش ثروتی دست خواهیم یافت که تاکنون مغفول مانده و نادیده گرفته شده است.

حیدری تاکید کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته با اجرای طرح‌های مشارکتی همچون طرح زیست بانو که به همت معاونت خدمات شهری و محیط زیست و همکاری مناطق پنجگانه در حال اجراست امکان ارتقای مشارکت شهروندان و به ویژه بانوان و افزایش بازیافت و تفکیک پسماند از مبدا مهیا شده و حاصل آن دفن کمتر زباله و کمک به حفظ منابع و کاهش تخریب محیط زیست در آینده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در گذشته دفن زباله در روستاها و شهرهای منطقه کاشان و آران و بیدگل به صورت پراکنده و غیر اصولی صورت می‌گرفت و یکی از مهمترین اقداماتی که از زمان تأسیس شرکت بازیافت منطقه صورت گرفته است مدیریت و جمع آوری محل دفن با نگاه یکپارچه سازی و کاهش آثار مخرب زیست محیطی زباله بوده که این امر با همکاری اداره محیط زیست در حال انجام است.

کد خبر 500850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.