۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
نامزدهای مستقل جویای کار!

تکثر نامزدها و جای خالی احزاب انتخاب افزاد اصلح را برای شهروندان زنجان سخت کرده و آن‌ها بیش از آنکه برنامه ببینند، عکس و پوستر زیبا از نامزدها را در شهر می‌بینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شهر زنجان ۲۳۵ نفر نامزد عضویت در شورای شهر هستند و برای تصدی ۹ کرسی در تالار شورای شهر زنجان به رقابت پرداخته‌اند. با وجود شیوع کرونا و کم رنگ شدن تبلیغات کاغذی و استقبال نامزدها برای تبلیغات در فضای مجازی، همچنان سیما و منظر شهری شاهد بد اخلاقی، تخریب اموال عمومی و تخلفات انتخاباتی است که واکنش‌هایی را از جانب شهروندان به دنبال داشته است.

نامزدها عموماً شعار تغییر می‌دهند و برخی هم از حمایت ساکنین شهرک‌ها و مناطق و محلات مختلف در پوسترهای تبلیغاتی خود خبر می‌دهند. البته در تبلیغات انتخابات دوره ششم شورای شهر کمتر شاهد حضور کاندیداها از جانب جناح یا حزب خاصی هستیم. یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر در دوره پنجم، از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کرده و دلیل این اقدام خود را رد صلاحیت همفکرانش اعلام کرده است.

حزب اعتماد ملی شعبه زنجان، حزب همبستگی دانش آموختگان، حزب اراده ملت ایران، ندای ایرانیان و حزب پیشرو اصلاحات با اعلام حمایت خود در قالب ائتلاف جمعی از احزاب اصلاح طلب از دو نفر از نامزدها حمایت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد احزاب به همگونی لازم همچون دوره‌های گذشته دست نیافته‌اند و نامزدهای این دوره از شورا اغلب از افراد جوان و جویای نام هستند که ترجیح می‌دهند به صورت مستقل در عرصه انتخابات حضور یابند.

احزاب اصلاح‌طلب به‌صورت رسمی اعلام آمادگی نکردند

رضا عسگری، فرماندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که هیچ ارزیابی مشخصی در خصوص گرایش‌های سیاسی نامزدها نشده است گفت: نامزدهای دوره ششم شورای شهر زنجان اکثراً نیروهای جوان و ناشناخته اند و حدود سه تا چهار نفر از اصلاح طلبان شاخص در این دور حضور دارند و تاکنون جبهه‌های اصلاح‌طلبانه و احزاب اصلاح طلب به صورت رسمی اعلام آمادگی نکرده‌اند.

عسگری با اشاره به این که چهار ائتلاف منتسب به جریان اصولگرایی در انتخابات مطرح هستند افزود: یک ائتلاف با انتساب به آقای رئیسی و ائتلاف دیگر با انتساب به آقای طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در قالب اصولگرایی ائتلاف خود را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: چندین جریان صنفی به شکل غیر رسمی نیز در قالب جریان صنفی بازاریان، اصناف و ورزشکاران در انتخابات حضور خواهند داشت.

فرماندار زنجان با انتقاد از عملکرد ضعیف احزاب در زنجان گفت: حتی در مورد ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری مسئولین ستادها بعد از پیگیری‌های مکرر به صورت رسمی معرفی شدند در حالی که احزاب باید جدی تر و فعال‌تر در عرصه حاضر شوند که منجر به مشارکت حداکثری شود.

مردم به عکس‌ها رأی می‌دهند نه برنامه کارساز نامزدها

سولماز شهبازی معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی استان زنجان به خبرنگار ایمنا گفت: در شهر زنجان بیش از ۲۰۰ نفر برای ۹ کرسی در رقابت هستند و به عبارتی برای هر کرسی ۲۲ رقابت می‌کنند بنابراین نه تنها کار نامزدها دشوار است کار مردم نیز دشوار است..

وی با تاکید بر این که نامزدها در پوسترهایشان به نوشتن نام و نام خانوادگی، تحصیلات و کد انتخاباتی بسنده کرده‌اند. اظهار کرد: افراد با تجربه شهر یا به عبارتی استخوان دارها کمتر وارد عرصه شده‌اند و بسیاری از جوان‌ترها و افراد جویای کار عضویت در شورا را چراغی در مسیر جستجوی کار و برخی نیز عضویت در شورا را محملی برای افزایش ضریب نفوذ و قدرت می‌دانند.

شهبازی با اشاره به خلأهایی که در تبلیغات انتخابات شوراها مشهود است، گفت: تبلیغات نامزدها پر از بی برنامگی بوده و گویا قرار است مردم به عکس‌ها و کدهای انتخاباتی رأی بدهند و نه برنامه‌های کارساز نامزدهایی که قرار است وارد شورای شهر شوند.

معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی استان زنجان یادآور شد: نامزدهای انتخابات باید درباره نحوه نظارت و شفافیت در مدیریت شهری، پروژه‌های مهم شهر، برآورد سرمایه و سرمایه گذاری، تعیین تکلیف نیروهای مازاد شهرداری‌ها، بدهی‌ها، پروژه‌های نیمه تمام، نقش شورا در اشتغال‌زایی و پویایی شهر و تعیین عوارض در حمایت از اقشار آسیب پذیر در سیمای شهر و فرهنگ و هنر به گونه‌ای که توان تحقق آن باشد سخن بگویند تا مردم بدانند از بین صدها نامزد، چگونه باید انتخابی شایسته داشت.

شهبازی یادآور شد: در تبلیغات چند ائتلاف مطرح زنجان هم برنامه مشخص و مدونی وجود ندارد و جریان‌های فکری هستند که در تبلیغات غالب‌اند. در این انتخابات قرار است هزاران نفر برای میلیاردها تومان سرمایه مردم تصمیم‌گیری کنند لذا باید فضایی مناسب و پویا برای مناظره نامزدها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند به ارائه برنامه‌های خود بپردازند.

کد خبر 500824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.