زمان مناسب دریافت واکسن برای بیماران سرطانی

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سرطان، پیوند و افراد دارای نقص ایمنی گفت: زمان مناسب برای دریافت واکسن کرونا برای بیماران مبتلا به سرطان بسته به نوع بیماری و درمان (رژیم شیمی درمانی) متفاوت است.

الهه نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماران سرطانی دو دسته‌اند، اظهار کرد: برخی از افراد مبتلا به سرطان خون هستند و برخی دیگر مبتلا به تومورهای توپر هستند که سرطان سایر اعضای بدن مثل سرطان ریه، سرطان کبد، سرطان کلیه و سرطان مغز را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شدت بیماری در افراد مبتلا به سرطان در صورت ابتلاء به کرونا بیشتر است و این بیماران بیشتر از سایرین در معرض مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ هستند؛ واکسیناسیون آن‌ها نیز در اولویت قرار دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سرطان، پیوند و افراد دارای نقص ایمنی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به سرطان خون یا تومورهای توپر که ممکن است در سایر قسمت‌های بدن درگیر متاستاز شوند، زمانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند و بسته به رژیم شیمی درمانی که دارند ایمنی سلولی در بدن آنها کاهش پیدا می‌کند و موجب نقص ایمنی می‌شود.

نصری تصریح کرد: در میان بیماران مبتلا به سرطان نیز اولویت واکسیناسیون با افرادی است که طی ۶ ماه گذشته مبتلا به سرطان شده‌اند و در حال دریافت رژیم ایمونوتراپی هستند، زیرا سطح ایمنی در بدن آنها نسبت به افرادی که قبلاً مبتلا به سرطان بودند و درمان شده‌اند یا بیمارانی که بیشتر از شش ماه از درمان آنها گذشته کمتر است.

وی اضافه کرد: درمان هرکدام از سرطان‌ها از جمله سرطان خون نیازمند رژیم‌های شیمی درمانی متفاوت است و بسته به نوع بیماری ممکن است رژیم درمانی قوی‌تری نیاز باشد که در پی آن نقص ایمنی نیز بیشتر خواهد بود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سرطان پیوند و افراد دارای نقص ایمنی تاکید کرد: در صورت امکان بهتر است بیمار قبل از انجام دریافت رژیم سنگین واکسینه شود، زیرا این نوع رژیم شیمی درمانی ایمنی بدن بیمار را به شدت کاهش می‌دهد و سلول‌های ایمنی کاملاً از بین می‌رود و این بیماران در برابر بیماری کرونا و عوارض آن درگیری و مرگ و میر شدیدتری دارند.

نصری با بیان اینکه زمان دریافت واکسن کرونا برای بیماران مبتلا به سرطان بسته به نوع بیماری (نوع سرطان) و نوع درمان (رژیم شیمی درمانی) متفاوت است، گفت: همه انواع رژیم‌های شیمی درمانی ایمنی سطح ایمنی بدن را کاهش نمی‌دهد به طور مثال انجام رژیم اولیه شیمی درمانی برای افرادی که لوسمی حاد دارند منجر به از بین رفتن سلول‌های ایمنی می‌شود و واکسیناسیون در زمان دریافت این رژیم مناسب نیست.

وی ادامه داد: بعد از سه هفته بیمار می‌تواند واکسن را دریافت کند و ایمنی ناشی از تزریق واکسن نیز ایجاد می‌شود با این حال زمان دریافت واکسن کرونا برای هر بیمار بسته به نوع سرطان درمان، متفاوت است، به علاوه بدن هر بیماری نسبت به درمان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد.

این فوق تخصص در رابطه با بیماری‌های عفونی در سرطان پیوند و افراد دارای نقص ایمنی با بیان اینکه بهترین زمان برای دریافت واکسن برای هر بیمار مبتلا به سرطان متفاوت و تشخیص آن بر عهده پزشک معالج است، عنوان کرد: سطح سلول‌های ایمنی برخی بیماران پس از شیمی درمانی سریع‌تر بالا می‌آید و در نتیجه دریافت واکسن برای آنها در مدت زمان کوتاه‌تری ممکن است در حالی که برخی بیماران دیگر به دلیل سن بالا، ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای و یا دریافت چند دوره شیمی درمانی، سطح سلول‌های ایمنی آنها دیرتر افزایش پیدا می‌کند و زمان دریافت واکسن برای این دسته از بیماران ممکن است با فاصله بیشتری ممکن باشد.

کد خبر 500801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.