ژنتیک چه تاثیری بر افزایش افسردگی در زنان دارد؟

یک روان‌درمانگر با بیان اینکه شیوع افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است، گفت: بالای ۸۰ درصد مراجعه کنندگان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند که این به معنای اختلالات روانی بیشتر در زنان و دختران نیست بلکه به دلیل تفات فردی میان زنان و مردان است.

به گزارش ایمنا، نویداله نوری در وبینار "دختران توانمند و شهر متعالی" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و با مشارکت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، برگزار شد، اظهار کرد: خیلی از وقت‌ها چون خانم‌ها بیشتر به اطراف توجه دارند بیشتر تحت اثر فشارهای محیطی قرار می‌گیرند و از این رو شیوع افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. از سوی دیگر زنان بیشتر تحت تأثیر محرک‌های منفی و مثبت قرار می‌گیرند.

به گفته وی، خانم‌ها درک هیجانی و عاطفی بیشتری نسبت به آقایان دارند و بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و خود افشایی آنها بالاتر از مردان است.

ژن افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است

این مشاور تصریح کرد: شاهد این هستیم که بیشترین نرخ خودکشی در خانم‌ها و بیشترین نرخ خودکشی موفق در آقایان است چراکه خانم‌ها به دلیل توجه و ادراک عاطفی بالا فشارها و نگرانی‌ها را بیشتر دیده و افسرده می‌شوند اما در عین حال جنبه‌های مثبت زندگی را نیز بیشتر تشخیص می‌دهند و به همین دلیل نرخ خودکشی موفق در آنها کمتر است.

این روان‌درمانگر ادامه داد: بین دختر بودن و افسرده بودن ارتباط مستقیمی وجود ندارد اما تمایل ژن افسردگی در خانم‌ها بیشتر است. برخی عوامل ایحاد افسردگی مرتبط با جنسیت است به این معنا که برخی عوامل مؤثر بر ایجاد افسردگی در پسران وجود دارد که بر دختران مؤثر نیست و بالعکس.

از دست دادن زیبایی زنان را مستعد افسردگی می‌کند

نوری این را هم گفت که از جمله عوامل مؤثر بر ایجاد افسردگی در مردان از دست دادن شغل و یا توانایی فیزیکی است در حالی که از دست دادن زیبایی زنان را مستعد افسردگی می‌کند. شرطی سازی و نسبت دادن برخی ویژگی‌ها بی دلیل به خانم‌ها نیز منجر به ایجاد افسردگی در آنها می‌شود.

این مشاور افزود: زنان بیشتر تحت تأثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرند و همین امر منجر به افسردگی بیشتر آنها نسبت به مردان می‌شود. از سوی دیگر تغییرات هورمونی، عوامل اجتماعی اعم از مسئولیت زنان و دختران و نگرش جامعه به زنان و دختران از جمله عوامل ایجاد کننده افسردگی در زنان و دختران است. در این بین مسائل زیست شناختی به معنای اندام‌ها و ژنها نیز در افسردگی زنان مؤثر است.

وی با تاکید بر اثر ژنتیک بر افسردگی دختران و زنان، گفت: سهم دریافت اطلاعات ژنی افسردگی برای دختران در خانواده‌هایی که دارای ژن افسردگی هستند بیشتر از پسران است. هورمون‌ها خلق و خوی افراد را در دست می‌گیرند.

نوری در پایان گفت: ما هر عاملی را به افسردگی ربط می‌دهیم بلکه تمام افراد گاهی دچار غم و اندوه می‌شوند و این به معنای افسردگی نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر 500746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.