علائم بروز لخته خون پس از دریافت واکسن کرونا

برخی افراد ممکن است پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی جدی مانند لخته شدن خون را تجربه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بروز عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کووید -۱۹ کاملاً طبیعی است. این اتفاق نشان می‌دهد که واکسن وظیفه خود در زمینه تولید آنتی بادی را به خوبی انجام داده است، اما گاهی اوقات ممکن است عوارض ناشی از دریافت واکسن کرونا یک تهدید جدی برای سلامت افراد در نظر گرفته شود. در بعضی موارد نادر، ممکن است افراد پس از دریافت واکسن کووید -۱۹ لخته شدن خون را تجربه کنند که این اتفاق خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد به همین دلیل لازم است افراد علائم مربوط به لخته شدن خون پس از دریافت واکسن کووید -۱۹ را جدی بگیرند و به آن‌ها توجه کنند.

لخته شدن خون چیست؟

لخته خونی به منزله یک توده خونی است که از حالت مایع به حالت ژل مانند یا نیمه جامد تبدیل می‌شود. لخته شدن خون یکی از مکانیزم‌های اساسی رگ‌های خونی است که در بعضی موارد مانند مصدومیت یا بریدگی مانع از دست دادن حجم زیادی از خون بدن افراد می‌شود، اما در صورتی که خون بدون هیچ دلیل خاصی داخل رگ‌های خونی لخته شود مانع عبور جریان خون و انتقال آن به ریه‌ها و مغز می‌شود و در این صورت خطر ابتلا به سکته مغزی و مشکلات تنفسی افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی علائم مربوط به لخته شدن خون می‌پردازیم:

نفس نفس زدن و درد قفسه سینه

آمبولی ریه یکی از رایج‌ترین انواع حمله ترومبوتیک است که ممکن است پس از دریافت واکسن کرونا رخ دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لخته خون به ریه‌ها باز می‌گردد و جریان حیاتی خون را مسدود می‌کند در صورتی که آمبولی ریه به موقع تشخیص داده نشود سلامتی فرد به خطر می‌افتد. اولین علائم بروز آمبولی ریه نفس نفس زدن، سرفه خونی یا احساس درد در قفسه سینه است.

بدن درد و راش پوستی

احتمال لخته شدن خون در اندام‌ها تحتانی و بازوها نیز زیاد است. علائم احتمالی بروز این مشکل شامل درد ناگهانی، تورم و تغییر رنگ اندام‌های بدن می‌شود. هنگامی که خون در بدن افراد لخته شود، ممکن است رگ‌های خونی پای او آبی یا قرمز رنگ شوند. رنگ پوست ناحیه‌ای از بدن که خون در آن قسمت لخته شده است نیز به دلیل آسیب دیدن رگ‌های خونی، تغییر خواهد کرد.

دل درد

با وجود این که مشکلات گوارشی جز عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا طبقه بندی نمی‌شود، اما در صورتی که پس از دریافت واکسن کرونا دل درد غیر عادی را تجربه کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی متخصصان معتقد هستند افرادی که پس از دریافت واکسن کرونا به دل درد یا حالت تهوع مزمن دچار می‌شوند ممکن است خون در شکم آن‌ها لخته شده باشد.

سردرد و تاری دید

ممکن است خون در مغز افراد لخته شود و سکته مغزی رخ دهد از جمله علائم بروز سکته مغزی ایجاد مشکلات ناگهانی در صحبت کردن، تاری دید، هذیان گفتن و سردرد شدید و ناتوان کننده است. در موارد شدیدتر و جدی‌تر، لخته خون می‌تواند مانع رسیدن خون به رگ‌ها شود در این صورت اکسیژن خون کاهش پیدا می‌کند و خطر مرگ و میر افراد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با وجود این که ممکن است برخی افراد پس از دریافت واکسن کرونا لخته شدن خون در بدن را تجربه کنند، اما به خاطر داشته باشید در صورتی که این مشکل به موقع تشخیص داده شود خطر بروز مشکلات مربوط به آن کاهش پیدا می‌کند. متخصصان معتقدند که خطر ابتلاء به لخته خون در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بیشتر از افرادی است که واکسن آن را دریافت می‌کنند. بنابراین این موضوع نباید مانع واکسن زدن افراد شود. در صورتی که افراد طی ۲۰ روز اول پس از دریافت واکسن کرونا، علائم غیر عادی را مشاهده کردند باید به پزشک مراجعه کنند. تشخیص به موقع لخته خون و علائم مربوط به آن به درمان سریع این مشکل کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 500626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    39 87
    از ترس کرونا که یه چیزی شبیه آنفلوآنزاست و با 2 هفته استراحت خوب میشه، طرف میره واکسن میزنه دستی دستی باعث سکته مغزی خودش و بدبختی عزیزانش تا آخر عمر میشه. میگه نگران نباشید! به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید خوب میشید!! انگار تا حالا اینهمه آدم که سکته مغزی میکردند بلد نبودند به پزشک مراجعه کنن یا بیخیالی طی میکردند میذاشتند 2 ماه بعد میرفتند دکتر!! اصلا سکته مغزی وقتی که علائم داد دیگه کار خودشو کرده تموم شده رفته جناب باصطلاح متخصص. وقتی اون علائم رو مشاهده کردی، یعنی دیگه سکته کرده ای رفته پی کارش. دیگه پارگی یا لخته خون رو چیکارش میخوای بکنی؟؟ چرا بیخودی با اصرار به واکسن مردم رو راهی قبرستون میکنی؟
    • آرش NL ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      49 17
      بنظرم اونقدر شما کوته بینانه قضاوت کردید که نیاز به ارائه برهان نیست برهانش کشته شدن روزانه صدها نفر بر اثر کوید تنها در ایران است
    • الی IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      32 15
      انگار هنوز نمیدونی که قضیه چیه و کرونا شبیه انفولانزا نیست. یکم اطلاعاتتو ببر بالا برای خودت و اطرافیانت خوبه.
    • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      40 11
      سلام. متاسفانه شما جزو آن دسته نادانانی هستید که وضعیت امروز رو سبب شدید. حداقل در خانه بمانید.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      31 12
      خیلی احمقی
    • حسین IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      10 4
      من ۸سال است که لخته در پای راستم زده خیلی نگرانم برای درمان از شما دوستان عزیز راهنمای می خواهم.ب
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      23 10
      ایا کسی که غلظت خون داره واکسن بزنه براش مشکل پیش نمیاد
  • امین IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    10 12
    ایا سوزش توی دست و پا بعد از واکسن استرازنکا هم علامت لخته شدن خون هست؟
    • حسین IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      9 4
      سوال منم هست این علام رو بعد واکسن استرازنکا واسم پیش اومده
  • Roza_gh IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 6
    من ۳روز پیش واکسن سینوفارم زدم وهرروز درد داخل کشاله رانم بیشتر شد الان به سختی راه میرم ورم کرده پام تو گوگل سرچ کردم از مشخصات انعقاد خونه الان خیلی میترسم و وضعیت بیمارستان هاام اینقدر وحشتناکه نمیدونم چیکار کنم کلا بیخیال دوز دوم واکسنمم شدم
  • ارزو رحیمی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 5
    همسر بنده نزدیک ۱۷ روز دز اول آستارزنکارو تزریق کرده امروز دوسه بار احساس سوزش قلب داشت الان خیلی نگرانه چون میگه از لخته شدن خون میترسه ایا جای نگرانی هست
    • محمد IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      10 7
      آسپرین کودک مصرف کنید...چند روز ورزش کنید
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    13 11
    پدرم دوز اول رو براش سینوفارم زدن ،دوم رو استرازنکا، الان بیست روزه تو رختخوابه، چهار بار سکته کرده ،نمیتونه راه بره حرف بزنه،بچه هاش رو نمیشناسه، ،،، چه چیزی میشه گفت؟
    • فاطمه IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      11 4
      برادر من چرا دو دوز رو متفاوت تزریق کردید اخه به پدرتون اینقدر تو تلویزیون رسانه اینترنت میگن دو دوز باید مثل هم باشه. کسی که سینوفارم زده باید دوز دومش سینوفارم باشه اگه سینوفارم نشد میتونه برکت بزنه و بالعکس. چون این دو از یک پلتفرم هستن و واکسن استارازانکا و اسپوتنیک هم از یک پلتفرم دیگه. چراااا پرسجو نمیکنید
  • دوست مهربان IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    39 12
    سلام آیا واکسن سینوفارم هم باعث لخته شدن خون میشه؟ چون من غلضت خون دارم و کبد چرب گرید ۲نمیدونم بزنم یانه میشه راهنمایی کنید.ممنون