خبرنگاران و مجریانی که از ایران مهاجرت کردند

همزمان با پایان برنامه "سیم آخر" با اجرای رضا رشیدپور، مجری شناخته شده، طی روزهای گذشته استوری او در صفحه اینستاگرام بار دیگر جنجال برانگیز شد. به گونه ای که برخی از رسانه ها خبر از مهاجرت این مجری به خارج ازکشور دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رشیدپور در صفحه شخصی خود یک استوری با کپشن: " اما خودم را جا گذاشتم " از درون هواپیما به اشتراک گذاشت. برخی از رسانه‌ها و کاربران، این عکس و نوشته را به مهاجرت رشیدپور و رفتن او از ایران تعبیر کردند. اما این مجری یک روز بعد با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود، شایعه مهاجرتش را تکذیب و اعلام کرد که در حال ساخت برنامه‌ای تازه برای فضای اینترنت است.

رشیدپور در این ویدئو گفت: " من اهل مسافرت هستم، اما اهل مهاجرت نیستم. الان هم سفر کردم نه هجرت. سفرم هم اتفاقاً داخل ایران است و ایران عزیز را خیلی دوست دارم. تمام آرزویم این است که بتوانم کنار مردم و نفس به نفس مردم زندگی کنم. حرف‌ها و تشویق‌ها و گلایه‌ها و فحش‌هایشان را همین جا، کف خیابان بشنوم. من را چه به مهاجرت! این نکته عجیبی است که چرا تا عکس پنجره هواپیما می‌بینیم، فکر می‌کنیم کسی مهاجرت کرده! "

او ادامه داد: " من ایران را خیلی دوست دارم و هیچ وقت نه تمایلی به مهاجرت داشته و نه مهاجرت می‌کنم. هر چند مهاجرت را ایراد نمی دانم، اما در سلیقه شخصی من نیست. این روزها به سبب کارم که برنامه خاصی برای اینترنت می‌سازم، در سفر هستم. "

در سایه جنجال

رشیدپور مجری باهوش و زیرکی است و به خوبی می‌داند چگونه توجه‌ها را به خود معطوف سازد. او به جای شفاف صحبت کردن از جمله‌ای دو پهلو استفاده کرد تا بار دیگر حواس‌ها راا به سمت خود جمع کند. یک معنای ساده که از جمله او بر می‌آمد این بود: "برای مدتی به سفر می‌روم، اما دلتنگ کشورم هستم. "

پس از آنکه مسابقه سیم آخر با اجرای رشیدپور به پایان رسید و یک شکست واقعی را در کارنامه اجرای او به ثبت رساند، مهم‌ترین سوال این بود: آیا رشیدپور می‌تواند بار دیگر خود را به عنوان یک مجری تأثیرگذار میان مخاطبان معرفی کند؟ او پس از برنامه موفق "حالا خورشید"، فرصت مناسبی برای عرض اندام به دست نیاورد تا وجهه خود به عنوان یک مجری مسلط به تاک شو را حفظ کند.

"سیم آخر" یک مسابقه اطلاعات عمومی بود که شکل اجرای آن با نمونه‌های مشابه فرق داشت. اما بعد از پخش چند قسمت، کارکرد این تفاوت از بین رفت و به یک مسابقه عادی و کم بیننده بدل شد. کار رشیدپور هم به عنوان مجری، تنها این بود که با شرکت کننده ها خوش و بش کند و بخندد تا بتواند کمی هیجان به مسابقه تزریق کند.

حقیقت این است که مسابقه‌هایی از جنس سیم آخر، ابتکار عمل و خلاقیت را از مجریانی همچون رشیدپور می‌گیرد و انگیزه‌ای برای آنها باقی نمی‌گذارد. ایجاد جنجال و شایعه، بهترین گزینه برای توجه اذهان عمومی به رشیدپور بعد از شکست برنامه آخر وی بود که با زیرکی خاص او، به خوبی انجام شد.

خبرنگاران و مجریانی که مهاجرت کردند

سالانه تعداد زیادی از ایرانیان به کشورهای مختلف مهاجرت می‌کنند، اما هدف آنها از مهاجرت مشترک نیست. عده‌ای برای ادامه تحصیل و عده‌ای دیگر برای کسب حقوق شهروندی و گذرنامه دوم و عده‌ای هم برای برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر و یا تضمین آینده فرزندان، ترک وطن می‌کنند. در هر حال و با هر دلیلی در چند دهه اخیر، شاهد روند صعودی مهاجرت از ایران بوده ایم. در میان اهالی کوچ، هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران و مجریان از آنجایی که در رصد روزانه و هفتگی مخاطبان هستند، بیش از دیگران به چشم می‌آید.

پس از سال ۸۸ موج تازه ای از مهاجرت، این بار برای اصحاب رسانه رقم خورد و تعداد پر شماری از خبرنگاران و مجریان جوان، راهی رادیو و تلویزیون‌های بیگانه همچون بی بی سی، من و تو و بعد از آن ایران اینترنشنال شدند. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین این مهاجرت‌ها:

مزدک میرزایی

مزدک میرزایی را باید از مطرح ترین خبرنگارانی دانست که در سال‌های اخیر مهاجرت کرد و به نظر می‌رسد کوچ بی بازگشتی داشته است. او گزارشگر مطرح برنامه‌های فوتبالی شبکه ۳ بود، اما به شبکه ایران اینترنشنال رفت و در برنامه هت تریک، همکار فرشید منافی، مهدی رستم پور و دیگر خبرنگاران ایرانی شد. میرزایی پس از آنکه به اروپا رفت خبر پیوستن خود به این شبکه را رسانه‌ای کرد و اعلام کرد که ماهانه ۱۰ برابر حقوق صدا و سیما، درآمد دارد.

فرشید منافی

فرشید منافی از مطرح ترین مجریان رادیو جوان در ایران بود. برنامه روی خط جوانی او آنقدر هوادار داشت که بسیاری معتقد بودند طرفداران این برنامه از نظر تعداد شنونده حتی به مخاطبان تلویزیونی هم پهلو می‌زند. این مجری جوان در دوران اوج فعالیت‌های خود از ایران رفت و در رادیو فردا (یک شبکه رادیویی ضد انقلاب) مشغول به کار شد و اکنون هم در رادیو پس فردا مشغول به کار است. بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که منافی با وجود استعداد بالا در اجرا و گویندگی، هیچ وقت نتوانست در جذب مخاطب موفق باشد.

سید محمد حسینی

سید محمد حسینی، یکی از مجری- بازیگرهای متفاوت بعد از انقلاب بود که با فاصله گرفتن از اجراهای خشک و استاندارد و خرج کردن انرژی فراوان توانست طرفداران بسیاری را برای خود دست و پا کند. او از ابتدای شروع به کار شبکه تهران تا سال ۸۴، مجری این شبکه بود که برنامه‌های او به ویژه با زوج سید کاظم احمدزاده، مخاطبان بسیار داشت.

پس از درگیری او با شکایاتی مبنی بر کلاهبرداری مالی در زمینه انبوه سازی، از صدا و سیما اخراج شد و ابتدا به امارات و شبکه ای ایرانی پیوست و بعد از آن به آمریکا رفت و در برنامه‌های ماهواره‌ای مشغول به کار شد. حسینی هرگز نتوانست حتی ذره‌ای از محبوبیت‌ها و موفقیت‌های داخل ایران را تکرار کند و حرف‌های تند و تیز سیاسی هم کمکی به او نکرد. او در این اواخر اقدام به تولید یک برنامه با عنوان ری استارت کرد که در قسمت‌هایی از این برنامه هواداران خود را به آتش زدن اماکن دولتی دعوت کرد.

مهدی رستم پور

اهالی ورزش مهدی رستم پور را به واسطه گزارش‌های ورزشی اش در شبکه خبر، رادیو ورزش و شبکه جام جم می‌شناسند. او در سال ۲۰۰۹ بعد از اعزام به مسابقات جهانی کشتی در دانمارک، به کشور بازنگشت و از همان جا درخواست پناهندگی داد. او در مطبوعات ایران به عنوان تحلیلگر شناخته می‌شد، اما بعد از مهاجرت به عنوان خبرنگار آزاد شبکه‌هایی مثل رادیو فردا و بی بی سی همکاری دارد.

احمد صمدی، نیلوفر پورابراهیم، فرناز قاضی زاده و هادی نیلی از جمله دیگر خبرنگارانی هستند که از ایران کوچ کرده و حالا در شبکه‌های فارسی زبان خارجی، کار می‌کنند.

کد خبر 500583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.