همتی: سیاست بیش از حد بر اقتصاد کشور حاکم شده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسایل اقتصادی ما به خصوص در استان‌ها تحت تاثیر نگاه سیاست قرار دارد و این نگاه باعث شده که ما نتوانستیم از ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالناصر همتی عصر روز دوشنبه در گفتگو با مردم گیلان از شبکه باران با بیان اینکه تغییر ریل اقتصاد و بازنگری در نحوه اداره جامعه جز اولویت‌های بنده در دولت سیزدهم است، اظهار داشت: به این امید وارد صحنه شدم تا ورود من بتواند کمک کند که ما این ریل گذاری اقتصادی را اصلاح کنیم و این آخرین فرصت باقیمانده برای اصلاح اقتصاد را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه به همین دلیل گفته‌ام که چهار سال می‌خواهم رئیس جمهور شوم، افزود: بسیاری از رئیس جمهوری‌هایی که تا به امروز آمده‌اند چهار سال نخست اصلاحات اقتصادی انجام و کشور را در مسیر قرار دهند، اما برای محافظه کاری در چهار سال دوم جهت کسب رأی مردم اقدامات اساسی برای اصلاح نمی‌توانند انجام بدهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به جانباختگان بیماری کووید ۱۹ در استان گیلان و تسلیت به خانواده‌های آنان خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم در اولین فرصت واکسیناسیون سریع و عادلانه را به اتمام خواهیم رساند.

همتی با بیان اینکه باید چند نکته را برای اینکه چرا وارد صحنه ریاست جمهوری جمهوری شدم برای مردم گیلان بیان کنم، اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشورمان ما شرایط مطلوبی نیست، من فکر کردم اگر این روندی که اکنون در بخش اقتصاد کشور ادامه دارد، به همین روش ادامه دهیم ممکن است حتی نتایج بدتری برای کشور داشته باشد.

وی گفت: اکنون اقشار مختلفی از مردم در استان‌های مختلف کشور گرفتار بیکاری و معیشت هستند، رفاه و آسایش زندگی آنان تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حاکم شدن نگاه سیاسی بر اقتصاد کشور اظهار داشت: علتش بر این موضوع بر می‌گردد که نگرش اقتصادی در بین مسئولان کم است، در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد قرار داده‌اند و بر مبنای طراحی‌های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم قدم برمی دارند.

همتی با تاکید بر اینکه هر اقدامی در کشور نهایت باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد، افزود: اگر قرار باشد سیاست‌هایی اتخاذ و اقداماتی در دولت انجام دهیم که نهایت حق مردم ادا نشود، توفیقی نیست یعنی منظور مردم از رأی دادن به رئیس جمهور این نیست که اقداماتی انجام دهد نهایت همان رأی دهندگان از نظر اقتصادی فقیرتر، از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند، اینکه مطلوب مردم نیست.

وی ادامه داد: این تجدید نظر باید در کشور انجام شود و علت اینکه من وارد صحنه انتخابات شدم به خاطر برخورداری از تخصص اقتصادی است، طی ۴۰ سال گذشته تمام مسائل اقتصادی را زیرنظر داشتم و بنگاه‌های بزرگی از جمله بانک مرکزی را اداره کردم.

نگاه سیاسی به استان‌ها باید برداشته شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تصمیمات اقتصادی باید بر تصمیمات سیاسی بر استان‌ها حاکم باشد، اظهار داشت: ما باید نگاه سیاسی به استان‌ها را برداشته و نگاهی اقتصادی داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه زمانی که به استان‌ها با نگاه سیاسی می‌نگریم مسائل را امنیتی می‌بنیم، خاطر نشان کرد: یکی از معضلات کشور به خصوص در حوزه استان‌ها این است که از مرکز به آن‌ها سیاسی نگاه می‌شود با این نگاه طبیعی است که راه حل‌ها هم بیشتر با دید امنیتی و متمرکز و بر اساس تصمیمات در مرکز ارائه می‌شود.

وی عدم برخورداری از راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها را مشکل جدی در استان‌ها عنوان کرد و افزود: هر یک از استان‌های کشور از نظر قومی، فرهنگی، ویژگی‌های منابع، آب و هوایی، نزدیکی به دریا، همسایگان غربی و شرقی ویژگی‌هایی دارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما چاره‌ای نداریم که بتوانیم کلکسیونی از مشکلات را که به خاطر نگاه متمرکز بر اداره کشور داشته‌ایم را به تدریج از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

همتی در ادامه با بیان اینکه ویژگی هر استان باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: بر این اساس برنامه‌ای دارم که هر سه ماه یک بار با نخبگان استان‌ها و جوان‌ها، تعیین کننده در روند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان جلساتی را داشته باشیم و به تدریج و به طور جدی روند توسعه آن استان را زیر نظر بگیریم.

وی بر ظرفیت‌های استان‌های مختلف در کشور برای پیشرفت تاکید کرد و اظهار داشت: من از همه ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها گیلان آگاه هستم و از موانع و مشکلات برای پیشرفت آن اطلاع دارم ضمن اینکه می‌دانم چه کسانی جلوی پیشرفت این استان را می‌گیرند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم یک عده باندهایی در تهران از مرکز استان‌ها را اداره کنند، اضافه کرد: استان‌ها باید توسط مردم، نخبگان استان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود.

وی اظهار کرد: به طور کلی باید توسعه متوازن استان‌ها را داشته باشیم، در بسیاری از استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی مشکل جدی است اینکه و هر میزان از مرکز دور می‌شویم میزان توسعه یافتگی کاهش می‌یابد این مهم را باید با آمایش سرزمین اصلاح کنیم.

گردشگری اولویت اقتصادی استان‌ها

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری در استان‌های مختلف کشور از جمله گیلان اظهار کرد: هر یک از استان‌های کشور ویژگی‌های خاصی برای جذب توریست دارند که باید در برنامه اقتصادی آن دیده شود.

همتی با بیان اینکه سیاست جذب توریست در کشور ما ناکارآمد است، گفت در شرایط حاضر با افزایش نرخ ارز جذابیت سفر به ایران و جاذبه‌های دینی، تاریخی و سنتی برای خیلی از خارجی‌ها جذاب است، بنابراین ضمن اینکه خیلی سریع باید واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا انجام دهیم، جذب توریسم از محورهای اصلی استان‌های در دولت ما خواهد بود.

وی جذب توریسم را در رونق و اشتغال استان‌ها مؤثر دانست و افزود: اکنون در خیلی از استان‌ها بوم گردی و فعالیت‌های سرمایه گذاری در بوم گردی با هزینه کم در حال توسعه است که سیستم بانکی باید در خدمت توسعه این بخش قرار گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه مسئله بیکاری تقریباً در همه استان‌های ما مشترک است، اظهار داشت: یک علت بیکاری این است که نگاه به استان‌ها با نگاه سیاسی و امنیتی بوده بنابراین اگر نگاه ما بر مبنای تمرکز زدایی و بردن تصمیمات در داخل استان باشد در توجه به مسائل اقتصادی استان‌ها کمک کننده است.

نبود اشتغال سفره مردم را کوچک کرد

همتی در ادامه افزود: طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی ما به خاطر عمدتاً تحریم و کاهش منابعی که می‌تواند برای توسعه کشور مفید باشد، با رشد متوسط در حد سالی نیم درصد مواجه شد، یعنی ۱۰ سال گذشته نزدیک به پنج درصد، رشد، پیشرفت و ثروت افزایش یافت و کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و جهان از نظر پیشرفت و ثروت رشد قابل توجه‌ای نکرد، طبیعی است که از این ناحیه سفره مردم کوچک‌تر می‌شود که یک دلیل آن نبود اشتغال کافی در استان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بنابراین اگر بتوانیم بیکاری را به عنوان یکی از معضلات گیلان و سایر استان‌ها را مورد توجه جدی قرار دهیم و نکته دیگر توانمندسازی اقشار محروم استان است که باید مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه یارانه‌ها را هدفمند پرداخت نکردیم، گفت: دهک‌های یک، دو و سه یعنی فقیرترین دهک‌های جامعه ما به همان میزان دهک‌های بالا و ثروتمند جامعه یارانه دریافت می‌کنند این عادلانه نیست و باید حتماً به طور جدی اصلاح کنیم.

همتی افزایش حداقل دستمزد را مهمترین کار دولت عنوان کرد و افزود: چاره‌ای هم نیست، قدرت خرید مردم در شهرها و روستاها به شدت کاهش پیدا کرده ما باید قدرت خرید مردم را بخشی به صورت افزایش حداقل دستمزد و اعطای کارت‌های اعتباری خرید افزایش دهیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاح حداقل دستمزد را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: به خاطر شرایط حاکم در ۲ سال گذشته با فشار حداکثری در کشور و تورم کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد، ما باید حقوق را در حدی قرار دهیم که قدرت خرید قبلی را حفظ کنیم.

همتی اضافه کرد: تقریباً در سال ۹۶ قدرت خرید مربوط به حداقل دستمزد مبلغی نزدیک به ۳۰۰ دلار بود که با در نظر گرفتن دلار امروز حداقل باید نزدیک شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و این باید اتفاق بیفتد.

وی عادلانه و هدفمند کردن یارانه را بحث مهمی عنوان کرد و افزود: این کار حتماً باید انجام شود و متمرکز به دهک اول تا سوم قرار گیرد این مهم در دستور برنامه دولت بنده است که حتماً انجام خواهد شد.

در اعطای مسئولیت باید همه اقوام را یکسان دید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه مردم همه استان‌ها مردمان ایران است، اظهار کرد: ما باید بپذیریم هر استانی علیرغم اختلافات قومیتی، فرهنگی و مذهبی همه مردم ایران هستند و در اعطای مسئولیت‌ها و پروژه‌های استانی باید با کمک مردم همان استان، نخبگان و قومیت‌ها انجام شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

گیلان دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. واجدین شرایط رأی دهنده در استان یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۴ نفر هستند. سه هزار و ۹۲ شعبه در سراسر استان پیش‌بینی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۱۴ شعبه ثابت و مابقی سیار است. در شهر رشت انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

طبق آخرین گزارش ستاد انتخابات گیلان، در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکنون صلاحیت یکهزار و ۴۶۱ داوطلب در شهرها و ۱۳ هزار و ۳۳۰ نفر در روستاهای استان تأیید شده است.

کد خبر 500571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.