چاپ الکترونیکی یا چاپ کاغذی؛ کدام یک بهتر است؟

چاپ الکترونیکی در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است با این حال هنوز هم بسیاری از افراد خواندن کتاب‌های کاغذی و ورق زدن آن‌ها را ترجیح می‌دهند. به همین بهانه قصد داریم در این مطلب به سؤال کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیک پاسخ دهیم.

به گزارش ایمنا، زمانی که قصد چاپ کتاب را داشته باشید، باید به نکات زیادی توجه کنید و در مورد مسائل زیادی تصمیم گیری نمائید. انتخاب نوع چاپ از بین چاپ الکترونیکی و چاپ کاغذی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیماتی که است که نویسندگان و منتشرکنندگان کتاب باید به آن فکر کنند.

کتاب الکترونیکی حجم و وزن فیزیکی ندارد در نتیجه می‌توانید هزاران و حتی میلیون‌ها صفحه کتاب را در تلفن همراه یا تبلت خود ذخیره کنید و در هرجایی و هر مکانی کتابخانه بزرگ خود را به همراه داشته باشید. اما در مقابل کتاب‌های کاغذی علاوه بر حس نوستالژیک ورق زدن صفحات که یکی از علایق بسیاری از کتاب خوان‌ها است، تأثیر گذاری بیشتری دارند و طبق تحقیقات یادگیری افراد را نیز افزایش می‌دهند. اگر قصد چاپ کتاب را داشته باشید، آشنایی با مزایا و معایب چاپ الکترونیکی و چاپ کاغذی به همراه هزینه تولید کتاب به هر کدام از این روش‌ها می‌تواند به تصمیم گیری بهتر شما کمک کند.

مقایسه چاپ الکترونیکی و چاپ کاغذی

چرا کتاب‌های الکترونیکی طرفداران زیادی دارند؟

مهم‌ترین مزیت کتاب‌های الکترونیکی در مقابل کتاب‌های کاغذی، دسترسی ساده و سهولت ذخیره سازی آن‌ها است. این کتاب‌ها را به راحتی می‌توانید دانلود کنید و بدون نگرانی از اختصاص فضای فیزیکی مانند کتابخانه‌های قدیمی، در تلفن همراه، کامپیوتر یا تبلت ذخیره نمائید. این نوع از کتاب‌ها برای موسساتی که آموزش از راه دور دارند یا افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند و شرایط خرید کتاب کاغذی و فیزیکی را ندارند، بهترین گزینه خواهد بود.

از سوی دیگر قیمت تمام شده چاپ کتاب الکترونیکی بسیار پایین‌تر از چاپ کتاب کاغذی خواهد بود. اگر بودجه زیادی برای چاپ کتاب ندارید، چاپ کتاب الکترونیکی گزینه مقرون به صرفه‌تری است. کمک به حفظ محیط زیست و امکان به روز رسانی کتاب نیز از مزایای منحصر به فرد کتاب‌های الکترونیکی است. با این حال، این روش معایبی نیز دارد که باعث شده هنوز هم چاپ کتاب کاغذی طرفداران بیشتری داشته باشد. امروزه چاپخانه‌ها و انتشارات بزرگ مانند مجتمع چاپ جنگل امکان چاپ کتاب به هر دو نوع فیزیکی و الکترونیکی را فراهم کرده‌اند.

چرا چاپ کتاب کاغذی از کتاب الکترونیکی بهتر است؟

تا به اینجا با مزایای چاپ کتاب الکترونیکی آشنا شدیم؛ با این حال، نباید از مزایای چاپ کتاب کاغذی نیز به سادگی عبور کنیم. تحقیقاتی که در مورد میزان یادگیری در هنگام خواندن کتاب‌های الکترونیکی و کاغذی انجام شده است نشان می‌دهد میزان یادگیری از طریق کتاب‌های چاپی بسیار بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی است. علاوه بر کتاب‌های علمی، تحقیقات نشان داده افرادی که به مطالعه کتاب‌های رمان و داستان کاغذی می‌پردازند، در مقایسه با افرادی که همان کتاب‌ها را به صورت الکترونیکی مطالعه کرده‌اند، توانایی بیشتری در به خاطر سپردن وقایع داستان‌ها دارند.

همچنین با مطالعه کتاب‌های چاپ شده، خستگی و آسیب جسمی کمتری به چشم وارد می‌شود. از طرفی بسیاری از افراد قبل از خواب به مطالعه کتاب می‌پردازند و تحقیقات نشان داده کتاب‌های الکترونیکی باعث ایجاد اختلال در خواب افراد می‌شوند. موضوع بعدی هزینه چاپ کتاب است که در کتاب‌های کاغذی بیشتر است اما معمولاً سودآوری بیشتری نیز برای نویسندگان و منتشرکننده دارد.

مقایسه چاپ الکترونیکی و چاپ کاغذی

بر اساس هدف خود انتخاب کنید

اگر مطالبی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم را خلاصه کنیم، می‌توانیم مقایسه بهتری بین چاپ الکترونیکی و کاغذی کتاب داشته باشیم. مزایای هر یک از روش‌های چاپ شامل موارد زیر می‌شود:

مزایا چاپ کتاب کاغذی:

  • حس نوستالژیک ورق زدن کتاب و لمس صفحات آن
  • یادگیری بهتر مطالب علمی و به خاطر سپردن وقایع داستانی
  • جلوگیری از خستگی و آسیب دیدگی چشم
  • عدم ایجاد اختلال در خواب
  • عدم نیاز به دستگاه‌های الکترونیکی خاص و سهولت در استفاده

مزایای چاپ کتاب الکترونیکی:

  • امکان به روز رسانی کتاب بعد از چاپ
  • سهولت در نگهداری از هزاران کتاب
  • بدون محدودیت تیراژ و تکثیر
  • جلوگیری از قطع درختان و کمک به حفظ محیط زیست
  • قیمت تمام شده کمتر
  • سهولت در انتقال و دسترسی از سراسر جهان

انتخاب بهترین گزینه از بین این دو روش به نیاز شما و مخاطبانتان بستگی دارد. امروزه در بسیاری از موارد نسخه الکترونیکی و کاغذی به صورت همزمان چاپ و منتشر می‌شوند تا مخاطبان نیز بتوانند بر حسب نیاز خود گزینه بهتر را برای خود انتخاب کنند. برای مثال اگر قصد چاپ مجله را داشته باشید می‌توانید در کنار انتشار نسخه چاپی، همه یا بخشی از آن را به صورت الکترونیکی نیز در سایت خود قرار دهید و از طریق ایمیل برای مشترکان خود ارسال کنید.

منبع: تابناک

کد خبر 500560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.