مهار بلند مرتبه‌سازی در پایتخت/ کاهش ‌۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر

شهردار تهران یکی از اقدامات شهرداری را مهار رشد بی‌رویه بلند مرتبه سازی نسبت به دوره قبل و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در گفت‌وگویی آنلاین با کارکنان شهرداری تهران دستاوردهای مدیریت شهری پنجم را تشریح و اظهار کرد: اخیراً در شورای شهر تهران گزارش «تحویل و تحول شهرداری تهران» به شورای شهر تهران و بنا به مأموریتی که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده بود، ارائه شد.

وی افزود: این گزارش عمدتاً حول این محور که چه تحویل گرفتیم و الان که آخر دوره پنجم شوراست چه چیزی و با چه تغییراتی تحویل می‌دهیم، است.

شهردار تهران تاکید کرد: گزارش تحویل و تحول بر اساس ۹ محور، انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقا کارایی سازمان، مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی، ایمنی و محیط زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، هوشمندسازی و شفافیت است.

وی ادامه داد: در حوزه نخست؛ کاهش ۵۰ درصدی متوسط زیربنای سالانه پروانه‌های صادره مسکونی‌، کاهش میزان مغایرت ارتفاعی پروانه‌های صادره در مناطق ۱ و۲، کاهش ۶۳ درصدی تعداد پروانه‌های مسکونی مغایر با دستور نقشه و کاهش ۲۶ درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانه‌های مسکونی مغایر است که بخش عمده‌ای از پروانه‌های صادره شامل توافقات دوره قبل هم بوده است.

حناچی یکی دیگر از اقدامات در این حوزه را مهار رشد بی‌رویه بلند مرتبه سازی نسبت به دوره قبل و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه‌ها عنوان کرد و گفت: البته نمی‌توان گفت همه اینها برنامه‌ریزی ما بوده بلکه شرایط رکود هم تأثیرگذار بوده؛ اما ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

وی از کاهش سکونت پذیری تهران صحبت کرد که به گفته او با کاهش سکونت‌پذیری شهر تهران با حذف تسهیلات تشویقی (حذف‌بندهای ۵-۲ و۱۱-۴‌) و تدقیق طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تأثیر کاهنده سکونت‌پذیری افق طرح از ۱۲ میلیون ۹۴۸ هزار و ۲۵۳ نفر به ۱۱ میلیون ۳۳۵ هزار نفر رسانده است؛ البته این موضوع بحث حاکمیتی بوده که مأموریت اجرای آن در همه دوران‌ها بر عهده شهرداری تهران بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه املاک درشت دانه با وسعتی بیش از یک پنجم شهر تعیین تکلیف شد، گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۴۶۴ هکتار از اراضی شهر در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شدند و برنامه‌ریزی در این اراضی به واسطه نوع زیر پهنه و ضوابط ناظر در طرح تفصیلی تعیین تکلیف نشده بود که با تدوین مصوبات مرتبط، نیمی از آن تعیین تکلیف شده و نیمی دیگر در آخر دوره به نتیجه خواهد رسید.

وی به توسعه فضاهای عمومی شهر اشاره کرد و افزود: تهیه شش طرح بازآفرینی شهری، اتمام و بهره برداری از ۳۲ پروژه بهسازی محیطی، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی، طراحی و اجرای ۸۴ هکتار میدانگاه شهری در دستور کار است و بر اساس پیگیری‌های انجام شده ۱۲۲ هزار متر مربع از فضای کارگاهی در وسط شهر تهران آزاد شده است.

حناچی با بیان اینکه این رخدادها نشان دهنده این است که شعارهایمان در امتداد اقدامات بوده است، گفت: توسعه به مناطق جنوبی به این معنا نبوده که مناطق شمالی را تضعیف کنیم، بلکه سرمایه گذاری بیشتری پایین محور انقلاب داشتیم. به طوری که سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه‌های جنوبی از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.

وی به پروژه‌های توسعه محله‌ای اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ تا امسال دو هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده و ۸۹ درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است.

شهردار تهران اظهار کرد: تاکنون ۵۵۱ پروژه به اتمام رسیده و در سال ۹۸ این میزان ۹ درصد اعتبارات، سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ درصد از اعتبارات را در ۲۲ منطقه در حوزه تملک دارایی به خود اختصاص داد.

منبع: ایسنا

کد خبر 500474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.