همه آنچه باید درباره قهوه بدانید

خرید قهوه و مصرف آن در زندگی امروز پررنگ‌تر شده است، بنابراین توجه به فواید و مضرات آن امری مهم و قابل توجه است که در صورت نادیده گرفتن ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای برخی افراد شود. نوشیدن قهوه راهی عالی برای حفظ هوشیاری، چه جسمی و ذهنی، به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قهوه یکی از نوشیدنی‌های رایج است که امروزه در بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است. عده‌ای مصرف آن را برای سلامتی مضر می‌دانند، اما این نوشیدنی طبیعی نیز مانند بسیاری از خوراکی‌های دیگر خواصی دارد و باید در مصرف آن تعادل رعایت شود تا مشکلی در پی نداشته باشد.

آنچه مطالعات علمی جدید در مورد قهوه می‌گویند: تحقیقات علمی اخیر حاکی از آن است که در کل قهوه احتمالاً آن قدرها هم که برخی ادعا می‌کنند بد نیست. ولی اگر بخواهیم به قهوه عنوان خوب یا بد را بدهیم کدام عنوان را باید انتخاب کرد؟ ممکن است بهترین پاسخ این باشد که برای اغلب مردم فواید قهوه بیشتر از خطرات آن است. مطالعات اخیر عموماً ارتباطی را بین مصرف قهوه و افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان مشاهده ننموده اند. پس چرا برخی در مورد مصرف قهوه تا این حد بدبین شده بودند؟ مطالعات اولیه این موضوع را در نظر نمی‌گرفتند که برخی از رفتارهای خطرساز مانند سیگار کشیدن و فعالیت بدنی ناکافی ممکن است در میان افرادی که بسیار قهوه می‌نوشند رایج باشد.

مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روز خطر مرگ را تا ۲۱ درصد افزایش می‌دهد. همینطور کسانی‌که در طول روز شش فنجان قهوه مصرف می‌کنند، در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی قرار دارند. پس مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روز باعث کاهش کیفیت زندگی و بروز مرگ زود هنگام خواهد شد.

علاوه بر این، مصرف زیاد قهوه جوشانده و فیلتر نشده با افزایش ملایم سطح کلسترول خون همراه است زیرا انواع قهوه مانند قهوه ترک و اسپرسو و… دارای مقادیری کافئین است که می‌تواند اعتیادآور بوده و ترک و قطع آن بسیار دشوار باشد، همچنین ترک آن عوارضی مثل بروز سردرد، گیجی ذهنی و خستگی برای چند روز تا زمان تنظیم شدن بدن دارد.

مصرف بیش از حد قهوه سبب ایجاد اضطراب، بی‌قراری، افزایش ضربان قلب، بی خوابی و … می‌شود. کافئین با برخی از داروها از جمله داروهای تیروئید، داروهای ضد افسردگی، آنتی‌بیوتیک سیپرو و داروی سوزش معده Tagamet تداخل دارویی دارد و در صورت مصرف این داروها، باید از نوشیدن قهوه خودداری کرد.

نوشیدن قهوه به ویژه همراه با شیرین کننده‌های مصنوعی از جمله شکر، سبب افزایش سطح قند خون می‌شود و که برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو مدیریت انسولین را سخت می‌کند. مصرف قهوه می‌تواند فشارخون را کمی افزایش دهد. در صورتی که مصرف قهوه با معده خالی مصرف شوند باعث معده درد و سوء‌هاضمه نیز خواهد شد. قهوه می‌تواند باعث ناباروری شود.

همه آنچه باید درباره قهوه بدانید

مصرف قهوه برای چه‌کسانی مضر است؟

  • افرادی سیگاری که از لحاظ جسمانی ضعیف هستند.
  • افرادی که دارای فشارخون بالا هستند و همچنین افرادی که به‌طور معمول کافئین مصرف نمی‌کنند.
  • افراد مسنی که فشارخون خفیفی دارند در صورتی که بیشتر از چهار فنجان قهوه در روز مصرف کنند چهار برابر بیشتر در معرض حملات قلبی قرار می‌گیرند.
  • مصرف بالای کافئین باعث می‌شود افراد در معرض حملات نقرس قرار بگیرند.
  • زنانی که در روز بیشتر از ۲۵۰ میلی گرم قهوه مصرف کنند، ۱.۵ برابر بیشتر در خطر ابتلاء به بیماری پستان فیبرو کیستیک قرار می‌گیرند و مصرف بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم در روز خطر احتمال رشد کیست را در آنان تا دو برابر افزایش خواهد داد.
  • مردان و زنانی که در طول هفته‌های قبل از بارداری، حداقل دو بار در روز نوشیدنی کافئین‌دار مصرف می‌کنند، امکان سقط جنین در آن‌ها بیشتر وجود دارد.

فواید مصرف قهوه

نوشیدن منظم و دائم قهوه، فوایدی به همراه دارد از جمله می‌تواند خطر بیماری کشنده کبدی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و بیشترین تأثیر در افرادی دارد که کبدشان مشکل دارد. همچنین احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید مصرف قهوه این است که خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ که سومین سرطان شایع در سراسر جهان است را ۵۰ الی ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. مصرف مداوم قهوه تا ۶۰ درصد در ابتلاء به بیماری آلزایمر در میان سالی را کاهش می‌دهد.

همه آنچه باید درباره قهوه بدانید

مصرف چه میزان قهوه مفید است؟

افرادی که فشار خون، بیماری‌های قلبی، کلیوی، مشکلات تنفسی، اضطراب و افسردگی مبتلا نمی‌باشید و با نوشیدن قهوه احساس نشاط و خوبی را تجربه می‌کنند حداکثر سه تا پنج لیوان در هفته برایشان مفید خواهد بود. همچنین برای بهره‌مندی از خواص درمانی قهوه بهتر است به آن شکر و سایر افزودنی‌های شیرین را اضافه نکنید و بهتر است که با شیر و یا بدون شیر آن را میل کنید.

باید توجه داشت که زنان باردار و شیرده حتماً باید با نظر پزشک از قهوه استفاده کنند و همینطور نوشیدن قهوه و سایر مایعات حاوی کافئین به میزان بالا برای افراد زیر ۱۴ سال توصیه نمی‌شود.

آیا مصرف قهوه می‌تواند موجب کم آبی و دهیدراته شدن بدن شود؟

از مدت‌ها پیش نظر محققین بر آن بوده است که نوشیدنی‌های کافئین دار از جمله قهوه دیورتیک هستند و دفع ادراری را افزایش می‌دهند و افزایش دفع آب بدن نیز می‌تواند منجر به کم آبی گردد و خطرناک باشد. ولی این ادعا چندان هم صحیح نیست چرا که شواهد جدید علمی حاکی از آن است که خاصیت مدرن بودن کافئین تنها در مقادیر بالای مصرف یعنی بیش از ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم کافئین در روز (معادل با چهار تا هفت فنجان قهوه در روز) قابل توجه است و در مصرف مقادیر متعادل از کافئین مشکل کم آبی برای بدن ایجاد نمی‌شود.

در انتها این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است موادی که همراه قهوه مصرف می‌شوند از جمله خامه و شکر و چربی و … و تنقلات می‌توانند میزان کالری دریافتی شما را افزایش دهند. اگر هم از فواید قهوه سخن به میان می‌آید این منافع در مورد مصرف قهوه خالص است نه به همراه مواد افزودنی اعم از شکر و خامه.

کد خبر 500309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.