مولفه های اداره یک شهر "دانش مبنا"

یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: اگر قرار باشد مدیریت شهری اصفهان علمی، دانش مبنا و به روز باشد باید از مجموعه دانش‌های روز از جمله دانش اقتصاد شهری، حمل و نقل شهری، جامعه شناسی شهری و مجموع علوم و تکنیک‌ها در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شهری استفاده کند.

حمیدرضا نیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مؤلفه‌های اداره شهر، اظهار کرد: مجموعه عوامل زیادی در کیفیت شهر تأثیرگذار است؛ اگر برای شهر مدیریتی انتخاب می‌کنیم علت عمده آن داشتن رفاه اجتماعی در طول زندگی و رسیدن به کیفیت مطلوب برای لذت بردن از زندگی در کنار دیگران است.

وی افزود: امروزه علم و دانش به مردم در حوزه مسائل شهری و شهرسازی کمک کرده است، بنابراین به لحاظ علمی اگر شهرسازی را برای رسیدن به معیارها با مولفه‌ها به چند بخش مختلف تقسیم کنیم، یکی از آنها موضوع اقتصاد شهری است که بی شک انتظار شهروند از مدیریت شهری داشتن اشرافیت کامل به این موضوع است تا بتواند اقتصاد شهر را سروسامان دهد.

این کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه حوزه اقتصاد شهری وظیفه دارد برای معیشت شهروندان نظام ویژه ایجاد کند و ساختاری برای شهر فراهم سازد، ادامه داد: مدیریت شهری به عنوان مسئول اداره امور اقتصاد شهر باید مدیرانی را انتخاب کند که بتوانند اقتصاد و معیشت شهر و فعالیت شهروندان را در قالب یک نظام هدفمند هماهنگ کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت شهر باید بر روی سیستم فعالیت‌های شهری نظارت داشته باشد و با نظم مجموعه فعالیت‌های شهر را تسهیلگری کند تا شهروند به راحتی امکان فعالیت داشته باشد و به درآمد پایدار اقتصادی دست یابد.

نیلی با بیان اینکه مقوله دوم موضوع جامعه شناسی شهری است، تصریح کرد: شهر یک خانه بزرگ و محیط جغرافیایی است که شهروندان را دور هم جمع می‌کند، در واقع شهر آغوش خود را باز کرده و شهروندان را درون خود می‌پروراند؛ از این منظر ادیبان با دقت و ظرافت به کلمه شهر نگاه کردند به طوری که در اکثر زبان‌ها و ادبیات‌های جهان همچون زبان عربی، فرانسوی می‌بینیم که شهر را مونث خطاب می‌کنند.

وی اظهار کرد: تحلیل و نظر ادیبان آن است که شهر برای شهروند مادری می‌کند، از این رو شهر را در ادبیات جهانی مونث خطاب می‌کنند.

این کارشناس شهرسازی و معماری گفت: اگر در جامعه دور هم جمع شدیم و زندگی مشترک شهری داریم، یکی از مولفه‌هایی که باید در مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد، مسائل جامعه شناسی و روان شناسی عمومی و جمعی است.

وی با بیان اینکه امروزه دانش جامعه شناسی شهری به کمک مدیریت شهری آمده است، تصریح کرد: تیم مدیریت شهری با ترکیب شواری شهر و شهرداری باید در این امور تخصص داشته باشد یا از مشورت‌های این علم به عنوان دانش روز کمک بگیرد.

دانش روز مدیریت شهر را نباید کپی کرد!

نیلی ادامه داد: در این راستا موضوع جمعیت مطرح بوده و باید بررسی شود که ظرفیت شهر چقدر برای جذب جمعیت گنجایش دارد و این جمعیت کجاها باید متراکم و کجاها پراکنش داشته باشد و یا سرریز جمعیت کجا ساکن یابند.

وی با بیان اینکه در صورت نداشتن برنامه منسجم برای حوزه‌های متصل یا منفصل از شهر، بخشی از جمعیت شهر به بافت «خود- رو» سوق یافته و از نظام برنامه‌ریزی شهری خارج می‌شود، اظهار کرد: در این بافت‌ها، افراد امکانات و خدمات مورد نیاز را از شهر می‌گیرند، اما جزو شهروند هم محسوب نمی‌شوند زیرا بیرون از محدوده شهر ساکن شده‌اند و اینجاست که مباحث جامعه شناسی شهری خود را به عنوان مؤلفه پررنگ به نمایش می‌گذارد تا به جمعیت، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف توجه شود و به عنوان مؤلفه‌های اساسی بر روی آنها کار ویژه انجام شود تا شهر در زمان حال و آینده دچار اختلالات نشود.

این کارشناس شهرسازی و معماری اضافه کرد: حوزه بعدی مسائل مرتبط با حمل و نقل شهری و شبکه‌های دسترسی و ارتباطی است، چرا که برای انجام ترددهای روزانه جمعیت شهرنشین کریدورهایی نیاز است تا از ترافیک سنگین در معابر شهر جلوگیری شود که در این راستا ترجیح مدیریت شهر، انجام ترددها با وسایل حمل و نقل عمومی است.

وی با تاکید بر مکان‌یابی TOD های جدید برای شهر با هدف کاهش حجم ترافیک در شهر اصفهان، گفت: اگر توسعه متناسب با حمل و نقل عمومی باشد و از محل ایستگاه‌های مترو امکان ادامه سفرهای درون شهری با سایر وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی فراهم باشد، شهروند با خاطری آسوده از آنها استفاده می‌کند.

نیلی با بیان اینکه علمای طراحی شهری مسئول ایجاد و ارتقای کیفیت شهر هستند، اظهار کرد: اگر قرار باشد مدیریت شهری اصفهان مدیریت علمی، دانش مبنا و به روز باشد باید از مجموعه دانش‌های روز از جمله دانش اقتصاد شهری، حمل و نقل شهری، جامعه شناسی شهری و مجموع علوم و تکنیک‌ها در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شهری استفاده کند.

وی تاکید کرد: اگر شهروندان در تمام مراحل تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های شهر خود مشارکت و نقش داشته باشند، به بهترین نحو از شهر خود حفاظت و صیانت می‌کنند.

این کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه نباید دانش روز مدیریت شهر را کپی کرد، زیرا مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گیرد بلکه باید با مبدل‌های علمی و تجربی آن را متناسب با شهر و کشور تبدیل کرد، افزود: اگر مدیریت شهری منتخب بتواند اینگونه مدیریت کند، شهر را یک گام به جلو پیش برده و بستری برای توسعه شهر از تمام جهات ایجاد کرده است.

کد خبر 500058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.