۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
نقاب پوششی‌ها برداشته می‌شود؟

لفظ «کاندیدای پوششی» پدیده‌ای است که حضورش در ادبیات سیاسی را مدیون اشتباهات مناظراتی در صدا و سیما است؛ این پدیده با جمعی شدن فضای مناظرات و خارج شدن از مدل استاندارد مناظره به فضای انتخابات ایران پا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاندیدای پوششی، تاکتیکی است که از ابتدای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در دستور کار دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفت؛ به گونه‌ای که کاندیداهای زیادی از هر دو جناح به صف نامزدهای پوششی ملحق شدند تا جایی که صف آن‌ها به مراتب طویل‌تر از کاندیداهایی بود که به عنوان نامزد اصلی در این رقابت شناخته می‌شدند.

بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصولگرا مدعی شدند که چیزی به عنوان کاندیدای پوششی وجود ندارد، اما مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان استراتژی واقعی اردوگاه اصولگرایی را معین کرد و گفت که «ما باید از یک نفر حمایت کنیم، اما رئیسی نباید تنها باشد و باید یک تیم باشد تا بتواند به جایگاه رئیس‌جمهوری برود.»

پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نهایتاً تمامی کاندیداهای اصلی و فرعی جبهه اصلاحات ایران رد صلاحیت شدند اما کاندیداهای اصلی و پوششی جریان اصولگرا توانستند از فیلترهای شورای نگهبان رد شوند.

در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری عبدالناصر همتی تلاش کرد با کلیدواژه «پنج در برابر یک»، چندین بار به پوششی بودن برخی از کاندیداها اشاره کرده و رئیسی را به عنوان کاندیدای اصلی جریان مقابل معرفی کند. در این راستا محسن رضایی و علیرضا زاکانی بودند که با ضدحمله علیه همتی، تلاش کردند ترکش‌های حملات وی را از رئیسی دور کنند؛ همتی اما در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام کرد با سه نامزد پوششی مناظره نمی‌کند مگر این که آنها امضا بدهند تا آخر رقابت‌ها خواهند ایستاد.

وی در تیر آخر خود به کاندیداهای پوششی، زاکانی را سوپر پوششی خطاب کرد، اما علیرضا زاکانی در واکنش به نقش پوششی بودن خود و کنار رفتن به نفع رئیسی اعلام کرد که «جریان انقلاب به عقلانیتی رسیده که به اقتضای اقبال مردم برای کنار رفتن، یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت و ایده‌ها و برنامه‌های من حتماً اقبال مردم را ایجاد خواهد کرد.»

اما طی روزهای گذشته محمدرضا باهنر از نقش و کارکرد سه کاندیدای پوششی انتخابات به‌صراحت پرده‌برداری کرده است؛ «اول، ایجاد شور انتخاباتی و کشاندن آرای خاکستری پای صندوق‌ها و دوم، گرفتن دستمزد این فداکاری فردای روز ۲۸ خرداد!»

وی در نشست شورای وحدت درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که «باید تلاش کنیم هزینه‌های کاندیداهای نهایی جبهه انقلاب به حداقل ممکن برسد؛ بنابراین وظیفه داریم به این کاندیدا کمک کنیم.»

به نظر می‌رسد اصولگرایان برای رسیدن به پیروزی مطمئن در انتخابات ۱۴۰۰، نیاز به انصراف دست کم دو کاندیدای خود دارند، اما با توجه به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات، کاندیداها رقیب چندان قدرتمندی در مقابل خود نمی‌بینند و شاید برخی از آن‌ها وسوسه شوند و از نقش پوششی بودن بیرون بیایند.

زاکانی به نفع رئیسی کناره‌گیری می‌کند

محمد مهاجری، فعل سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گویدکه «قطعاً پوششی‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ زاکانی است و طبق اطلاعات من، پس از پایان مناظره سوم از کارزار انتخاباتی به نفع رئیسی کنارگیری خواهد کرد.

به گفته وی، به احتمال زیاد قاضی زاده هاشمی و سعید جلیلی نیز در این مدت باقی مانده تا زمان انتخابات ریاست جمهوری از عرصه رقابت به سود رئیسی کنار خواهند رفت و دوگانه‌ای در جریان اصولگرا بین رضایی و رئیسی تشکیل خواهد شد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، به نظر می‌رسد که کاندیداهای پوششی نتوانستند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و اگر رئیسی تنها در کارزار انتخاباتی وارد می‌شد بهتر بود.

به عقیده مهاجری، کاندیداهای پوششی بدون سهم خواهی صحنه را ترک نخواهند کرد؛ در این راستا سعید جلیلی نیز به دنبال سهم خواهی است همچنین قاضی زاده هاشمی در این دوره نتوانست در هیئت رئیسه مجلس قرار گیرد بر همین اساس قطعاً برای کنارگیری از انتخابات از رئیسی سهم خواهی می‌کند.

رد صلاحیت جهانگیری تمامی برنامه‌های کاندیدای پوششی را بهم ریخت

احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید که «در حال حاضر آرایش سیاسی مناظرات انتخاباتی به صورتی تنظیم شده که پنج کاندیدای اصولگرا و دو کاندیدای معتدل حضور داشته باشند؛ به نظر می‌رسد کاندیداهای اصولگرا به سرگروهی رئیسی در این عرصه ظاهر شده‌اند.

به گفته وی، در صورتی که این چهار کاندیدا فکر کنند با کنار رفتن از عرصه انتخابات ریاست جمهوری به سبد رأی رئیسی کمک می‌کنند، از حضور در انتخابات کناره‌گیری خواهند کرد.

این عضو جبهه اصلاحات ایران خاطرنشان می‌کند: حضور چهار چهره اصولگرا به همراه رئیسی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بنا بر احتمال تأیید صلاحیت جهانگیری در انتخابات انجام شده است، اما رد صلاحیت جهانگیری تمامی برنامه‌های کاندیدای پوششی را بهم ریخت.

حضور کاندیدای پوششی خلاف اخلاق سیاسی است

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا هم می‌گوید که «در حال حاضر پنج نامزد عرصه انتخابات وابسته به جریان سیاسی اصولگرایان هستند و دو کاندیدای دیگر نیز وابسته به جریان اعتدالی و اصلاح طلب تلقی می‌شوند بر همین اساس بهتر است کاندیداها برنامه‌های خود را مشخص کنند تا مردم بتوانند تشخیص دهند کدامیک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پوششی و روکشی هستند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد پنج کاندیدای منتسب به جریان اصولگرا در یک سنگر هستند و سعی می‌کنند همدیگر را حمایت کنند، اما باید توجه داشت که مسئله کاندیدای پوششی از انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم مطرح شد که تنها هدف حضور اسحاق جهانگیری حمایت از عملکرد دولت روحانی بود.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: حضور یک کاندیدا با هدف پوشش و حمله به مابقی کاندیداها، خلاف اخلاق سیاسی است.

کد خبر 499920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    1 0
    جلوگیری از تشتت آرا کاملا" اخلاقی است. با توجه به امکان وقایع پیش بینی نشده کاندید رزرو کار درستی است. انصراف پس از سنجش افکار عمومی هم کار درستی است. دفاع از حقوق غایبین هم کار درستی است. اگر نامزدی صرفا" برای حمله به دیگران و حمایت از یار خودی آمده باشد کار او غیر اخلاقی محسوب می شود.