بررسی شهرسازی و معماری اصفهان در مناظره انتخاباتی طغیانی و نورصالحی

شهر زندگی" عنوان سلسله برنامه‌های مناظره انتخاباتی شورای اسلامی شهر اصفهان است که به میزبانی خبرگزاری ایمنا و با حضور نامزدهای دو لیست "تن‌های برای مردم" از جبهه اصلاح‌طلبان و "حق اصفهان زندگی است" از مجمع نیروهای انقلاب اسلامی، در سه شب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهمان‌های شب نخست برنامه "شهر زندگی"، شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان از لیست اصلاح‌طلبان و محمد نورصالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از لیست مجمع نیروهای انقلاب هستند.

سوال اول: وجود پیوست‌های زیست محیطی در اجرای پروژه‌های عمران شهری چه ضرورتی دارد و در شورای شهری که شما در آن ممکن است عضو شوید این پیوست‌ها چه جایگاهی خواهد داشت؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: پروژه‌های کلان در دنیا و از جمله در کشورمان ملزم به داشتن پیوست زیست محیطی هستند که شامل پروژه‌های شهر نیز می‌شود، با توجه به شرایط فعلی اصفهان که روزهای زیادی هوای شهر آلوده است و مشکل در تأمین آب شهری، الزام رعایت این پیوست‌ها بیشتر است. این پیوست‌ها در پروژه‌های کلان همچون مترو و سالن اجلاس نیز الزام بیشتری دارد؛ در آینده درباره صنایع بزرگی که در اطراف شهر اصفهان گسترده می‌شود باید بر این پیوست‌ها تاکید شود که اگر صنایعی برای توسعه اقتصادی مستقر می‌شود، الزامات زیست محیطی را رعایت کند، در گذشته نیز در پروژه‌های شهری این پیوست‌ها وجود داشته و در سال‌های اخیر نیز توجه به این موضوعات بیشتر شده است.

اکنون با تهدید خشکسالی و در پی آن کم آبی و همچنین آلودگی هوا مواجه هستیم، به نظر می‌رسد باید این مطالعات و پیوست‌های زیست محیطی در ادامه فعالیت پروژه‌های بزرگ نیز لحاظ شده و به ویژه در به دلیل فرونشست زمین باید به این مهم توجه بسیاری داشت؛ در پیوست زیست محیطی به این نکات تاکید می‌کند که ارتفاعات به دلیل آلایندگی و امکان جریان هوای آزاد نباید ایجاد شود؛ البته شورای شهر واقعاً نمی‌تواند در موضوعات زیست محیطی دخالت کند، اما شورای شهر باید مطالبه گر باشد؛ زیرا این شورا نماینده دو میلیون نفر شهروند اصفهانی است که در این شهر ساکن هستند، باید به مرور در آینده مطالبه گری شورای شهر با کمک مردم بیشتر شود.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: یکی از معضلاتی که از ابتدای دوره پنجم دغدغه شورا بوده، مباحث محیط زیستی است؛ موضوعاتی همچون هوای شهر، خشکی زاینده رود، استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین را جدی کرده بود، علاوه بر آن در فصل زمستان روزهای آلوده زیاد بود و به همین جهت دغدغه شورای شهر از ابتدا بر روی مباحث زیست محیطی بود در این راستا به سمت اجرای پروژه‌هایی از جنس حمل و نقل حرکت کردیم؛ اگر خط یک مترو با سرعت تکمیل شده و خط ۲ مترو آغاز شد و با سرعت در حال احداث است، اگر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر علی رغم تمام دشواری‌های ارزی و دلاری و گرانی قیمت‌ها بازسازی می‌شود یا اینکه رینگ چهارم حفاظتی شهر که سال‌ها پیش طرح آن آماده شده بود، در این دوره به شدت مورد توجه قرار گرفت و به مرحله اجرا رسید، همه به دلیل کاهش حجم ترافیک و کنترل منشأ آلاینده‌ها بوده است.

اگر پیاده راه سازی خیابان‌ها و فضای شهری با رویکرد پیاده محور در دستور کار قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که مسائل محیط زیستی در پروژه‌های شهر بسیار حائز اهمیت بوده است، البته همه منشأ مباحث زیست محیطی مربوط به مدیریت شهر نمی‌شود، بسیاری از مسائل مربوط به سایر نهادها است که به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری، شهرداری و شورای شهر دخل و تصرف و تصرفی در آن ندارد، موضوع صنایع و موضوع ریزگردها در مباحث مدیریت شهری قرار ندارد و نمی‌تواند به طور خاص مدیریت شهری در این باره تصمیم‌گیری کند از اینکه موارد زیست محیطی باید در دستور کار قرار گیرد شکی نیست اما نوع بارگذاری‌ها، توزیع خدمات در شهر، توجه به شهر هوشمند می‌تواند به مسائل زیست محیطی کمک کند. با حرکت به سمت تمام این موارد می‌توان طیف موضوعات محیط زیستی و آلایندگی هوای شهر را تنظیم کرد باید در این راستا فرهنگ سازی لازم انجام شود و تغییرات بنیادین اتفاق افتد قطعاً مدیران بعدی نیز چاره‌ای ندارند جز اینکه مباحث زیست محیطی را در دستور کار خود قرار دهند.

سوال دوم: وضعیت سیما و منظر شهری در اصفهان نسبت به سایر شهرها چگونه است و آیا ساختار شهرداری می‌تواند پاسخگوی ضعف‌ها و معایب این وضعیت باشد؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: این دغدغه از قدیم وجود داشته و همه اعضای شورای شهر نگران فضاهای عمومی شهر و سیما و منظر آن بوده‌اند، از گذشته برای محورهای مختلف طرح سیما و منظر تهیه شده بود، گاهی این طرح‌ها در اجرا به خوبی رعایت نشده و یا بایگانی شده است. برای اولین بار در زمان مسئولیت بنده در شهرداری، کمیته سیما و منظر با حضور متخصصان صاحب نظر شهر و علاقه مند به حفظ سیمای بصری شهر تشکیل شد تا شهرداری متهم به تعیین تکلیف برای شهر نشود. یکی از پارامترهایی که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد این است که جامعه طراحان و حرفه مندان در این زمینه دغدغه مند شوند و به طراحی‌هایی که با شهر اصفهان تناسبی ندارد، برخورد کنند. باید در آینده با حساسیت بیشتر، فرهنگ سازی و مطالبه گری عمومی به ویژه متخصصان علاقه مند به حفظ ارزش‌های شهر اصفهان این موضوعات پیگیری شود تا خود افراد در این زمینه همراه شوند و نیازی به برخورد قهری نباشد. اکنون اصفهان در بین شهرهای هم تراز در این زمینه وضعیت بهتری دارد و لازم است همزمان به زیباسازی شهر نیز توجه شود.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: یکی از دغدغه‌های ما در چهار سال اخیر موضوع سیما و منظر شهری بوده است، چرا که سیمای شهری اصفهان بر اساس تاریخ تمدن و فرهنگ متفاوت با سایر شهرهای کشور است؛ یکی از مشاوران که از در چهارباغ بازدید کرده بود می‌گفت باید به مدیریت شهری اصفهان تبریک بگویم زیرا هنوز شاخص‌های یک شهر با اصالت در حوزه سیما و منظر شهری را می‌بینیم؛ بنابراین باید بگویم که اصفهان در حوزه سیما منظر نسبت سایر کلانشهرها در وضعیت بهتری قرار دارد، اما این بدان معنا نیست که از وضعیت فعلی راضی باشیم

در حوزه سیما و منظر شهری سه دسته مدیریت شهری به عنوان مجری و ناظر، مردم که خود به عنوان استفاده کنندگان از فضا هستند و حرفه مندان که فضا را ایجاد می‌کنند دخیل هستند؛ نماهای ساختمانی و در کنار آن سایر عوامل می‌تواند در سیما و منظر شهر تأثیرگذار باشد؛ در شهر اصفهان همه این مسائل باید تحت کنترل قرار گیرد؛ آنچه امروز نماهای ساختمان‌ها را شکل می‌دهد بر اساس مجموعه ضوابط دفترچه بازنگری طرح تفصیلی است البته تکلیف طراحان را آنچنان مشخص نمی‌کند از این رو طراحان در مسیرهای مختلفی حرکت می‌کنند و از سوی دیگر فرهنگ مدرنیسم باعث شده یک نوع خودخواهی در طراحی فضاهای شهری ببینیم که انتظار آن را نداریم. دو موضوع مهم این است که طرح جامع به عنوان سند راهبردی راهبردی برای سیما و منظر شهری که هنوز به نتیجه نرسیده باید مورد توجه قرار گیرد و گفتگوی بین مدیریت شهری و مشاور شکل بگیرد؛ همچنین طرح زیباسازی فضاهای شهری آماده شده و نیاز به برنامه راهبردی برای زیباسازی دارد که این موضوع تا مرحله قرارداد با مشاور پیشرفته و باید سندهای زیر دستی برای این موارد داشته باشیم.

سوال سوم: با توجه به اهمیت گذر چهارباغ و انجام پروژه پیاده راه سازی آن، عملکرد شهرداری در اجرای این پروژه را چگونه می‌بینید و چه اقداماتی لازم است در ادامه در این گذر انجام شود؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: پیاده راه شدن چهارباغ همواره مد نظر بوده است؛ محور فرهنگی تاریخی اصفهان از مسجد جامع تا میدان امام (ره) سپس از میدان امام حسین (ع) و سی و سه پل که حتی برخی ادامه آن را تا میدان برج می‌دانند، مطرح بوده است، در مدیریت شهری قبلی این جسارت و جرأت به وجود آمده و این کار شروع شد. در ابتدا شورای شهر وقت، موضع گیری هایی درباره به خطر افتادن منافع کسبه داشتند اما با جدیتی که وجود داشت، سازمان نوسازی شهرداری مأمور به شروع این کار شد. مدیریت فعلی نیز با جدیت این کار را انجام داد، نقطه نظرات میراث فرهنگی نیز در این طرح مؤثر بوده است، پیاده راه شدن چهارباغ، طرح خوبی است، لطمه‌ای به فعالیت کسبه وارد نشده و رونق نیز یافته است، مردم شهر نیز از آن استقبال کرده‌اند، اما هویت و شخصیت چهارباغ بیشتر از آن است که صرفاً رستوران داران و خوراکی فروشی‌ها در آن استقرار یابند، بنابراین لازم است سیمای چهارباغ بدون آنکه نیاز به تخریب باشد، زیبا کرد؛ در بدنه غربی چهارباغ، برخی از مغازه‌ها نماهای فرسوده دارد که می‌توان با تابلوهای شهری آن را زیباسازی کرد تا این گذر نیز نشان‌دهنده پیشینه ۴۰۰ ساله آن باشد.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: در اولین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه‌ای برای بازدید از چهار باغ توسط رئیس شورای شهر برنامه‌ریزی شد و پس از بازدید متوجه شدم کف چهارباغ برداشته شده و برای انجام کار عمرانی آماده شده بود؛ ابتدا درخواست کردیم طرح مربوط به چهار باغ در کمیسیون ارائه شود البته در این باره نقدهایی داشته و داریم روز اول فکر می‌کردم مشاور از خارج گرفته شده بعد متوجه شدیم که طرح چهار باغ در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری تهیه شده بود از این رو اولین ایراد به چهارباغ این بود که طرح تهیه شده در حد و اندازه چهارباغ نبود؛ طرح تهیه شده از لبه شرقی چهارباغ دیده شده بود در حالی که باید پهنه چهار باغ در نظر گرفته می‌شد؛ در طرح تهیه شده برای دسترسی ساکنان چهارباغ و رفت و آمد خودروهای آنها راهکاری در نظر گرفته نشده بود در این راستا اصلاحاتی صورت گرفت به طوری که در حال حاضر خودروها با مجوز می‌توانند از وسط چهارباغ عبور کنند و این در حالی است که بسیاری از افراد گمان می‌کنند خودروهای عبوری مربوط به مدیران یا مسئولان است و این بدترین اتفاق در یک پروژه شهری بود البته نمی‌توان گفت چهارباغ مطالعه بدی داشته اما بارانداز مغازه‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود همچنین تغییر ارتفاع در کدها ضروری بود از این رو طرح متوقف و قرار شد اصلاحات انجام شود.

نکته حائز اهمیت این است که مردم باید بدانند حتی برای رنگ سنگ فرش کف چهارباغ و نوع آن میراث فرهنگی تصمیم می‌گیرد و شهرداری اجرا می‌کند همچنین در ارتباط با حوضچه‌های چهارباغ و برگ ریزان درختان اطراف آن در فصل‌های پاییز و زمستان مخالف احداث حوضچه‌ها بودیم، اما میراث فرهنگی تاکید داشت هفت حوضچه در چهارباغ باید همچون گذشته آن احداث شود؛ برای طرح چهارباغ رفت و برگشت زیادی بین اصفهان و تهران بود و پروژه چهارباغ کاملاً زیر نظر میراث فرهنگی قرار داشت؛ بعضی از نماهای کثیف و اتصالات بدی در این محور وجود دارد که به نظر من پیرایش شهری می‌تواند چهارباغ را برگرداند البته باید نوع کاربری اطراف چهارباغ متناسب با این پیاده راه تاریخی و جهانی باشد.

سوال چهارم: گذر آقا نورالله نجفی یکی از موضوعاتی است که سال‌ها است در اصفهان مطرح است، چه انتقاداتی به این طرح داشته‌اید؟ آیا با شرایط کنونی شهرداری، راهی وجود دارد که شرایط این گذر تغییر کند؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: گذر آقا نورالله نجفی در جریان بازنگری طرح تفصیلی روی نقشه وجود داشته به طوری که در سال ۹۴ زمانی که طرح تفصیلی ابلاغ شد در نقشه‌های شهر قرار داشته است. پس از آنکه مراحل اجرایی این طرح توسط شهرداری اجرا شد، کسانی که درباره میدان نقش جهان نگرانی داشتند اعتراضاتی کردند، بنابراین معاونان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی جلساتی تشکیل دادند و این طرح تأیید شد و شهرداری مجدد انجام آن را آغاز کرد. شهرداری بدون تأیید میراث فرهنگی و راه و شهرسازی نمی‌تواند فعالیتی انجام دهد. برخی دستگاه‌ها منفعل عمل می‌کنند و شهرداری را تنها می‌گذارند، با قوت پای تصمیم و رأی نظرشان ایستادگی نکردند و زمان را عمداً از دست دادند تا مراجع ملی وارد شوند. همه اتفاق نظر دارند که نباید به بافت میدان نقش جهان آسیبی وارد شود، اما احداث این گذر با توجه به منع عبور و مرور خودرو از میدان امام، برای عبور خودروهای امدادی و یا حتی پیاده راه ضروری بود.

اگر از بالا به میدان امام نگاه کنیم این میدان ظاهر آراسته‌ای دارد که ارزش جهانی دارد اما در اطراف آن شاهد وضعیت نگران کننده و سازه‌های در حال تخریب هستیم، باید با همکاری شهرداری و میراث امکان مداخله درست به نفع حفظ این اثر وجود داشته باشد، باید مسئولان استانی همت کنند و با حمایت مسئولان ملی این گذر با کمترین آسیب به میدان نقش جهان اجرایی شود. باید بپذیریم همه دستگاه‌ها با هم تصمیم گرفتند، اما در میانه راه شهرداری را تنها گذاشتند و از تصمیم خود نیز پیروی نکردند. مردم نیز در این زمینه چوب بی تصمیمی و بد تصمیمی و عدم احساس مسئولیت برخی از مسئولان را می‌خورند.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: گذر آقا نورالله نجفی به کابوس شب‌های من تبدیل شده است، زیرا به خاطر گذر آقا نورالله نجفی تهدید و اهانت شدم در حالی که در شکل گیری آن نقشی نداشتم؛ در این باره باید گفت شهرداری نمی‌تواند در پهنه تاریخی خودسرانه اقدام کند و این طرح مصوبات لازم را داشته است این در حالی است که این گذر یکی از بدترین اتفاقات در یونیک ترین بافت شهر اصفهان رخ داده است زیرا بافت تاریخی اطراف میدان امام (ره) و پشت مسجد شیخ لطف‌الله این گذر و پهنه را به دو قسمت تبدیل کرده که در بافت تاریخی آن تأثیرگذار بوده است.

در شورای پنجم وارث این اتفاق بودیم، اما باید از منظر بحران به این موضوع می‌نگریستیم؛ بنابراین نوع نگاه را بر روی بافت متمرکز کردیم زیرا بافت باید در اختیار مردم شریف قرار گیرد؛ در این راستا در وزارت راه و شهرسازی که نمی‌تواند تصمیم گیری داشته باشد خردادماه سال ۹۸ در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با حضور شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان طرحی که اصلاحات زیادی به همراه داشت ارائه و به تصویب رسید؛ بر این اساس عرض گذر آقا نورالله نجفی از ۱۴ متر به عرض ۶ متر تقلیل داده شد، به حدی که تنها خودروهای امدادی امکان تردد در آن را داشتند و مسیر از پشت مسجد شیخ لطف الله دور شده بود؛ اما چند ماه بعد شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه خود را زیر سوال برد و اعلام کرد که این طرح را قبول ندارد.

منتقدان در اصفهان سخنان زیادی داشتند البته جلسات داوری برگزار و طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۴ طرح را انتخاب کردند؛ داوران معتقد بودند نباید مشاور متخصص در حوزه بافت انتخاب و طرح شهری ارائه شود و شهرداری آن را اجرا کند؛ امروز دست شهرداری بسته است، زیرا نهادهای فرادستی باید ورود کنند و زندگی مردم را در این منطقه ببینند نگه داشتن گذر آقا نورالله نجفی در وضعیت فعلی اصلاً درست نیست و چهره زشتی را پشت میدان امام به وجود آورده است.

سوال پنجم: آیا احداث ساختمان بی هویتی مثل جهان نما در شهر اصفهان ضروری بود؟ آیا شهرداری در دوره‌های مختلف توانست نحوه بهره برداری آن را به گونه‌ای تنظیم کند که از رکود آن جلوگیری شود؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: بیش از ۲۰ سال قبل، تصمیمی در خصوص آزادسازی فضای سبز مجاور دروازه دولت گرفته شد، همه معتقدند ساختمان‌های تاریخی آن مکان باید حفظ می‌شد، شاید مسئولان در آن زمان منفعت شهر را اینگونه دیده‌اند. طرحی که بر این منطقه پیاده شد، به دلیل انتقاداتی که به آن وارد بود، مورد بی مهری قرار گرفت و اکنون نیز تکمیل نیست. اکنون با واقعیتی به نام ساختمان جهان نما مواجه هستیم، لازم است هتلی که مشرف به دروازه دولت است و از زمان پی‌ریزی این ساختمان، راکد مانده، راه اندازی شود، اگر این هتل راه‌اندازی شده بود به رونق بیشتر این ساختمان کمک می‌کرد، البته در زمان مدیریت فعلی شهرداری تلاش زیادی برای بازگرداندن مالکیت بخش تکمیل نشده این ساختمان به شهرداری انجام شده است. شهرداری در دوره‌های مختلف برای ساماندهی این ساختمان تلاش زیادی کرده است، علاوه بر این طرحی مطرح شد که برخی شرکت‌های دانش بنیان در این ساختمان مستقر شوند تا به آن هویت جدیدی بخشند، تفاهم نامه‌ای با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بسته شده است تا در دو طبقه از این ساختمان این شرکت‌ها مستقر شوند. با مداخلات این چنینی و راه اندازی هتل آن و برخی خدمات دیگر به جز فعالیت‌های تجاری از جمله صنایع دستی، می‌تواند آسیب‌هایی که در گذشته وجود داشته را کم کرد، اما اگر به ۲۰ سال گذشته بازگردیم شاید کسی از این ساختمان دفاعی نداشته باشد، اما شهرداری باید بسترساز چنین پروژه‌هایی باشد و به عنوان نهاد عمومی ممکن است سازنده و بهره بردار خوبی برای این پروژه‌ها نبوده و لازم است بخش خصوصی به این بخش ورود کند.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: شکل گیری این ساختمان در یک میدان که از یک سو ساختمان تاریخی شهرداری قرار دارد و از سوی دیگر میدان امام حسین به عنوان یکی از بی نظیر ترین میدان‌ها است که نقطه آغاز چهارباغ به شمار می‌رود ایراد داشته است، جهان نما باید عبرتی برای مدیریت شهری باشد؛ مردم با این پروژه قهر کرده‌اند و مورد هجمه زیادی قرار گرفته است، طراحی خشن ساختمان جهان نما در مقابل ساختمان آرام شهرداری تأثیرگذار بوده است، قسمتی که مشرف به دروازه دولت بوده به لحاظ مالکیت در دست شهرداری نبوده و در آغاز دوره پنجم شورای شهر اصفهان تلاش شد این قسمت در مالکیت شهرداری قرار گیرد.

وقتی شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی وارد مباحث ساختمان سازی عمومی در شهر می‌شود این موضوع در کشور ایران موفق نبوده و در اصفهان نیز چنین خواهد بود جهان نما همچون خانواده‌ای است که چند بچه و یک فرزند ناخلف دارد و آن فرزند ناخلف بارها مورد نکوهش و نقد اطرافیان قرار می‌گیرد به نظر من در سال‌های گذشته نگاه به جهان نما اینگونه بوده است هرچند طراحی بدی داشته اما مدیریت شهری سعی کرده موضوع را تشدید کند در حالی که کمتر به سمت حل موضوع پیشرفته است؛ در حالی که مدیریت شهری می‌توانست طراحان قابلی پیدا کند و کاور سبکی بر نمای خشن جهان قرار دهد و آرامش بیشتری در میدان امام حسین ایجاد کند؛ در حال حاضر استارتاپ ها در جهان نما شکل گرفته و با اقبال خوبی فعالیت آنها ادامه پیدا کرده است، احداث هتل در کنار یک ایده مهم طراحی شده می‌تواند فضای شهری را به این محل بازگرداند و تبدیل به آشتی بین مردم و این فضای شهری شود؛ باید عبرت بگیریم که شهرداری نباید وارد این موضوعات شود و دیگر زمینی را تملک نکند و در موضوع اقتصادی در قالب مجتمع اقتصادی سرمایه گذاری کند؛ در رابطه با هتل جلسات متعددی برگزار شده البته اتفاقات زیادی در این ساختمان همچون حادثه درگذشت مرحوم افروز مدیرکل املاک شهرداری اصفهان اتفاق افتاد اما هنوز اتفاقی که منجر به قرارداد شود نیفتاده است.

سوال ششم: حاشیه نشینی نیز، یکی از معضلات شهر اصفهان است، درمان کوتاه و بلند مدت برای حاشیه شهر اصفهان چیست و عملکرد شهرداری در دوره‌های مختلف در این زمینه چگونه بوده است؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: حاشیه نشینی در دنیا، ایران و اصفهان وجود دارد، البته نسبت به کلانشهرهای مشابه در اصفهان این مسئله کمتر است، حاشیه نشینی معلول نبود برنامه‌ریزی و توسعه اشتغال پایدار در سطح کشور است که آسیب آن را مردم و شهرداری‌ها می‌بینند. برخورد دفعی با حاشیه نشینی غلط است، باید از توسعه حاشیه نشینی جلوگیری شده و آنچه وجود دارد نیز به عنوان بخشی از شهر دیده شود، زیرا جمعیتی که در آن زندگی می‌کنند نیز همچون سایر ساکنان شهر حقوق شهروندی دارند. برخی دستگاه‌ها در این زمینه نیز شهرداری را تنها گذاشته‌اند، توجه به معضلات فرهنگی، خدمات مورد نیاز، غنی سازی محلاتی که به برخی خدمات برای مناسب سازی زندگی در آن محلات نیاز دارند باید بیشتر شود.

دفاتر تسهیلگری تأسیس شده باید رشد یافته و آمارهای این مناطق به روز شده و در بودجه شهرداری نیز به آن توجه ویژه شود، همچنین دسترسی و حمل و نقل عمومی این مناطق نیز باید فراهم شود. باید علاقه مندان از منابع خودشان برای رفع مشکلات استفاده کنند و خیران باید در حل مشکلات این مناطق به کار گرفته شوند. در محله همت آباد اکنون اتفاق خوبی با همکاری مردم، شهرداری و راه و شهرسازی رخ داد که لازم است به سایر مناطق نیز برسد، هر گاه منطقه‌ای پیشرفت کند، ساخت و سازهای خلاف نیز در آن اتفاق نمی‌افتد، باید سرعت پرداختن به حاشیه دوبرابر شود تا نقاط شهری مناسبی در آن شکل گیرد.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: در تمام دنیا معضل حاشیه نشینی وجود دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد، البته زمانی که حاشیه نشینی تبدیل به چالش بزرگ شده حل آن در دستور کار مدیران شهری قرار گرفت؛ موقعیت شهر اصفهان به عنوان شهری در مرکز ایران بسیار حائز اهمیت است چراکه انتزاج فرهنگ‌ها به خوبی در آن اتفاق می‌افتاده و اگر غریبه‌ای وارد این شهر می‌شده می‌توانستند به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کنند و همین موضوع باعث شده شهرستان پایگاه خوبی برای مهاجرت باشد. مهاجرت‌های نیروهای آگاه و با تخصص و مهاجرت‌هایی که به دنبال معیشت وارد شهرها می‌شوند از انواع مهاجرت‌ها به شمار می‌آید؛ برخی معتقدند در حاشیه‌ها می‌توان دخل و تصرف کرد و ساکنان را وادار به رفتن کرد در حالی که کسانی که در مناطق حاشیه نشینی زندگی می‌کنند شهروند شهر محسوب می‌شوند.

معتقدم حاشیه‌نشینان شهروندان شهر هستند و ما وظیفه داریم مدل برخورد با این حاشیه‌ها را اصلاح کنیم یا مدل رفتارهای مسکن گونه داشته باشیم که زودبازده است و بعد از مدتی خود را نشان می‌دهد و یا نگاه دیگر این است که سرمایه‌گذاری‌های خوبی نه فقط در حوزه عمرانی بلکه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم تا مشکلات حاشیه نشینی حل شود در این مناطق در کنار فقر اقتصادی با فقر فرهنگی نیز روبرو هستیم و باید این مسائل مورد توجه قرار گیرد؛ اتفاقاتی که در این دوره مدیریت شهری در مناطق حاشیه نشین افتاد باعث شد حاشیه‌ها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر دیده شود؛ اگر خط ۲ متروی اصفهان از دارک زینبیه شروع شده به دلیل توجه به نقاط حاشیه شهر بوده است البته مشکلات حاشیه نشینی زیاد است و باید با برنامه‌ریزی و ارتقا سطح فرهنگی برای آنها اقدام کرد. در واقع مقابله با توسعه حاشیه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا هرچه حاشیه‌ها افزایش یابد برای ساکنان و سایر شهروندان مشکلات زیادتر ایجاد می‌کند.

سوال هفتم: عملکرد مدیریت شهری درباره مفاهیمی همچون شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار معلول چگونه بوده و مسیر اصفهان تا چه اندازه به این نشان‌ها نزدیک شده است؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: اصفهان در همه زمینه‌ها از جمله شهرسازی همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده است، شهر اصفهان در گذشته جایگاه بالایی داشته است، عناوینی همچون شهر دوستدار کودک، شهر ایمن، پاک، شاد و … همواره مطرح بوده، اما به طور جدی به هیچیک از این عناوین پرداخته نشده است. مطالعاتی که برای این عناوین انجام شده در ادبیات شهرسازی، ضوابط ساخت و ساز و توسعه شهر راه نیافته است، برای رفع این مشکل مشارکت همه شهروندان و نخبگان شهری و متخصصان لازم است، ساختار شهرداری به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه مسائل شهری باشد.
در اصفهان دانشگاه‌های جامع و بزرگی وجود دارد که می‌توانند در این زمینه‌ها مشارکت کنند، باید بررسی شود که سلیقه مردم با کدامیک از این مفاهیم سازگارتر است و مسیری که می‌تواند اصفهان را به تحقق این مفاهیم برساند تسهیل شود تا ویژگی‌های یک شهر خوب در اصفهان ایجاد شود. شهرداری در این زمینه باید تجهیز شود و شورای شهر نیز آن را دائماً پیگیری کند و دغدغه مندان نیز در این زمینه فعال شوند، اقدامات تا کنون در حد گفتمان خوب بوده اما به خوبی اجرایی نشده است، شهر اصفهان اکنون به رغم کم مهری‌هایی که به آن شد نیز به عنوان یک شهر سبز دیده می‌شود. حفظ ناژوان به عنوان یک گنجینه زیست محیطی در اصفهان حفظ شد، شهرداری در دوره‌های مختلف در این زمینه‌ها حمایت نشده است، در آینده نیز امید است با همت شورا و شهرداری و دستگاه‌های مسئول ویژگی‌های بهتری برای این شهر رقم زده شود.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: برخی افراد معتقدند چون طراحان و برنامه ریزان در گذشته از جنس آقایان بوده‌اند، فضاهای شهری مردانه طراحی شده در حالی که باید گروه‌هایی همچون کودکان و سالمندان معلولان و زنان مورد توجه قرار بگیرند؛ امروز در دنیا شهرهای همه شمول مطرح می‌شود که به نیاز همه طبقات مردم پاسخ داده شود در کنار آن واژه‌هایی در برند سازی شهرها تأثیرگذار هستند از این رو تلاش می‌کنند به شبکه شهرهای خلاق بپیوندند یا نشان شهر دوستدار کودک را بگیرند و یا برای شهر دوستدار سالمند اقدامی انجام دهند؛ در شهر تاریخی اصفهان ظرفیت کودکان و صنایع دستی نیز دیده شده است اگر اصفهان می‌خواهد خود را به عنوان پایگاه گردشگری در سطح دنیا مطرح کند باید به سمت برند سازی حرکت کند؛ یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری آن بود که موضوع شهر دوستدار کودک را که در دوره‌های قبل هم مطرح بود، به طور جدی در دستور کار قرار گرفت اما معتقد بودیم به موضوع شهر دوستدار کودک باید زیرساختی نگاه شود از این رو شهر دوستدار کودک را از حوزه فرهنگی به حوزه معاونت شهرسازی انتقال دادیم و زیرساخت‌ها شکل گرفت.

در این راستا زمستان سال گذشته نشان شهر دوستدار کودک را دریافت کردیم که برای دریافت آن پروژه‌هایی در رابطه با کودکان در مناطق مختلف شهر اجرا شد از جمله مرکز تخصصی کودکان در منطقه ۷ شهرداری و پروژه بزرگی در منطقه ۲ شهرداری در نظر گرفته شد؛ معتقد بودیم پروژه‌های مربوط به شهر دوستدار کودک نباید تنها در مناطق توسعه یافته یا مراکز شهر شکل بگیرد؛ بهسازی فضاهای بازی کودکان در دستور کار قرار گرفت البته با استانداردها همچنان فاصله داریم؛ زیرساخت‌های عمرانی و شهرسازی فقط مطرح نیست بلکه زیرساخت‌های فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد در این راستا شورای فرهنگی کودکان شکل گرفته البته تا رسیدن به شهر ایده‌آل فاصله داریم؛ قطعاً شهر دوستدار کودک با شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار معلولان همپوشانی دارد.

سوال هشتم: شهر زندگی چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا اصفهان را شهر زندگی میدانید، برای شورای ششم چه خواهید کرد که اصفهان شهر زندگی شود؟

محمد نور صالحی، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: اصفهان شهر زندگی است، به ویژگی‌های این شهر باید افتخار کرد، بارها زمینه مهاجرت از این شهر داشته‌ام، اما این کار را انجام نداده‌ام، حق شهر اصفهان بی مهری، بی توجهی و حسادت و رقابتی که با آن در کشور می‌شود نیست، مشکل زاینده رود باید حل می‌شد، در حالی که جریان دائمی زاینده رود فقط با ۲۵۰ میلیون متر مکعب ایجاد می‌شود.

اگر جریان آب زاینده رود وجود نداشته باشد شهر به مرور کسل می‌شود، بنابراین این یکی از الزامات جدی و مطالبات این شهر است، زیرا تمدن اصفهان حول محور زاینده رود شکل گرفته است؛ هوای پاک و توجه به نقش گردشگری نیز از دیگر مطالبات اصلی مردم اصفهان است. یکی از گسترده‌ترین طیف صنایع دستی در اصفهان وجود داشته است که متأسفانه اکنون وضعیت خوبی ندارد، اصفهان تا شاخص‌های مطلوب فاصله دارد که نیازمند تلاش، دغدغه و برنامه داشتن توسط شورای شهر و توجه مسئولان استانی و ملی است. باید در بودجه‌های جاری و برنامه پنج ساله شهری به این نکات توجه شود، مردم نیز باید روحیه مطالبه گری از مسئولان داشته باشند و مسئولان استان حتی اگر موقعیتشان در خطر می‌افتد از مسئولان ملی پیگیر باشند، در دوره‌های اخیر مسئولان ملی به دغدغه‌های مردم اصفهان بی توجهی شده که موجب نارضایتی مردم اصفهان شده است.

شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر اصفهان: همزمان با آغاز فضای تبلیغاتی انتخابات شورای ششم، بنرهای در سطح شهر نصب و به راحتی تهمت و توهین می‌شود که با این اتفاقات باید گفت اصفهان شهر زندگی نیست. بر روی بنرهای نصب شده، تصویری از فردی که پای خود را روی میز گذاشته و نشسته و زیر آن نوشته شده بود "از اداره نمی‌توان شهر را اداره کرد"؛ به عنوان کسی که چهار سال تمام وقت تلاش کردم و البته دیدم همکارانم نیز شبانه روزی تلاش می‌کردند از این تبلیغ ناراحت شدم؛ شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر به صورت میدانی وارد موضوعات می‌شدند نشر این مسائل نشان می‌دهد اصفهان شهر زندگی نیست، زیرا فضای روحی و ذهنی مردم را به هم می‌ریزند و می‌گویند از پشت میز شهر را اداره می‌کنند در حالی که در سخت‌ترین شرایط کرونایی فعالیت‌ها متوقف نشد و در جلساتی که با حضور افراد زیادی برگزار می‌شد شرکت کردیم؛ اگر این مدل نگاه به شهر وجود داشته باشد شهر نمی‌تواند جای خوبی برای زندگی باشد.

شهر اصفهان هنوز ظرفیت‌های بی‌نظیر در دنیا دارد کسانی که شهرهای دنیا را دیده‌اند به خوبی می‌دانند که اصفهان یکی از زیباترین و با اسلوب ترین جاهایی است که می‌توان برای زندگی انتخاب کرد؛ در اصفهان دو مسیر پیاده عمود به هم وجود دارد از جمله لبه‌های سبز اطراف زاینده رود و خط عمود بر آن شامل محورهای چهارباغ و پیاده رو هزارجریب که از کنار دانشگاه تا میدان عتیق ادامه پیدا می‌کند که همراه با سایر بسترهای تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی می‌توان گفت اصفهان مهد منابع غنی است؛ هجمه‌های وارد شده در موضوع گذر آقا نورالله نجفی و چهارباغ نشان می‌دهد شهروندان شهر اصفهان را دوست دارند بنابراین شهر باید در بهترین استانداردها مطرح باشد؛ اصفهان بهترین شهر برای زندگی است اما اتفاقاتی می‌افتد که مدیریت کلان باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهد؛ اگر مسئله زاینده‌رود که بستر تاریخی، هویتی و اکولوژیکی است حل نشود در سال‌های آینده با تمدنی روبرو می‌شویم که این اصالت مورد هجمه قرار می‌گیرد. شورای شهر یکی از انتخاب‌های مهم برای مردم شهر است چرا که اتفاقاتی که در شهر می‌افتد با زندگی آنها ارتباط مستقیم دارد بنابراین مردم باید با حضور در انتخابات بهترین‌ها را انتخاب کنند.

کد خبر 499894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شهروند IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    مناظره بود یا مصاحبه؟!