چرا باور نداریم آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است؟

عدم پذیرش کاهش آب به عنوان یک منبع تجدیدپذیر، پیشرفت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، احتمال بیابانی شدن ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان، آغاز حفاری در سایت فسیل مهره‌داران مراغه و برخورد با متخلفان چرای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نمی‌دانیم با آب محدودی که داریم چه اقدامی انجام دهیم، عده‌ای می‌گویند باید این آب صرف کشاورزی شود در حالی که هنوز اولویت استفاده از آب موجود در کشور را نمی‌دانیم و باور نداریم که آب تجدیدپذیر سال به سال کاهش می‌یابد.

عیسی کلانتری افزود: در سال ١٣۶٧ حدود ١٣٢ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داشتیم یعنی ۲ هزار و ٣٠٠ متر مکعب برای هر نفر اما اکنون این سرانه به زیر یک هزار متر مکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: در مدت ٣٠ سال بین ١٣٠ میلیارد متر مکعب در سال آب داشتیم که آن را به ٩٠ میلیارد مترمکعب رساندیم که به نظر می‌رسد امسال به ٨٠ میلیارد متر مکعب برسد.

کلانتری ادامه داد: امسال سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر هزار متر مکعب خواهد بود که این یعنی بحران آب، در واقع ٧٠ درصد جمعیت کشور زیر ٧٠٠ متر مکعب آب تجدیدپذیر خواهد داشت این یعنی اینکه کشور وارد مرحله ورشکستگی آب رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه آب یکی از معضلات اصلی کشور است، گفت: اگر سرمایه کم داشته باشیم، می‌توانیم به زندگی ادامه دهیم اما اگر سرمایه آب کم داشته باشیم زندگی بسیار دشوار می‌شود، سرمایه‌های آب و خاک دارد به غارت می‌رود. محیط‌زیست برای زنده ماندن به آب نیاز دارد.

چرا آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است؟

پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۹۷ درصد از طرح ۳۵.۵ کیلومتری خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و تنها ۸۰۰ متر آن باقی مانده است.

مسعود تجریشی افزود: شرایط سخت حفر این تونل در چند ماه اخیر که مربوط به مشکل فنی و مواجه شدن با یک رگه آبرفتی بود، رفع شده است و عملیات برای اتمام هرچه سریع‌تر این تونل ادامه دارد.

وی ادامه داد: این رگه آبرفتی به گونه‌ای بود که هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از آن خارج می‌شد که برابر است با فوران آب از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ متر، که خوشبختانه این مشکل طی روزهای گذشته با موفقیت رفع شد.

تجریشی با بیان اینکه بازدیدی نیز توسط محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این طرح صورت گرفت، اظهار کرد: در این راستا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این طرح اختصاص داده شد.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان اعتبار برای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت: ۲۸ هزار میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه شده است که قیمت به روز آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: هیچ مشکلی در تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام در این راستا وجود ندارد.

وی همچنین از آبگیری سد "کانی سیب" نیز خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد آب ذخیره شده که آماده انتقال به سمت دریاچه ارومیه است.

چرا آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است؟

۶۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد بیابانی شدن

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از کاهش بارندگی‌ها و بروز پدیده خشکسالی، حدود ۶۵ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد بیابانی شدن است که ۲۶ هزار هکتار آن در اراضی ملی قرار دارد.

اسفندیار خزایی افزود: طرح مطالعاتی بیابان زدایی از مراتع استان تهیه و تدوین شده که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز و همراهی و مشارکت مردم و مسئولان، اجرای آن نقش مهمی در مقابله با گسترش این پدیده خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۵۰ هکتار طرح بیابان زدائی در استان همدان اجرا شده است، اظهار کرد: همچنین این عملیات در محدوده ۲۲۵ هکتاری روستای گندجین با کاشت گونه اتریپلکس (مقاوم در برابر کم آبی) و بیش از ۱۲۲ هکتار در محدوده روستای «شاوه» شهرستان کبودرآهنگ با پیشرفت منطقی و مطلوبی در حال انجام است.

وی گفت: تقویت و افزایش پوشش گیاهی، کنترل فرسایش بادی، جلوگیری از پیشروی بیابان و تولید گرد و غبار از جمله اقدامات انجام شده سال‌های اخیر در راستای جلوگیری از بیابانی شدن مراتع استان همدان در حوزه شهرستان کبودرآهنگ است که مورد اقبال و همراهی مطلوب و مؤثر مردم محلی نیز واقع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این خصوص گفت: یکی از ارکان مهم توسعه جوامع توجه به موضوع مهم حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و گسترش فضای سبز است.

چرا آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است؟

حفاری در سایت فسیل مهره‌داران مراغه آغاز شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: استخراج فسیل‌های هفت تا ۱۲ میل d ون ساله حیوانات مهره‌دار در روستای «قَرِه‌کند» این شهرستان از امروز آغاز شد.

غلامرضا زارع افزود: فسیل‌های این سایت با تراکم بالا در محدوده‌ای به مساحت بیش از ۲۰۰ مترمربع پراکنده است.

وی اضافه کرد: فسیل‌های این سایت در مدت سه ماه و برای مطالعه و شناسایی گونه و جنس آن‌ها به مرکز تحقیقات فسیلی مراغه منتقل می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه اضافه کرد: برای استخراج این فسیل‌ها در مدت سه ماه ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

زارع تصریح کرد: در سال‌های گذشته هشت کاوش تحقیقاتی در این منطقه انجام شده و نزدیک به ۲ هزار قطعه فسیل حیوانات مهره دار به دست آمده است.

مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ایران گفت: کاوش‌ها و مطالعات فسیلی در منطقه فسیلی مراغه از ۱۵۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون فسیل‌های مهره دار بسیاری به دست آمده است.

چرا آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است؟

برخورد با متخلفان چرای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده را یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب زیستگاه‌ها و تهدید جدی برای تنوع زیستی و پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: با متخلفان چرای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی برخورد می‌شود.

فاطمه برنا در خصوص برخورد قانونی با گله داران غیرمجاز و فاقد پروانه در مناطق حفاظت شده اظهار کرد: برابر قانون چرای دام و تعلیف احشام در مناطق چهارگانه محیط زیست استان ممنوع است و از این رو در روزهای گذشته تعدادی گله دار که به صورت غیرمجاز مشغول تعلیف احشام در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی بودند، توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تهران شناسایی و به منظور برخورد قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت شده البرز جنوبی، تصریح کرد: با حضور شبانه روزی مأموران و محیط بانان در منطقه، از ورود تعداد زیادی گله دام به داخل منطقه جلوگیری و احشام نیز به خارج از مناطق تحت مدیریت، هدایت شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در خصوص تبعات چرای غیر مجاز دام در مناطق حفاظت شده گفت: در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی و کم آبی، رستنی‌ها و پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده ضعیف‌تر شده است بنابراین خطر چرای بی رویه و غیر مجاز می‌تواند مخاطرات غیر قابل جبران را برای اکوسیستم منطقه به همراه داشته باشد.

کد خبر 499793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.