میکروسکوپ کوانتومی نمایش ساختارهای بیولوژیکی را ممکن کرد

محققان دانشگاه کوئینزلند میکروسکوپی کوانتومی با قابلیت نمایش ساختارهای بیولوژیکی که تاکنون قابل مشاهده نبود را ساخته‌اند.

به گزارش ایمنا، میکروسکوپ کوانتومی راه را برای کاربردهای بیوتکنولوژی هموار می‌کند و از مصارف ناوبری گرفته تا تصویربرداری پزشکی کاربرد دارد.

این میکروسکوپ انرژی خود را از درهم‌تنیدگی کوانتومی تأمین می‌کند. تأثیری که انیشتین آن را "عمل شبح‌وار در یک فاصله" نامید. در هم‌تنیدگی کوانتومی جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره است، ذراتی که پیشتر با یکدیگر در کنش بوده و سپس از یکدیگر جدا شده است. درهم تنیدگی برای ذراتی همچون فوتون‌ها، الکترون‌ها و حتی مولکول‌ها رخ می‌دهد.

پروفسور وارویک بوون (Warwick Bowen) از آزمایشگاه نورشناسی دانشگاه کوئینزلند می‌گوید: این اولین حسگر مبتنی بر درهم‌تنیدگی بود که عملکردی فرای بهترین فناوری‌های موجود داشت.

این پیشرفت به بهبود همه‌ی فناوری‌های موجود از سیستم‌های ناوبری گرفته تا دستگاه‌های ام‌.آر. آی کمک می‌کند.

پروفسور بوون می‌گوید: در بهترین میکروسکوپ‌های نوری جهان از لیزرهایی استفاده می‌شود که میلیاردها بار از خورشید روشن‌تر هستند. بافت‌های حساس بیولوژیکی مانند سلول‌های انسان مدت زمان کمی در این میکروسکوپ‌ها دوام می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: میکروسکوپ کوانتومی ما ۳۵ درصد وضوح بهتری دارد و سلول را تخریب نمی‌کند و به ما امکان مشاهده ساختارهای بیولوژیکی را می‌دهد که پیش از این دیدن آن‌ها امکانپذیر نبود. مزایای این میکروسکوپ از درک بهتر ساختارهای بیولوژیکی گرفته تا بهبود فناوری‌های مربوط به تشخیص بیماری مشخص است.

بوون افزود: فرصت‌های بی حد و مرزی برای استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی در فناوری وجود دارد که می‌تواند انقلابی در محاسبات و ارتباطات و سنجش به وجود بیاورد.

ارتباطات ایمن چند دهه قبل ایجاد شد و دو سال قبل گوگل سریع‌ترین محاسبات را ایجاد کرد و اکنون نوبت ماست تا به وسیله‌ی کوانتوم به بهبود سنجش بپردازیم.

این تحقیقات در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 499724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.