دولت سیزدهم «تقاضای آب» را مدیریت کند/کم آبی با مدیریت سازه‌ای حل نمی‌شود

یک کارشناس حوزه آب و خاک عرضه مازاد آب را مترادف با مصرف و تقاضای بیشتر آب می‌داند و به دولت آینده پیشنهاد می‌دهد که در حوزه مدیریت آبی به مقوله مدیریت تقاضا بپردازد و از مدیریت عرضه‌محور خودداری کند.

به گزارش ایمنا، حنیف رضا گلزار در یک مصاحبه رادیویی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود آب با مدیریت سازه محور (سدسازی و طرح‌های انتقال آب) حل نمی‌شود، گفت: حجم آب مصرفی مردم بعد از سدسازی به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

وی یکی از شاخص‌های ارزیابی کارکرد دولت در بخش محیط زیست و منابع طبیعی را موضوع جایگاه سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه از دید دولتمردان دانست و گفت: در دولت اول دکتر روحانی، رویکردها بسیار مثبت و امیدوارکننده و فضا نیز برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد تخصصی در حوزه قانون فراهم بود.

گلزار ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده را یک دستاورد بزرگ در این حوزه برشمرد و گفت: این موضوع از ۱۰ سال قبل از روی کار آمدن دکتر روحانی شروع شده بود اما همچنان کشمکش‌های زیادی وجود داشت تا اینکه با تصمیم رئیس جمهوری جنگل ابر به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد و ساخت جاده ویرانگر در غرب جنگل‌های هیرکانی نیز منتفی شد.

این کارشناس حوزه آب و خاک با تأکید بر اینکه نمی‌توان صفر تا صد بحران آبی کشور را به دولت یازدهم و دوازدهم مرتبط دانست، گفت: این مسئله‌ای است که در بلند مدت و طی سال‌های مختلف ایجاد شده است چراکه دولت‌های قبلی هم نگاه درستی به مقوله آب نداشتند.

گلزار از رویکرد سازه محور غالب دولت‌ها در حوزه مدیریت آب انتقاد و اظهار کرد: تمرکز بیشتر دولت‌ها بر حوزه سدسازی و طرح‌های انتقال آب است و از مواردی مانند آبخیزداری و اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مصرف آب غفلت شده است.

وی درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: تا زمانی که نگاه به کشاورزی پایدار و متناسب با شرایط اقلیمی در منطقه حاکم نشود جز اتلاف منابع مالی هیچ دستاورد دیگری نخواهیم داشت و وضعیت دریاچه هم روز به روز بدتر خواهد شد.

این کارشناس حوزه آب و خاک با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال اخیر، سطح اراضی زیر کشت در منطقه دریاچه ارومیه با نیاز آبی بالا افزایش یافته است، گفت: همه این اقدامات با شعار اشتغال‌زایی و خودکفایی و البته بدون توجه به پیامدهای زیانبار آن انجام شده است.

گلزار ضمن تاکید بر اینکه مشکل کمبود آب با مدیریت سازه محور (سدسازی و طرح‌های انتقال آب) حل نمی‌شود، گفت: طبق آمارها، حجم آب مصرفی مردم و بحران آبی بعد از سدسازی به شدت افزایش پیدا کرده چراکه مدیریت آبی بر محور عرضه و درآمدزایی بوده است.

وی عرضه مازاد آب را مترادف با مصرف و تقاضای بیشتر آب دانست و گفت: دولت آینده در حوزه مدیریت آبی باید به مقوله مدیریت تقاضا بپردازد و از مدیریت عرضه محور خودداری کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 499638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.