بیش از ۳۰۰ نقطه استان اصفهان با بحران کم‌آبی مواجه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اثرات خشکسالی بر اصفهان، گفت: خشکی زاینده‌رود، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش بارش‌ها اصفهان را با خشکسالی شدید روبه‌رو کرده که در اثر آن شاهد خشک شدن درختان در تابستان هستیم.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در استان اصفهان با خشکسالی ایدئولوژیک، خشکسالی ژئومورفولوژیک و خشکسالی اقلیمی، هواشناسی و کشاورزی روبه‌رو هستیم، رودخانه زاینده رود خشک است، بیشتر چاه‌ها کم آب و بی آب شده و چشمه‌های اطراف آن خشک شده است.

آبرسانی سیار به ۱۱۰ روستای استان

وی افزود: با توجه به این شرایط ویژه آبرسانی به صورت سیار به ۱۱۰ روستای استان انجام می‌شود، زیرا گرمای هوا نسبت به مدت مشابه دو درجه بیشتر شده که منجر به افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف نیز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در این شرایط حتی در مناطقی همچون فریدونشهر، فریدن و سمیرم و حتی ارتفاعات که سرشاخه رودخانه‌ها در آن قرار داشته، بارش‌ها نسبت به بلند مدت، ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.

۲۱ روز هوا ناسالم در اصفهان از ابتدای سال

شیشه فروش افزود: در کل استان بارش‌ها ۴۰ درصد کاهش داشته، همچنین حجم ذخیره سدهای استان نیز نسبت به بلند مدت، ۵۰ رصد کاهش یافته است. این شرایط منجر به افزایش کانون‌های گرد غبار وخیزش گرد و غبار در شهرستان‌ها می‌شود که در نتیجه آن از ابتدای سال تا کنون ۲۱ روز هوای ناسالم بوده است.

۴۰۰ هزار درخت کهن در معرض خشکسالی

وی تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین نیز نتیجه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در اثر خشکسالی است، شرایط کم آبی استان باعث شده ۴۰۰ هزار درخت کهن و قدیمی، در معرض خشکی قرار گرفته و حدود ۳۷ هزار هکتار از باغات استان نیز در معرض تنش آبی است.

۴۴ هزار رأس از گونه جانوری کمیاب در معرض خطر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۲۰ هزار هکتار از باغات به آبرسانی سیار نیاز دارد و همچنین خشکسالی، ۴۴ هزار رأس از چهار گونه اصلی گونه‌های جانوری کمیاب را در خطر انداخته زیرا در آن مناطق پوشش‌های علوفه‌ای از بین رفته و آب نیز در دسترس نیست، محیط زیست برای این گونه‌های جانوری آبرسانی سیار انجام می‌دهد.

۲۰ میلیون رأس دام عشایر بدون علوفه و آب

شیشه فروش افزود: عشایر استان که حدود ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۲ هزار خانوار در شش شهرستان در ۴۰۰ نقطه مستقر هستند که ۲۰ میلیون رأس دام آنها، به آبرسانی نیاز داشته همچنین علوفه لازم را در دسترس ندارند که آبرسانی سیار در این مناطق نیز انجام می‌شود.

۴.۳ مترمکعب در ثانیه کمبود آب شرب در اصفهان

وی تصریح کرد: به علت گرما و فاصله تصفیه خانه تا برخی منازل به ویژه ساختمان‌های طبقاتی، منجر به ناپایداری تأمین آب شده است، در حال حاضر ۴.‌۳ متر مکعب در ثانیه کمبود آب برای آبرسانی به ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا در استان اصفهان وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: گرمای هوا و خشکی چاه‌های متفرقه که پیش از این در زمان اوج مصرف آب برای تأمین کمبود آب تصفیه خانه وارد مدار می‌شود، دلایل اصلی افت فشار آب در شرایط کنونی اصفهان است.

کم‌آبی و قطعی آب در شهرهای استان

شیشه فروش افزود: بیش از ۳۰۰ نقطه استان مواجه با بی آبی، کم آبی و قطع آب شده که تعداد زیادی از این نقاط در شهر اصفهان، شاهین شهر، نجف آباد و جندق است.

وی تصریح کرد: از رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود در خواست می‌شود به صورت ویژه با توجه به خشکی رودخانه و چاه‌های اطراف آنکه منجر به مشکل در تأمین ۴‌.۳ متر مکعب در ثانیه، آب شرب استان شده است، اقدامی انجام داده و این مشکل را حل کند.

تشکیل ستاد مدیریت پایش و تنش آبی / لزوم‬ تأمین حقابه کشاورزان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان به ویژه در شرق، زیر کشت نرفته و به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است، لازم است وزارت نیرو متناسب با نقشه راه زاینده‌رود، نسبت به احیا رودخانه و تأمین حقابه کشاورزان اقدام کند.

شیشه فروش افزود: مخاطرات زیست محیطی زیادی به دلیل خشکی رودخانه گریبانگیر استان اصفهان شده است، شاهد پاییز در بهار هستیم، زیرا درختان کهن به میزان کافی آبیاری نشده و دچار برگ ریزی شدند و تنها راهکار این است که وزارت نیرو کمبود آب در این مناطق را به طور جدی دنبال کند.

وی تصریح کرد: برای کنترل و مدیریت این شرایط، ستاد مدیریت پایش و تنش آبی تشکیل شده است که بر اساس آن، هوشمندسازی خطوط انتقال، مانیتورینگ شبکه، توزیع عادلانه آب، راه‌اندازی دیسپاچینگ مرکزی و نظارت بر توزیع آب بر عهده آبفا گذاشته شد.

ابلاغ دستورالعمل‌های صرفه‌جویی به ادارات، صنایع، شهرداری‌ها و مشترکان خانگی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همچنین دستورالعمل صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب در ادارات، آبیاری شبانه فضای سبز با آب غیر شرب، استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب، نصب سایه‌بان بر کولرها و تعیین مدیر انرژی به ادارات ابلاغ شده است.

شیشه فروش افزود: علاوه بر این صنایع موظف شدند، سیستم‌های بازچرخانی و تصفیه آب طراحی کنند و مصرف آب شرب شأن را ۵۰ درصد کاهش دهند، شهرداری‌ها نیز برای آبیاری فضای سبز از آب غیر شرب استفاده و شبانه آبیاری خواهند کرد. بسته‌های تشویقی برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: تیمی نیز تشکیل شده تا پایش کیفی منابع آب را انجام دهد، همچنین هماهنگ شده تا زمان‌های قطعی آب به خانواده‌ها اعلام شود، تشکیل کمیته ویژه کنترل کن آبی در همه دستگاه‌ها نیز در دستور کار بوده و تانکرهای آب‌رسان در مناطق مختلف پیش‌بینی شده است.

آب شرب اصفهان کاملاً سالم است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۶۲ ایستگاه پایش در منابع آبی وجود دارد که کیفیت آن را اعلام کرده و تیم نظاری محیط زیست و آبفا بر آن نظارت می‌کنند، کیفیت آب اصفهان به صورت شبانه روزی پایش می‌شود و کاملاً سالم است.

شیشه فروش افزود: موارد آلاینده منابع آبی شناسایی شده، اخطارهای لازم نیز به همه این واحدها داده شده است. متوسط سالانه افت سطح آبخانه‌ها یک متر شناسایی شده است، این افت ادامه نیز دارد که منجر به فرونشست در مکان‌های مختلف خواهد شد.

نرخ فرونشست سالیانه اصفهان بین ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متر است

وی تصریح کرد: ۲۵ ایستگاه GPS در مناطق مختلف نصب شده که میزان فرونشست سالانه را بررسی و گزارش می‌کند، بر این اساس میانگین نرخ سالانه فرونشست در دشت‌های استان اصفهان بین ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر است که رقم بالایی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب، نصب کنتور هوشمند بر چاه‌ها، اجرای طرح الگوی کشت، اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌ها از جمله اقداماتی است که باید کاهش سرعت فرونشست زمین در دست انجام است.

انسداد ۷ هزار و ۲۷۵ حلقه چاه غیر مجاز

شیشه فروش افزود: در چند سال گذشته هفت هزار و ۲۷۵ حلقه چاه مسدود شده که اهمیت ویژه‌ای در جلوگیری از فرونشست زمین دارد. همچنین ۸۰۰ پروانه چاه اصلاح و تعدیل شده و دو هزار و ۲۷ کنتور هوشمند بر چاه‌ها نصب شده است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۵۰۰ ادوات حفاری غیر مجاز کشف و توقیف می‌شود، ۵۷ گروه گشت و بازرسی بر برداشت‌های غیر مجاز نظارت دارند، در سال جاری تاکنون ۸۸ چاه غیر مجاز بسته شده، ۳۱۴ قرارداد چاه تعدیل و ۳۰ کنتور هوشمند بر چاه‌ها نصب شده است.

بازسازی ۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی اصفهان توسط آبفا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از شهریور سال گذشته تمام این دستورالعمل‌ها ابلاغ و اقدامات خوبی نیز انجام شده که از جمله آن می‌توان به رفع نشتی و بازسازی ۳۰۰ کیلومتر خط لوله توسط آبفا اشاره کرد، همچون برای ۵۰ روستا تأمین آب شده است، اگر این اقدامات نبود شرایط استان بسیار وخیم‌تر از شرایط کنونی بود.

شیشه فروش تصریح کرد: استان اصفهان به دلایلی که گفته شد در شرایط خشکسالی شدید قرار گرفته است، در محاصره چهار نوع خشکسالی قرار گرفته‌ایم که لازم است تدبیری برای آن اندیشیده شود.

کد خبر 499631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.