نظر کاندیداهای ریاست جمهوری در زمینه سیاست داخلی چیست؟

تبلیغات انتخاباتی با دادن وعده‌های مختلف از سوی کاندیداها ادامه دارد. در حالی که ۱۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده، مناظره دوم کاندیداها برگزار و در این مناظره هم از سوی کاندیداها به مردم وعده‌هایی داده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «طرح سفر ارزان برای همه شهروندان ایرانی»، «نابودی فقر تا ۴ سال آینده»، «رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه» و «تبدیل محل‌های نماز جمعه به تریبون‌های مردمی برای اعتراضات» اینها تنها بخشی از وعده‌های سیاست داخلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است.

یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری «پرهیز از شعارهای غیر واقع‌بینانه» است که در اولین سالگرد آغاز به کار مجلس یازدهم، در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید ایشان قرار گرفت.

مقام معظم در این دیدار بیان کردند: «شعارهای غیر واقع‌بینانه هم داده نشود. شعارهای غیر واقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد؛ این جوری بایستی عمل کرد.»

اما چقدر وعده‌ها و برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها مبتنی بر واقعیات روز جامعه است؟

در زیر به بررسی نظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه سیاست داخلی پرداخته‌ایم:

عبدالناصر همتی هدف دولت خود را یک دولت فنی معرفی کرده، نه یک دولت سیاسی او مدعی شده است: «اموراتی مانند بودجه نباید سیاسی باشد. اگر تشخیص مردم این باشد که من می‌توانم این برنامه‌ها را انجام دهم قطعاً به من رأی خواهند داد»

همتی همچنین در مورد دیدگاه خود در زمینه سیاست داخلی گفت که «معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور. اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی، داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و ‎غیر پوپولیستی است»

رئیس سابق بانک مرکزی در آخرین مناظره انتخاباتی خود مدعی شد: «ما زنان را در جامعه اصلاً حساب نمی‌کنیم، برخی حتی می‌گویند در خانه هم زنان را با اسم کوچک صدا نکنید. من آمده‌ام که از زنان حمایت کنم»

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چندی پیش در توئیتر خود نوشت: «وقتی رئیس جمهور شدم، با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد.»

قول‌های قاضی زاده هاشمی به این مورد ختم نشد. نایب رئیس، اجلاسیه اول مجلس شورای اسلامی مدعی شد که «آنهایی که خود را در انتخابات مطرح کرده‌اند به سراغ مساله حجاب و دوچرخه‌سواری و غیره می‌روند. اینها مساله اصلی کشور نیست و باید مدل اداره کشور را با کار جدی تغییر دهیم»

وی مدعی شد که «دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می‌کنیم. دوم اینکه باید گفت‌وگوی دولت، مردم و نخبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتاً پاسخگویی دولت به تصمیماتش است»

محسن رضایی در آخرین مناظره انتخاباتی خود درباره سیاست‌های داخلی دولتش مدعی شد که به تشکیلات عریض و طویل دولت سر و سامان می‌دهد رضایی همچنین بر اصلاح نظام دیوانسالاری کشور تاکید کرد.

رضایی همچنین در خصوص موضوع جمعیت و ازدواج جوانان مدعی شد: «سال است که با این پدیده آشنا هستم و از پنج شش سال پیش سیاست‌های کلی جمعیت را تقدیم رهبر انقلاب کرده‌ایم، ولی دولت‌ها و مجالس توجهی به این نداشته‌اند. ما به سرعت قانون این سیاست‌ها را تنظیم می‌کنیم. از تصمیم‌گیری‌های اشتباه در وزارتخانه‌های بهداشت و … جلوگیری می‌کنیم و مقررات جدیدی را برای ساماندهی سالخوردگان تنظیم می‌کنیم. استفاده از پنجره جمعیتی را بیشتر خواهیم کرد و سن بازنشستگی را از ۵۰ تا ۷۰ سال خواهیم داشت.»

رضایی در این میان، از وعده‌های سیاست داخلی هم غافل نشده و با بیان آنکه من به دنبال به وجود آمدن جنگ نیستم، می‌گوید: «هیچ‌کس بیش از من خسارت‌های جنگ را ندیده است، اما با اقتدار می‌توان در منطقه زندگی کرد.»

ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مدعی شده است که به آزادی بیان معتقد است. رئیس ادامه داد: «وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد»

رئیسی از نگاه به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز غافل نشده و با بیان آنکه به آزادی بیان اعتقاد دارد، می‌گوید: «وقتی یک جامعه می‌تواند گام‌های استوار داشته باشد که آزادی بیان در آن وجود داشته باشد.»

ابراهیم رئیسی یکی از برنامه‌های دولت خود را، دسترسی به «اینترنت و فضای مجازی» عنوان نموده و تاکید کرد: «اینترنت و فضای مجازی تمام لایه‌های زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار داده و باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.»

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه «دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تأمین اینترنت در کشور را کامل می‌کند»، یادآور شد: «اگر این زیرساخت‌ها فراهم شده بود امروز هیچ کاری در فضای اداری و در عرصه تحقیقات و پژوهش دچار وقفه نمی‌شد.»

«وعده‌های انتخاباتی را قبول ندارم و آن را نادرست می‌دانم؛ گذشت زمانی که کروبی وعده ۵۰ هزار تومانی بدهد و چند میلیون رأی بیاورد.» این جمله‌ای است که علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده است. اما چندی نگذشت که این کاندیدا مدعی شد: «سن ازدواج در آقایان ۲۹ سال و در خانم‌ها ۲۴ سال همچنین میانگین سن اشتغال ۳۳ سال است. ازدواج، اشتغال و مسکن را به جوانان متعهد هستم چون قانون به ما تکلیف کرده است. دولت کارشناسان نسبت به مردم متعهد است و این مشکل را مرتفع می‌کنیم.»

زاکانی همچنین مدعی شد: «اولویت نخست بنده که فرهنگ و اجتماع بود برای تسهیل ازدواج باید گام‌های اساسی برداریم و برای ایجاد زمینه فعالیت اجتماعی بانوان نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد. همچنین ریشه فقر مطلق را در سال اول به فضل الهی از بین خواهم برد.» وی همچنین مدعی شد در مدرسه، مسجد، سربازخانه، زندان و هر جای دیگری تحول ایجاد خواهد کرد.

سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد وی همچنین مدعی شد: «برای توسعه روستاها، امکانات تفریحی، سبد غذایی و برنامه داریم، باید در چهار سال آینده جهش بزرگی داشته باشیم. ما هشت سال برنامه تهیه کرده‌ایم و الان وقت اجرای این برنامه‌ها برای جهش کشور است.»

جلیل همچنین اعلام کرده است: «دولت الکترونیک به معنای دیجیتالی شدن داده‌ها نیست، دیجیتالی کردن داده‌ها و تقاطع اطلاعات مراحل اولیه دولت الکترونیک است؛ دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود وارد مراحل هوشمندسازی و فوق هوشمندسازی خدمات بشود.»

وی در آخرین مناظره انتخاباتی تاکید کرد که برای تغییر فرهنگ سیاسی غلط در نظام اداری و اجرایی و رفع موانع آن تلاش خواهد کرد.

محسن مهرعلیزاده تنها کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ۱۴۰۰ مدعی شد: «دوست دارم جوانان هفته‌ای چهار تا پنج ساعت با حضور رسانه‌ها از بنده انتقاد کنند تا ضعف‌های خود را بدانم و معتقدم رمز موفقیت دولت من در انتقاد جوانان است.»

مهرعلیزاده با اشاره به کسب مدال جهانی در رشته وزنه‌برداری توسط یک بانوی ایرانی گفته است «وضعیت زنان، معیاری برای سنجش آزادی در یک کشور است. ‎یکتا جمالی اولین است اما نباید آخرین باشد. اینکه هنوز در رابطه با بدیهیاتی مثل ورود زنان به ورزشگاه بحث می‌شود، فاجعه است و نشان از این دارد که ابتدای راهیم. جامعه مسیر خود را می‌رود، این ما هستیم که باید خود را با آن هماهنگ کنیم.»

مهرعلیزاده وعده داده است که در صورت انتخاب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران با هر زبان، مذهب و تفکری باشد او در ادامه مناظرات انتخاب آتی تاکید کرد است که حتماً ۳ وزیر زن یا معاون اول زن انتخاب خواهد کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مدعی شده است که «من با ایمان به نیروی تحول‌خواه یکایک شما مردم بزرگ ایران پا به عرصه انتخابات گذاشته‌ام. برای برافراشتن پرچم جمهوریت و مردم سالاری، برای اجرای بدون تنازل قانون اساسی، برای وحدت میان تمام نیروهای فعال در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برای خروج از بحران بی عدالتی گسترده در امور، برای حرکت در مسیر عقلانی با جهان، برای بهبود شرایط اقتصادی، برای احیای جایگاه اجتماعی زنان سرزمینم، برای باز تولید امید در قلب جوانان کشورم، برای خواندن سرود آزادی.»

وی یادآور شد: «ورشکستگی آبی را باید به عنوان یکی از بحران‌های اصلی کشور به رسمیت بشناسیم. مدرنیزاسیون کشاورزی باید یکی از اولویت‌های دولت آینده برای حل این مشکل باشد» 

مهرعلیزاده تاکید کرده است که «اصرار بر حفظ و نگه داشتن کنکور بیهوده است. ظرفیت‌ها اجازه می‌دهند دانشجو بر اساس فاکتورهای دیگر انتخاب شود از این رو حذف کنکور از برنامه‌ها اساسی بنده است»

کد خبر 499591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.