اهمیت وجود پاتوق‎‌ها برای شهرهای یادگیرنده

یک کارشناس شهرسازی گفت: ایجاد پاتوق‌های شهروندی در فضاها و نقاط مختلف شهر علاوه بر اینک ه بستر را برای تعامل میان شهروندان فراهم می‌کند به تحقق شاخصه‌های شهر یادگیرنده نیز کمک خواهد کرد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که شهرهای ما از اجزا و عناصر مختلفی تشکیل شده است، اظهار کرد: شهروندان عنصر اصلی و اساسی هر شهری محسوب می‌شوند و چنانچه به درستی آموزش ببینند می‌توانند زمینه را برای رشد و توسعه شهر فراهم کنند.

وی با اشاره به اهمیت شهرهای یادگیرنده خاطرنشان کرد: شهر در صورتی می‌تواند توسعه‌ای همه جانبه‎ را تجربه کند که شهروندان آن اعم از مدیران، متخصصان و شهروندان عادی به طور متداوم در حال یادگیری باشند.

این کارشناس شهرسازی افزود: شهرها برای این که بتوانند در جایگاه یک شهر یادگیرنده و آموزش پذیر مطرح شوند در ابتدا باید بتوانند کم و کاستی‌های موجود را بپذیرند.

مؤمنی اضافه کرد: پذیرش کمبودها و آسیب‌ها در شهرهای یادگیرنده یک نیاز است و در این راستا نیاز است مدیران، برنامه ریزان و شهروندان در ابتدا نقاط ضعف شهر در حوزه‌های مختلف را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: پس از پذیرش نقاط ضعف، نیاز است اهمیت شهر یادگیرنده در توسعه شهر و شهروندی تبیین و سپس برنامه‌ریزی دقیقی به منظور تحقق شاخصه‌های مختلف شهر یادگیرنده تدوین و تهیه شود.

این کارشناس شهرسازی به اهمیت وجود فضاهای آموزشی در شهرهای یادگیرنده اشاره و تاکید کرد: در دنیای امروزی توجه صرف به کالبد فضا کمک کننده نیست بلکه فرهنگ‌سازی و آموزش کاربردی، حتی از طریق فضای مجازی نیز مورد توجه است.

مؤمنی تصریح کرد: با این وجود ایجاد پاتوق‌های شهری در فضاها و نقاط مختلف شهر از جمله میادین شهری، میادین منطقه‌ای و میادین محلی به منظور استفاده شهروندان از تجربیات یکدیگر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، سیاستی و یا هر زمینه دیگری، علاوه بر اینکه بستر را برای تعامل میان شهروندان فراهم می‌کند، به تحقق شاخصه‌های شهر یادگیرنده نیز کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایجاد پاتوق‌های شهری نه تنها در قالب کالبد و فضای شهری بلکه در قالب فضای مجازی نیز می‌تواند مورد توجه باشد.

کد خبر 499369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.